توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 71311
شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۵
کرمانشاه شهر هوشمند؛ تلفیق فناوری و زیرساخت‌های پایدار برای آینده‌ای پررنگ
تبدیل کرمانشاه به شهر هوشمند و پایدار، اثرات مثبت تلفیق فناوری نوین و زیرساخت‌های پایدار شهری بر بهبود زندگی شهروندان و سیستم شهری در آینده نمایان خواهد شد.
کرمانشاه شهر هوشمند؛ تلفیق فناوری و زیرساخت‌های پایدار برای آینده‌ای پررنگ
سند راهبردی شهر هوشمند و شهرداری هوشمند کرمانشاه به عنوان یک کلان شهر به دنبال توسعه و بهبود زندگی شهروندان، به ساختار شهری مبتنی بر هوشمندسازی و الکترونیکی کردن فرآیندها است.

در برنامه های راهبردی پیاده سازی شهر هوشمند کرمانشاه با استفاده از فناوری‌های نوین مانند اینترنت اشیا، سنسورها، پلتفرم‌های داده و ارتباطات هوشمند با هدف بهبود کیفیت زندگی شهروندان را در زمینه‌های مختلف از جمله مدیریت پسماندها، امنیت شهری، حمل و نقل عمومی، مدیریت ترافیک هوشمند و ارتباطات عمومی ارتقا می‌دهد.

در پلتفرم شهر هوشمند کرمانشاه از فناوری‌های پیشرفته برای بهبود زندگی شهروندان و مدیریت بهتر شهر استفاده می‌کند.

سازمان فاوا شهرداری کرمانشاه دارای چندین طرح و پروژه برای توسعه شهری خصوصاً شهرداری هوشمند است که بهبود کیفیت زندگی شهروندان و ارزش آفرینی خدمات را هدف قرار داده است.

یکی از اقدامات این شهرداری، استفاده از سامانه‌های هوشمند برای جمع‌آوری و مدیریت پسماندها استفاده می‌کند تا بهبود در مصرف منابع و کاهش آلودگی محیط زیست را فراهم کند.

یکی دیگر از قابلیت های هوشمند شهری استفاده از دوربین‌های مداربسته و سامانه‌های پیشگیری جرم، کرمانشاه بهبود امنیت شهری را تضمین می‌کند.

تدوین سند شهرداری هوشمند کرمانشاه با حضور نخبگان بومی و ملی

رییس سازمان فناوری اطلاعات شهرداری کرمانشاه در راستای پیاده سازی و اجرای اقدامات پایه ای در حوزه هوشمندسازی مدیریت شهری با اشاره به تدوین سند عملیات راهبردی شهر و شهرداری هوشمند در سازمان فاوا شهرداری کرمانشاه به خبرنگار ایرنا گفت: سند شهرداری هوشمند با موضوعیت یکپارچه سازی سامانه های الکترونیکی و تقویت زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری شهرداری با هدف استاندارد سازی و ارائه خدمات شایسته و مکانیزه در حوزه مدیریت شهری و وظایف محوله برای شهروندان است.

عابدین محمودی با بیان اینکه در این سند از توان و تجربه نخبگان بومی و ملی برای تدوین نقشه راه در راستای ارتقا کیفیت ارایه خدمات هوشمند شهری به شهروندان در تدوین این سند ما را یاری می نمایند، افزود: این کار در جهت ارائه خدمات هوشمند و ایجاد ارزش افزوده خدمات برای همشهریان گرانقدر است.

کرمانشاه شهر هوشمند؛ تلفیق فناوری و زیرساخت‌های پایدار برای آینده‌ای پررنگ

طرح پلاک هوشمند در راه کرمانشاه

رییس سازمان فاوا شهرداری کرمانشاه همچنین به طرح پلاک هوشمند به عبارتی کدپستی هوشمند در شهر کرمانشاه اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح، خدمات ارزشمندی به شهروندان ارایه خواهد شد؛ زیرا بسیاری از داده های ساختمان، سابقه منزل و مشخصات کوچه و معابر، حریم آن، سند و دیگر موارد از جمله پرونده بهداشتی محله و دفترچه سلامت خانوارها برای حوزه بهداشت، پرداخت الکترونیکی قبوض و دیگر خدمات فرهنگی و اجتماعی با استفاده از مکان محور بودن فرآیند تعریف اطلاعات بر روی Qr Code واحد بر روی پلاک بارگذاری می شود و براحتی در دسترس افراد برای انجام امور اداری شان قرار خواهد گرفت.

کرمانشاه شهر هوشمند؛ تلفیق فناوری و زیرساخت‌های پایدار برای آینده‌ای پررنگ

برگزاری نخستین دوره آموزشی تخصصی شهر هوشمند در کرمانشاه

محمودی با اشاره به اینکه سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات موضوع تحقق اهداف شهر هوشمند و هوشمندسازی مدیریت شهری را به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی خود در دستور کار دارد، تصریح کرد: در این راستا لزوم تبیین ابعاد، مفاهیم و شاخص‌های شهر هوشمند برای مدیران و معاونین شهرداری کرمانشاه با هدف رسیدن به ادبیات مشترک توسعه فناوری و هوشمندسازی پیش‌بینی کرده و اولین دوره تخصصی برای بیان موضوعات فوق در حال برگزاری است.

او با اشاره به برگزاری دوره آموزشی تخصصی شهر هوشمند، تأکید کرد: در این دوره جنبه‌های مختلف شهر هوشمند از منظر استانداردهای موجود (اتحادیه بین‌المللی مخابرات ITU و اتحادیه اروپا) شامل حکمرانی هوشمند، مردم هوشمند، محیط زیست هوشمند، حمل و نقل هوشمند، اقتصاد هوشمند و زندگی هوشمند بیان و جزئیات، شاخص پروژه‌های مرتبط به هر یک از آن‌ها مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری کرمانشاه گفت: در این دوره از تجارب ارزشمند «اسماعیل رحیمی» از نخبگان بومی، آینده پژوه و یکی از طراحان شهرهای آینده در کشور به عنوان مدرس استفاده شد، در طی این دوره سعی شد کلید واژه‌های مهم در شهرهای هوشمند شامل تمرکز به شهروند محوری در تمامی فعالیت‌ها (تصمیم گیری‌ها، برنامه‌ریزی، تعریف پروژه‌ها، ارائه خدمات و تسهیلگری و…)، اشتراک‌گزاری داده‌ها ( با توجه به حاکمیت داده در شهرهای هوشمند) و ارائه خدمات تجمیعی از طریق پلتفرم‌های هوشمند، نظیر اپلیکیشن ها نیز مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

کرمانشاه شهر هوشمند؛ تلفیق فناوری و زیرساخت‌های پایدار برای آینده‌ای پررنگ

وی گفت: یکی دیگر از اهداف دوره ایجاد ادبیات توسعه و هوشمندسازی شهری در بین مدیران شهری، که یکی از دغدغه‌های مهم سیاستگذران و برنامه‌ریزان مجموعه مدیریت شهری از جمله شهردار کرمانشاه و معاونت برنامه ریزی و دیگر ارگانها و سازمان های مرتبط است.

هوشمندسازی کرمانشاه نیازمند عزم همگانی

وی اظهار امیدواری کرد با همت و حمایت دیگر مدیران ارشد استان شاهد ارائه خدماتی در شأن و جایگاه و شایسته مردم فهیم کرمانشاه باشیم.

محمودی تاکید کرد: ایجاد شهر هوشمند نیازمند یک عزم بزرگ برای توسعه پایدار شهری با اقتصادی پایدار است که همه نخبگان، دلسوزان و برنامه ریزان مدیریت شهری باید در اجرای آن کمک و همیاری کنند.

استقبال مدیران و سیاستگذاران شهری از کارگاه تخصصی شهر هوشمند

متخصص آینده پژوهی و طراح شهرهای هوشمند نیز با حضور در دفتر خبرگزاری شرق استان کرمانشاه در گفت‌وگویی با اشاره به برگزاری دوره آموزشی تخصصی شهرداری اظهار کرد: تاکنون سابقه برگزاری چنین کارگاهی در غرب کشور وجود نداشته و این دوره تحت عنوان دوره عالی تخصصی شهر هوشمند در حال برگزاری است.

کرمانشاه شهر هوشمند؛ تلفیق فناوری و زیرساخت‌های پایدار برای آینده‌ای پررنگ

اسماعیل رحیمی افزود: باوجود برخی تصورات اشتباه، شهر هوشمند، ابتدایی‌ترین مشکلات و کاستی‌های زیرساختی شهری را نیز حل می‌کند.

وی با بیان اینکه این دوره ۳۲ ساعت طول می کشد، افزود: مخاطب آن مدیران، سیاستگذاران شهری، متخصصین حوزه شهری و پژوهشگران هستند.

کرمانشاه شهر هوشمند؛ تلفیق فناوری و زیرساخت‌های پایدار برای آینده‌ای پررنگ

او مهمرین اهداف برگزاری این دوره را آشنایی با بنیادها و استانداردهای شهرهای هوشمند، قابلیت های بومی شهر کرمانشاه برای هوشمندسازی شهری، شناخت نیروهای پیشران کرمانشاه، آشنایی با موانع هوشمندسازی در کرمانشاه برشمرد.

به گفته این طراح شهری؛ تقویت مهارت و مدیریت کارشناسان در ساختارسازی شهر هوشمند و آشنایی با فناوری های ایجادکننده شهر هوشمند را از دیگر اهداف برگزاری این دوره عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: باوجود تازگی این موضوع در استان کرمانشاه ولی این کارگاه تخصصی با استقبال خوب مدیران شهری مواجه شده است.

وی خروجی مورد انتظار از این دوره را ایجاد ذهنیت مناسب برای استقبال از پروژه شهر هوشمند کرمانشاه، آشنایی با کلان روندهای جهانی و منطقه ای شهر هوشمند، تولید گفتمان و ادبیات روزآمد در کلاس جهانی و هماهنگ با ارزش های بومی و آمادگی برای توسعه شهری مبتنی بر توسعه پایدار شهر هوشمند ذکر کرد.

رحیمی با اشاره به پیشبرد پروژه فیبرنوری شهر کرمانشاه، افزود: این مهم در هوشمندسازی شهر کرمانشاه کمک شایانی می کند.

کرمانشاه شهر هوشمند؛ تلفیق فناوری و زیرساخت‌های پایدار برای آینده‌ای پررنگ

کرمانشاه صاحب سامانه هوشمند حمل و نقل بار و کالا می‌شود

با پیگیری مدیریت ارشد استان کرمانشاه و همراهی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی استان، مقدمات لازم برای راه اندازی سامانه هوشمند حمل و نقل بار و کالا در حال انجام است.

اخیرا نشست پیگیری راه‌اندازی این سامانه در استان کرمانشاه به ریاست محمد طیب صحرایی استاندار کرمانشاه برگزار شد.

در این نشست با اشاره به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این زمینه و صدور مجوزهای لازم از سوی اداره کل راهداری و حمل و نقل استان، بر پیگیری نهایی از وزارت راه و شهرسازی تاکید شده است.

با این اقدام، استان کرمانشاه اولین استانی خواهد بود که از سامانه هوشمند حمل و نقل بار و کالا بهره‌مند خواهد شد و بسیاری از مشکلات صاحبان بار و رانندگان مرتفع می‌شود.

کرمانشاه شهر هوشمند؛ تلفیق فناوری و زیرساخت‌های پایدار برای آینده‌ای پررنگ

شهر هوشمند کرمانشاه می تواند از فناوری‌های ارتباطات هوشمند برای اطلاع‌رسانی به شهروندان، مدیریت بحران و بهبود خدمات عمومی و حمل و نقل استفاده ‌کند.

بخشی از این اقدامات می تواند باعث بهبود کارایی سیستم‌های شهری، صرفه‌جویی در منابع و کاهش تلفات مجموعه مدیریت شهری کرمانشاه را به عنوان یک شهر پیشرو در حوزه شهر هوشمند تبدیل نماید.

شهر کرمانشاه یک میلیون نفر از جمعیت ۲ میلیون نفری استان را در خود جا داده و توسط هشت منطقه شهرداری اداره می‌شود.
Share/Save/Bookmark