توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 20461
يکشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۲۹
آفت و آفت‌زدگی
عباس سلیمی نمین
تجلیل از دکتر کدخدایی که مورد کینه‌ورزی آفت‌زدگان قرار گرفت اقدامی ارزشمند است اما کافی نیست. باید پیوندهای نامشروع که عمدتاً براساس مصالح شخصی شکل گرفته است از پس پرده برون افکنده شود.
آفت و آفت‌زدگی
در جریان گردهمایی بزرگداشت دکتر کدخدایی برخی شخصیت‌ها به‌صورت گذرا به فعل و انفعالاتی تلخ اشاره داشتند که می‌بایست برای اهل نظر و دلسوز جامعه بسیار هشدار دهنده باشد.
اینکه نیروهای پایدار بر عهد و پیمان خود از جایگاه‌های حساس در چارچوب برنامه‌ای پنهان حذف می‌شوند مقوله‌ای نیست که بتوان به‌سهولت از کنار آن گذشت. باید از خود پرسید چرا نزدیکی نیروهای آفت‌زده در جریان رقیب بر مردم آشکار نمی‌شود؟ اساس این قرابت‌ها بر کدام خاستگاه استوار است؟ سؤالاتی از این دست می‌بایست تبدیل به دغدغه اساسی دلسوزان سلامت جامعه از هر گرایش و طیف سیاسی شود. کارکرد شخصیتی چون دکتر کدخدایی در شورای نگهبان طی سال‌های گذشته چه بود که چنین برنامه‌ریزی را از سوی دچار آفت‌شدگان طلب می‌کرد.
دکتر کدخدایی به‌عنوان حقوقدانی برجسته و متعهد به مصالح ملت، گامهای بلندی در جهت پاسخگو شدن شورای نگهبان برداشته بود. براساس این تلاش تحول محسوس شکل گرفت و بر استحکام جایگاه این نهاد حساس افزود. لذا جریانات زیاده‌طلب و افراد لغزش یافته دیگر کمتر می‌توانستند به ایراداتی عامه‌پسند برای تضعیف کلّیت شورای نگهبان تمسک جویند. پافشاری بر قانون و برابر دانستن همگان در برابر آن از جمله دیگر خصوصیات برجسته آقای کدخدایی بود.
این ویژگی موجب شد که برخی افراد لغزش‌یافته که توانسته بودند حتی به جایگاه‌های رفیع در ساختار مدیریتی مجلس دست یابند ردّ صلاحیت شوند. طبعاً این‌گونه دفاع از حقوق اساسی ملت هشداری جدی به برخی لغزش یافتگان در طیف‌های سیاسی مختلف به حساب می‌آمد زیرا از طریق اعمال نفوذها و فشارهای سیاسی پنهان نتوانسته‌ بودند صاحب منصبان را از اعمال قانون مستثنی کنند.
در آستانه انتخابات مجلس نهم شورای اسلامی با عملکردی که از جانب شورای نگهبان در معرض قضاوت همگان قرار گرفت دیگر کسی نمی‌توانست این جایگاه را متهم به جانبداری سیاسی از یک جریان نماید. به‌طور قطع این تحولات مقوله‌ای نیست که از جانب قانون گریزان و زیاده‌خواهان به‌سهولت پذیرفته شود. اما آنچه بسیار حائز اهمیت است اینکه افراد لغزش یافته بتوانند چنین قدرتی بیابند که در چارچوب و ساختار رسمی، افراد صالح را حذف نمایند.
این واقعیت تلخ باید بر مردم روشن شود که افراد لغزش یافته از طیف‌های مختلف می‌توانند به هم نزدیک شده به‌صورت پنهان جریان‌سازی کنند. این دغدغه به‌صورت آشکار از جانب رهبری نظام به‌صورت علنی خطاب به نمایندگان مجلس هشتم مطرح شد، بر همین اساس ایشان خواهان نظارت مجلس بر عملکرد نمایندگان شدند. اما متأسفانه تدبیری مؤثر در این زمینه اندیشیده نشد و همچنان مجلس به‌عنوان عصاره ملت از این آفت رنج می‌برد و بعضاً افرادی در جایگاه‌هایی قرار گرفته‌اند که هم به‌لحاظ تخصصی و هم به‌جهات دیگری دارای صلاحیت لازم نیستند. قبل از اینکه افراد آفت‌زده بتوانند مناسبات پنهان خود را گسترده‌تر سازند و به تقویت افراد مماشات‌گر و معامله‌گر بپردازند.
باید مردم را از رشد این آفت آگاه ساخت. تجلیل از دکتر کدخدایی که مورد کینه‌ورزی آفت‌زدگان قرار گرفت اقدامی ارزشمند است اما کافی نیست، باید پیوندهای نامشروع که عمدتاً بر اساس مصالح شخصی شکل گرفته است از پس پرده برون افکنده شود. نباید آنچه را در مورد دکتر کدخدایی صورت گرفت به یک طیف سیاسی نسبت داد. بلکه باید آفت‌زدگان جا خوش کرده در درون طیف‌های سیاسی را که امروز در قالب پوشش‌های مختلف همچون منطقه‌گرایی، مسائل ناسیونالیستی از قبیل قومیت‌گرایی به یکدیگر نزدیک شده‌اند (مسائلی که در اسلام هیچ‌گونه وجاهتی ندارد) به مردم شناساند. به‌عبارت دیگر بدون پس زدن پوشش‌های عامه‌پسند نمی‌توان آفات را برملا ساخت.



عباس سلیمی نمین/خبرگزاری تسنیم
Share/Save/Bookmark