توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 34970
دوشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۴
غافلگیری از بی‌اعتنایی بازار به توافق لوزان/پافشاری دلار بر نرخ ۳۲۰۰ تومانی
عدم کاهش جدی نرخ ارز با وجود انتشار توافق لوزان، روزنامه‌های اصلاح‌طلب زنجیره‌ای و حامی دولت را غافلگیر کرد.
غافلگیری از بی‌اعتنایی بازار به توافق لوزان/پافشاری دلار بر نرخ ۳۲۰۰ تومانی
به گزارش خط نیوز ، روزنامه شرق در تیتر اول خود و ذیل عنوان «پافشاری دلار بر نرخ ۳۲۰۰ تومانی» نوشت: به نظر می‌رسید به نتیجه مثبت رسیدن مذاکرات هسته‌ای در لوزان، بازار ارز را مستقیماً تحت تأثیر قرار دهد، اما بازار ارز و سکه چندان به این تغییرات مثبت، واکنش نشان نداد و به سرعت ریزش خود در آغاز فعالیت در صبح روز شنبه و پس از معاملات غیر رسمی در روز جمعه را ترمیم کرد و به بالای سه هزار و ۲۰۰ تومان بازگشت. با نگاهی به تابلو صرافی و اندکی پرس و جو می‌توان دریافت با اینکه نرخ دلار در ابتدای شنبه با سه هزار و ۱۸۰ تومان باز شده بود، به سرعت به بالای سه هزار و ۲۰۰ تومان بازگشت و حتی تا سه هزار و ۲۸۰ تومان نیز در اواسط روز افزایش یافت. هر چند که در پایان معاملات روز گذشته به سه هزار و ۲۵۰ تا سه هزار و ۲۶۰ تومان کاهش یافت.

شرق اضافه کرد: از سویی اظهارنظر رئیس کل بانک مرکزی که از عدم دخالت دولت در روند کاهشی نرخ ارز خبر می‌داد، اینطور نشان می‌دهد که دولت قصد ندارد در معاملات ورود کند، در حالی که برخی کارشناسان بر این عقیده‌اند که دولت به دلیل احتمال کسری بودجه بر اثر کاهش قیمت نفت و وابستگی درآمدهای دولت به دلار چندان مایل نیست که نرخ ارز کاهش یابد و نیک می‌داند که فعالان اقتصادی خود این بازار را کنترل خواهند کرد.

شرق تصریح کرد نرخ دلار و ارز تحت تأثیر مذاکرات قرار نگرفت.

اما سایت خبر آن‌لاین از سایت‌های حامی دولت نوشت: در حالی که انتظار می‌رفت با توافق لوزان قیمت طلا و ارز در بازار کاهش پیدا کند، اما فقط در یک روز شاهد کاهش قیمت‌ها بودیم و پس از آن، قیمت‌ها دوباره افزایش پیدا کرد. قیمت طلا و ارز امروز در بازار تهران با افزایش همراه بود؛ این اتفاق برخلاف انتظاری است که فعالان اقتصادی نسبت به بازار داشتند.

برخلاف شرق، خبر آن‌لاین مدعی شد: به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، دلیل چنین واکنش متفاوتی در بازار، احتمالاً سیاست ارزی بانک مرکزی است؛ چرا که به نظر می‌رسد سیاستگذار ارزی بر آن است تا جلوی هیجانات بازار را بگیرد و به همین دلیل مانع شوک منفی قیمت‌ها می‌شود تا اقتصاد کلان با ثبات باشد.

برخلاف ادعای خبر آن‌لاین، سیف رئیس بانک مرکزی تصریح کرده است ما مانع کاهش قیمت ارز نمی‌شویم.

روزنامه شهروند نیز در تیتر و گزارشی تصریح کرد دست نامرئی دولت در بازار ارز و در جا زدن دلار در قیمت فعلی دیده می‌شود. روزنامه اعتماد نیز در گزارشی خاطر نشان کرد: سکه در بازار طلا با وجود تعطیلی بازارهای جهانی و روند نزولی دلار شاهد رفتاری متناقض و غیرقابل پیش‌بینی بودیم. سکه تمام طرح جدید، گرم طلای ۱۸ عیار و مثقال مظنه دیروز با افزایش قیمت مواجه شدند. این در حالی بود که با توجه به نتیجه مثبت مذاکرات مردم انتظار داشتند قیمت دلار، طلا و سکه با شوکی روانی مواجه شود و حداقل یک هفته روند نزولی را دنبال کند.

روزنامه فرهیختگان وابسته به دانشگاه آزاد نیز نوشت: دولت بیشتر احتیاط کند. برخی اقتصاددانان معتقدند امکان دارد دولت با دستکاری نرخ ارز بخواهد درآمدهایش را افزایش دهد.
همزمان سایت انتخاب از سایت‌های حامی دولت از قول آلبرت بغزیان استاد اقتصاد دانشگاه تهران می‌گوید: مردم نباید حتی پس از توافق نهایی انتظار داشته باشند که دلار به ۱۰۰۰ تومان برسد.

بغزیان در گفت‌وگو با خبرنگار «انتخاب» اظهار داشت: ما نباید از بیانیه لوزان این انتظار را داشته باشیم که اتفاقات جدی در کشور ایجاد کند، تا این مسئله مکتوب نشود و آن مسائل اجرا نشود، اینکه به طور واقعی اتفاقی بیافتد، قابل تصور نیست.

در هر صورت آنچه که رسانه‌های ذوق‌زده از توافق لوزان باید توضیح دهند این پرسش است که اگر قرار است بازار واکنشی به توافقاتی از این قبیل نشان ندهد، پس درآوردن ادای جشن مردمی- با انتشار برخی تصاویر کذایی چند ده نفره- برای چیست؟ اگر قرار است بهانه بالا رفتن نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی، بحث تحریم‌ها و چالش‌های سیاست خارجی باشد (که واقعیت خلاف این است و باید دست سودجویان و دلال‌ها و فضا‌سازی‌های رسانه‌ای را در ماجرا دید) چرا طبق وعده، اتفاقاتی نظیر توافق لوزان موجب افزایش ارزش پول ملی و کاهش نرخ ارز نمی‌شود؟!
Share/Save/Bookmark