توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 69387
دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۰۳
زمستان اروپا اصلاً سخت نبود ۶۸ هزار نفر مردند که مردند!
در حالی که برخی نشریات معتبر اروپایی می‌گویند زمستان سختی برای مردم این قاره سپری شده و بیش از کرونا قربانی برجای گذاشته، روزنامه زنجیره‌ای آفتاب یزد به انکار این موضوع پرداخت.
زمستان اروپا اصلاً سخت نبود ۶۸ هزار نفر مردند که مردند!
به گزارش خط نيوز به نقل از کیهان، روزنامه آفتاب یزد نوشت: زمستان سال گذشته تعطیلی بسیاری از افراد بر این اعتقاد بودند که زمستان اروپا زمستان سختی است و مشکلات متعددی در این باره برای کشورهای مختلف ایجاد خواهد شد. همان زمان برخی بر این باور بودند که زمستان سخت اروپا مسئله ملت ایران نیست بلکه این حق مردم ایران است که از ثروت‌های کشور خود بهره‌مند شوند و حداقل درگیر بحرانی مانند بحران تامین انرژی در زمستان نباشند. در هر صورت آن زمستان سخت برای ایران و اروپا گذشت اما موج اثبات سخت بودن زمستان اروپا بار دیگر شروع شده است. اخیرا برخی از رسانه‌ها با استناد به آمار اعلام کرده‌اند که واقعا زمستان اروپا سخت بوده و کشته‌های زیادی از این زمستان سخت باقی مانده است. برخی بر این باور هستند که مطرح شدن مسئله سخت بودن زمستان اروپا به این دلیل است که مسئولین تمایل دارند از این مسیر اشاره‌ای به موضوع برجام داشته باشند و ثابت کنند که کشورهای دیگر مانند آمریکا و اروپا بدون همکاری با ایران در زمینه تامین انرژی با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند.

آفتاب یزد، با طرح این سئوال که آیا زمستان اروپا واقعاً سخت بوده؟ از قول محمدصادق جوادی حصار نوشت: «بر اساس اخبار و اطلاعاتی که وجود دارد اروپا ممکن است در زمستان گذشته نسبت به سال‌های قبل با سوخت کمتری رو به رو بوده باشد اما آن زمستان سختی که منظور برخی است نبوده است. برخی فکر می‌کردند زمستان اروپا به قدری سخت خواهد بود که مردم از سرما جان خود را از دست بدهند و خیابان‌ها مملو از جنازه‌های یخ زده باشد و خب همچین چیزی شکل نگرفت و یا حداقل رسانه‌ای نشده است. ممکن است به دلیل کمبود سوخت سختی‌هایی بوده باشد اما بیشتر از این ما اطلاعی نداریم. از سوی دیگر باید ببینیم طرف اروپایی از زمستان سخت اروپا حرف می‌زند و یا طرفی که مقابل اروپا قرار دارد. طرف اروپایی برای ذخیرسازی و تدبیر سال بعد چنین بحثی را می‌تواند مطرح کند.» اما اگر از طرف‌های مقابل چنین بحثی مطرح می‌شود برای این است که این کشور به فکر باشد و اروپا را از ادامه جنگ با روسیه پرهیز دهد.

علی بیگدلی کارشناس روابط بین الملل نیز گفت: «زمستان اروپا سخت نبوده است؛ اروپا از کشورهای منطقه خلیج فارس مقداری نفت و گاز وارد و انرژی مورد نیاز خود را تامین کرد. اینکه گفته می‌شود چندین نفر در زمستان جان خود را از دست داده‌اند به نظر می‌رسد آن‌ها برای مثال در بیابان‌ها بوده‌اند و در نتیجه سرما مرده اند. قطعا زمستان آینده اروپا بهتر از زمستان گذشته آن‌ها خواهد بود.

تقلای نشریه غربگرا برای حفظ آبروی غرب و انکار زمستان سخت در حالی است که اولاً تعبیر «زمستان سخت» را سیاستمداران ارشد اروپایی مثل بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس و جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مطرح کردند. ثانیاً گزارش مستندنشریه معتبر اکونومیست تأکید می‌کند: در زمستان پارسال اروپا 68 هزار نفر به خاطر بحران انرژی جان خود را از دست دادند، بیش از کشته‌های کرونا! این گزارش در حالی منتشر شده که آمارها می‌گوید اروپا سال گذشته یکی از گرم‌ترین زمستان‌های چند ده سال اخیر را سپری کرد و با این وجود، 68 هزار نفر در اثر مشکل تأمین سوخت زمستان جان باخته‌اند.

در میزان غربگرایی و رویکرد موهوم روزنامه آفتاب یزد، کافی است برخی تیترهای اصلی این روزنامه را مرور کنیم:
- تحریم رفت
- بفرمایید گلابی برجام! توتال به ایران می‌آید
- موگرینی: هر چه تهران بگوید
- خداحافظ موگرینی!
Share/Save/Bookmark