توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 21451
يکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۳۹
"امتداد حماسه"
علی رستمی
"امتداد حماسه"
به گواه فلسفه ی یکتا پرستی و فطرت انسانی حافظه تاریخ مشحون از مبارزات انسان با طاغوت های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است بر اساس آنچه در قرآن کریم به موسی "ع" تکلیف می شود مبارزه علیه " فرعون نماد طاغوت سیاسی، هامان نماد طاغوت فرهنگی و قارون نماد طاغوت اقتصادی " است .
با نگاهی به تاریخ تحولات تاریخ معاصر جهان و تطابق جنبش ها و خیز ش های سیاسی و مردمی با فلسفه ی مبارز علیه مظاهر باطل در قران کریم پر واضح است که انقلاب اسلامی یکی از کم نظیر ترین تحولات سیاسی است که در آن تمام نماد های طاغوت در پرتو تدبیر رهبر اندیشمند انقلاب اسلامی به مبارزه طلبیده شد . و در اولین روز های رسمیت یافتن حکومت اسلامی لایه های در معرض خطر طاغوت های زمان با اعلان جنگ نابرابر در توهم براندازی حکومت نوپای اسلامی از هیچ گونه فریب کاری و توطئه دریغ نورزیدند و سرانجام پس از هشت سال مبارزه و دفاع جوانمردانه توسط احاد مختلف مردم به این باور رسیدند که نمی توانند ریشه های ناب این انقلاب را در ایران اسلامی حرس کنند .و به فرموده ی رهبر معظم انقلاب اسلامی :
"دوران دفاع مقدس براى ملت ما ظرفيت و موقعيتى بود كه اين ملت بتواند اعماق جوهره‌ى خودش را در ابعاد مختلف نشان دهد"

ایرانیان، با انقلابی كه كردند، با دفاع مقدسی كه پشت سر گذاردند، با ایستادگی كه مقابل انواع هجمه‌های فرهنگی، امنیتی و اقتصادی داشته‌اند، ثابت كرده‌اند كه ظرفیت های عظیمی دارند و شور و شعور حماسی لازم را در عرصه‌های مختلف داشته و دارند
انسان با حماسه است كه آسیب‌ها و ضعف‌های گذشته‌ی خود را درمی‌یابد، خود را به قله‌ها و قوت قهرمانان خود وصل می‌كند و لذا همت‌ها و حمیت‌هایش مضاعف می‌شود. با دلاوری و سلحشوری است كه ذلّت و انظلام نمی‌پذیرد، حقیر و زبون نمی‌شود آدمی بدون حماسه شخصیت ندارد، اصالت نمی‌یابد و به‌زبونی در باتلاق شرایط پیرامونی درمی‌ماند.

حماسه‌هایی كه بشر برای خود برگزیده، الگوهایی هستند برای یك سبك زندگی كه انسان در برابر آن قرار گرفته و جمیع زوایای زندگی درونی و بیرونی خود را بر اساس آن می‌آراید. اوج حماسه برای ایرانیان مسلمان در كربلا تصویر شده است. «حادثه‌ی كربلا تراژدى نیست، بلكه حماسه است، افتخار و نورانیت است، تجلى حقیقت و انسانیت است، تجلى حق‌پرستى است. عاشورا نمایشگاهى است از عظمت و عُلوّ بشریت، از رفعت بشریت. نمایشگاه معالى و مكارم انسانیت است. سراسر حماسه است. عظمت و شجاعت و حق‌خواهى و حق‌پرستى در آن موج مى‌زند.» لذاست كه ایرانی مسلمان در طول تاریخ، در همین چهارچوب، حماسه‌های دیگر خود را -اعم از منثور و منظوم یا حماسه‌های اجتماعی و سیاسی- در بستری از حق‌طلبی و حقیقت‌جویی و كمك به مظلوم و از بین بردن ظلم و تاریكی شناخته است.
انقلاب اسلامی ایران نیز از این مهم بیگانه و دور نبوده است؛ چه در تأسیس و چه در تداوم. آن‌چه نظام و مردم ایران را در كوران حوادث به‌ویژه در نیم قرن اخیر مصون ساخته و بر دشمن خود پیروز كرده، حماسه‌هایی بوده كه داشته و آفریده است؛ حماسه‌هایی كه در ادامه‌ی مسیر شتابدار خود و مواجهه با هجمه‌های خصم‌آلود دشمن نیز به آن‌ها نیازمند است. به‌ویژه در عرصه‌هایی چون جهاد علمی،‌ جهاد و مقاومت اقتصادی،‌ جهاد فرهنگی و جهاد سیاسی .
امروز نیز ما به دفاع و حماسه نیاز داریم و دشمنانمان نه سربازانی است که سلاح بر دوش مرزهای خاکیمان را تصرف کرده اند بلکه دشمن ما امروز در سنگر تفکرات ما مین گذاری می کند امروز اندیشه ی اسلام در معرض تهاجم است گفتمان اسلام را تخریب می کنند و توطئه و تفرقه وظیفه ی خط شکنی در این تهاجم را عهده دارندوپیشانی ارزشهاوآرمان ها وطومار قلب های تپنده ی بیداری های منیر اسلامی در غامض ترین استراتژی ها محکوم به انحطاط و این یعنی دفاع باید ادامه داشته باشد و طاغوت ها ی قرن بیست و یکم در پوست اندازی جدید خود خبر از وجود سلاطین کفر می دهد وبرماست که امتداد خط سرخ حماسه و ترجمان "کل عرض کربلا" را دو باره به دنیا صادر کنیم ما یعنی همه ی ایرانیانی که روح و جانمان با عشق به آزادگی گره خورده است تا همیشه مفتخریم به حماسه هایمان حماسه برای ایران اسلامی، دل‌مشغولی روح و احساس و هیجان و خلسه‌ی شیرین در كنار امواج خواب‌آور آرزوها نیست. كاركرد حماسه برای ایرانیان مسلمان در دهه‌ی چهارم پیشرفتش، غیر از كاركرد حماسه‌ی «ایلیاد و اودیسه» یا اسطوره‌خوانی پای كرسی گرم در شب‌های دراز زمستانی است.
ما حماسه را پروررانده ایم با حماسه زیسته ایم و در قلل حماسه علم بر دوش ایستاده ایم و تا امروز هیچ روزی را به خاطر فدا شدن در بلندیهای اعتقادمان سخت ندیده ایم و روی سخت دنیا را بر طاغوت های زمان نشان داده ایم و ذکر هر روزمان و نرید ان نمن علی الذین استضعفو ا فی الارض....................است و بر این بشارت ایستاده ایم و حماسه را پاس می داریم.////
Share/Save/Bookmark