توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 66966
چهارشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۳۸
رئیس اتاق کرمانشاه تشریح کرد
5 خواسته بخش خصوصی از استاندار جدید کرمانشاه
رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه پیشنهاد کرد، استاندار جدید کرمانشاه رفع معضل بیکاری، بهبود فضای کسب و کار، جذب سرمایه‌گذار، توسعه تجارت و تعامل سازنده با بخش خصوصی را اولویت کارهای اقتصادی خود قرار دهد.
5 خواسته بخش خصوصی از استاندار جدید کرمانشاه
کیوان کاشفی در گفت و گو با ایسنا، درباره اولویت‌های کاری اقتصادی که لازم است استاندار جدید در برنامه‌های خود داشته باشد، گفت: پنج موضوع اصلی در استان داریم که اگر حل و فصل شود می‌تواند بر تمام حوزه‌های اقتصادی اثر مثبت داشته باشد.

وی معتقد است، اگر این پنج موضوع اصلی مد نظر استاندار جدید قرار گیرد و بهبود یابد، موتور محرک سایر حوزه‌ها هم خواهد بود.

غلبه بر بیکاری

رئیس اتاق کرمانشاه از نرخ بالای بیکاری به عنوان اصلی‌ترین معضل اقتصادی کرمانشاه یاد کرد که به نوعی مزمن شده و علاوه بر آمار و ارقام مردم آن را به عینه احساس می‌کنند و افزود: متاسفانه کرمانشاه طی سه، چهار دهه اخیر همواره در صدر بیکاری کشور قرار داشته است.

وی اظهار کرد: اگرچه معضل بیکاری کرمانشاه طی چهار سال اصلاح نخواهد شد، اما می‌توان در این مدت قدم‌های مهمی برای بهبود آن برداشت.

عضو هیات رییسه اتاق ایران معتقد است، اگر استاندار بتواند در دوره فعالیت کاری خود نرخ بیکاری کرمانشاه را به میانگین کشور نزدیک کند، کار بسیار بزرگی انجام داده است.

کاشفی از چرایی عدم موفقیت در مهار بیکاری طی این سال‌ها هم یاد کرد که استاندار کرمانشاه باید آن را مد نظر قرار بدهد و افزود: همواره تمرکز ما برای رفع بیکاری بر مسائل سخت‌افزاری و الزام دستگاه‌ها برای جذب سرمایه‌گذار بوده است.

وی از عدم توجه به ریشه های فرهنگی بیکاری یاد کرد و ادامه داد: باید برای اصلاح شیوه تفکر درباره کار در بطن جامعه هم اقداماتی صورت بگیرد.

بهبود فضای کسب و کار

رئیس اتاق کرمانشاه دومین معضل اساسی اقتصاد کرمانشاه را نامناسب بودن فضای کسب و کار اعلام کرد و گفت: متاسفانه طی سال‌های اخیر در این بخش هم وضعیت مناسبی نداشته‌ایم.

وی اضافه داد: عوامل نامناسب شدن فضای کسب و کار از ید اختیار فعالان اقتصادی خارج بوده و عمدتا ناشی از قوانین و مقررات و نحوه اجرای آن از سوی نهادهای دولتی و حاکمیتی است.

کاشفی عنوان کرد: هرچقدر فضای کسب و کار مناسب شود، هم فعالین اقتصادی فعلی استان می‌توانند کسب و کار خود را توسعه دهند و هم شاهد جذب سرمایه‌گذاران جدید به استان باشیم.

وی یادآور شد: سرمایه‌گذاران کاربلد همواره شاخص فضای کسب و کار را به عنوان مهمترین مولفه رصد می‌کنند و اگر بنا به جذب سرمایه‌گذاری در استان باشد باید این فضا را بهبود بخشید.

جذب سرمایه‌گذار

رئیس اتاق کرمانشاه سومین راهبرد و اولیت استاندار جدید کرمانشاه را جذب سرمایه‌گذاری جدید داخلی و خارجی در استان دانست و خاطرنشان کرد: لازمه جذب سرمایه‌گذاری نیز بهبود فضای کسب و کار است.

وی از اینکه استاندار جدید کرمانشاه در اولین روز کار خود بر لزوم جذب سرمایه‌گذاری در استان تاکید کرده، ابراز خرسندی کرد.

کاشفی افزود: امروز شرایط بگونه‌ای شده که دولت دیگر توان مالی دو دهه قبل را ندارد و نمی‌توان برای سرمایه‌گذاری به بودجه دولتی اتکا کرد.

وی تاکید کرد: اکنون حتی شرکت‌های دولتی و خصولتی هم دیگر مانند قبل امکان سرمایه‌گذاری را ندارند و باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرد.

عضو هیات رییسه اتاق ایران از پتانسیل‌های فراوان کرمانشاه برای سرمایه‌گذاری هم یاد کرد و افزود: حوزه معدن، کشاورزی و صنایع وابسته به این دو بخش ظرفیت عظیمی برای سرمایه‌گذاری دارد.

کاشفی از حوزه پتروشیمی و نفت و گاز نیز به عنوان یکی دیگر از مزیت‌های سرمایه‌گذاری کرمانشاه یاد کرد و گفت: اکنون در حال تبدیل شدن به قطب کشور در این حوزه هستیم.


توسعه تجارت خارجی

موضوع دیگری که کاشفی به عنوان اولویت استاندار کرمانشاه بر آن تاکید داشت لزوم توسعه تجارت خارجی کرمانشاه با توجه به ظرفیت‌های استان و فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز برای این بخش بود.

کاشفی وجود مرزهای رسمی متعدد، هم مرزی با عراق، ارتباط با هر دو بخش مرکزی و اقلیم کردستان عراق، مناطق ویژه اقتصادی و منطقه آزاد تجاری قصرشیرین را از مزیت‌های تجاری کرمانشاه دانست و اظهار کرد: به علاوه تاریخچه تجارت استان نیز غنی است که قدمت صد ساله اتاق بازرگانی کرمانشاه و وجود تجار توانمند و استخوان‌دار گواهی بر این مدعاست.

وی معتقداست، هرچقدر بتوان در کرمانشاه تاجر خوب و توانمند تربیت کرد و تجارت استان را توسعه داد، هم کمک به توسعه اقتصادی استان است و هم به پایدار شدن واحدهای تولیدی موجود و اضافه شدن بنگاه‌های اقتصادی جدید کمک می‌کند.

توجه و تعامل سازنده با بخش خصوصی

توجه و تعامل سازنده با بخش خصوصی از دیگر خواسته‌های رئیس اتاق کرمانشاه از استاندار جدید استان بود و گفت: هر استانی که بخش خصوصی آن مورد توجه قرار بگیرد و بالنده باشد، از نظر اقتصادی، رفاه، اشتغال و ... نیز پیشتاز است.

کاشفی تاکید کرد: البته تفکر ما این نیست که هر بخش خصوصی به هر قیمتی حفظ شود، بلکه عقیده داریم رقابت و بهره‌وری بخش خصوصی هم باید مد نظر قرار گیرد و فعالان اقتصادی واقعی که تفکر و علم تجارت و بازرگانی دارند مورد حمایت قرار گیرند.

وی گفت: توجه به دیدگاه‌های بخش خصوصی و اجرای آن می‌تواند منجر به همدلی بین بخشی خصوصی و دولت و همصدایی برای رفع مشکلات شود.

انتهای پیام

Share/Save/Bookmark