توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 35249
دوشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۷
صادق زیباکلام: لوزان افتخار ندارد
تالار شهید رجب بیگی دانشکده فنی دانشگاه تهران دیروز میزبان برنامه ای به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل این دانشکده بود که در انتهای آن صادق زیباکلام با علی خضریان مناظره می کرد.
خبرنامه دانشجویان ایران روایتی شنیدنی از این مناظره تهیه کرده است که در ذیل می آید:

*تقریبا دیگر برایم مناظره های صادق زیباکلام تکراری شده است؛ کافی است یکبار در سخنرانی های وی شرکت کنی، آن وقت می توانی تک تک جملات وی را پیش بینی کنی اما از آنجایی که موضوع این برنامه به مذاکرات لوزان مربوط می شد، برایم جالب بود که ببینم وی چگونه لااقل درباره بیانیه لوزان سخن می گوید هرچند که چندی پیش وی در دانشگاه تربیت مدرس سخن گفته بود.

*سالن رجب بیگی از دانشجویانی پر شده بود که آماده شنیدن بودند اما اینبار فضای سالن برایم جالب است. فضایی که آرام است و لااقل می شود به جملات گویندگان فکر کرد؛ خبری از هو و هیاهو نیست. طرفداران مناظره کنندگان حضور دارند اما از جنجال و سوت و کف بیهوده اکراه دارند.

*صادق زیباکلام مناظره را شروع می کند. او پوستر این برنامه را از دیوار دانشکده کنده و جهت یادگاری برای خود نگه می دارد. ابتدای برنامه کنایه ای بار نوع طراحی پوستر می کند و سخنان خود را درباره لوزان مطرح می کند.

*شاید شما هم فکر کنید کسی که در فیلم تبلیغاتی حسن روحانی حضور موثر دارد و در تمام دو سال گذشته تمام قد سیاست خارجی دولت را تمجید کرده است مانند سایر چهره های دولتی این روزها در محافظه کار ترین حالت بگوید همه چیز در تیر ماه حل و فصل می شود اما وی با طنز تلخی و با استناد به فکت شیت آمریکایی می گوید که "از چه چیز لوزان می خواهید دفاع کنید؟"

*وی گفت: در تقویم ما به همان دلیل که روز بیانیه الجزایر وجود ندارد قطعاً روز بیانیه لوزان که ۱۳ فروردین ۹۴ است نیز وجود نخواهد داشت زیرا بیانیه الجزایر چیزی ندارد که مایه افتخار باشد.

*وی در تشبیهی سایت فردو را به اتومبیلی شبیه دانست که موتورش درجا کار کند ولی اجازه حرکت نداشته باشد و گفت که با بیانیه لوزان فردو به آزمایشگاهی در سطح آزمایشگاه های همین دانشکده فنی تبدیل می شود!

*خضریان اما به جریان های سیاسی کشور پرداخته و معتقد است امروز دو رویکرد در رابطه با اتمام این مناقشات وجود دارد؛ رویکردی که پایان تمام این منازعات را در حل پرونده هسته ای در چهارچوب منافع ملی می‌داند و نگاه دومی که برای پایان دادن به این مناقشات، پیشنهاد می‌کند که پرونده هسته‌ای ایران منحل و بساط صنعت هسته‌ای برچیده شود.

*خضریان به برنامه ای که چندی پیش توسط انجمن تهران با حضور صادق زیباکلام، هرمیداس باوند و شیرزاد برگزار شد اشاره و می گوید تکلیف آن آقایان که مشخص است اما معلوم نیست چرا آقای زیباکلام با آنها همراه شده است. وی ادامه داد در تاریخ جمهوری اسلامی دوبار طرح سه فوریتی انجام شد یکبار در عزل بنی صدر یکبار در مجلس ششم در بحث هسته ای.

*از راند دوم مناظره دیگر می توانی سخنان زیباکلام را پیش بینی کنی؛ سخنانی که به محو رژیم صهیونیستی و رفراندوم حمایت از اسرائیل، غنی سازی رادرفورد و...اختصاص دارد. در یک جمله حرف زیباکلام است که چون ما گفتیم اسرائیل باید محو شود این همه مشکل برای کشور پیش آمده است. برای این جملات کسی دست نزد.

*خضریان با استناد به مکتوبات زیباکلام (مثل کتاب ما چگونه ما شدیم) ریشه این سخنان را تفکر «ما نمی توانیم» در وی می داند که «این مای ایرانی، مقصر همه عقب افتادگی هاست»

*خضریان می گوید در زمان مصدق که انگلیس علیه ما شکایت کرد آیا مصدق هم ضداسرائیل بود؟! آن موقع چرا ملی شدن نفت ما مخالف صلح جهانی قلمداد شد. البته آقای زیباکلام مصدق را مقصر می داند.


*خضریان سپس به این استدلال زیباکلام که می گوید یک فایده از هسته ای را به من نشان دهید گفت که این گونه قطعی سخن گفتن درباره علم صحیح نیست و سپس به مصداق های دیگری از قطعیات زیباکلام که صددرصد رد شده است اشاره می کند و می گوید زیباکلام به صورت قطعی می گفت دانشجویان تسخیر کننده سفارت آمریکا مارکسیست بودند اگر نبود من اسمم را فرنگیس می گذارم.

*وی ادامه داد: ما نمی توانیم تا جائی است که زیباکلام جوان ایرانی را در حد مطرب هم بر نمی تابد! خضریان در ادامه به مصاحبه زیباکلام با العربیه هم اشاره می کند که وی می گوید سه جزیره به درد ما نمی خورد و بدهیم برود.


*زیباکلام از منظر دیگری راهبرد ما نمی توانیم خویش را توجیه می کند. وی می گوید که اگر ما به سازمان تجارت جهانی بپیوندیم باید درب کارخانه ها و تولیدات داخلی را گل رس بگیریم و ادامه می دهد چون در آن صورت هیچ صنعتی از ما نمی تواند با کالاهای جهانی رقابت کند.

*البته خضریان گفت که اگر ما به سازمان تجارت جهانی بپیوندیم خوبی اش این است که می توانیم شما را به ترکیه صادر کنیم و شما در دانشگاه های آنها «ما نمی توانیم» را به جوانان آنها درس دهید و در آن صورت تجارت آنها هم ورشکسته خواهد شد!


*خضریان در ادامه به این اظهارات زیباکلام که گفت دست و پای دلواپسان را می بوسم که فضا را برای سخن گفتن باز کردند، واکنش داد.

*وی گفت من از کودکی در خاطرم هست که آقای زیباکلام در صدای و سیمای جمهوری اسلامی برنامه داشت و اتفاقا از رضاخان هم دفاع می کرد و چطور ایشان می گوید فضا تازه باز شده است.

*خضریان به نامه اخیر زیباکلام به ستاد حقوق بشر در ماجرای تجاوز ماموران عربستانی اشاره کرد و گفت: در نگاه آقای زیباکلام و نگاه ما نمی توانیم حتی در مورد تجاوز هم این ما هستیم که مقصریم نه آنها!

*وی اشاره کرد پشت صحنه تفکر «ما نمی‌توانیم» لیبرالیسم است که قطعا نسل‌های آینده به این تفکر لعن خواهند گفت چرا که در این نگاه حتی تولید نسل هم محکوم است چرا که معتقد است ژن آمریکایی بهتر از ژن ایرانی است.
Share/Save/Bookmark