توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 71268
يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۹
در این بیمارستان کرمانشاه «خانم‌ها» همه‌کاره‌اند
بیمارستان «سجاد» کرمانشاه اکنون به‌عنوان مرکز فوق تخصصی زنان و زایمان در غرب ایران سومین بيمارستان کشور است که تمام پرسنل آن در بخش‌های درمانی، اتاق عمل، ان.آی.سی.یو، آی.سی.یو و... همه «خانم» هستند.
در این بیمارستان کرمانشاه «خانم‌ها» همه‌کاره‌اند
به گزارش خط نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از کرمانشاه، چند روز پیش خبری با تیتر«اولین بیمارستان ویژه مادر و کودک در استان کرمانشاه شروع به کار کرد» روی خروجی خبرگزارها و کانال‌های خبری فضای مجازی کرمانشاه رفت.
این بیمارستان مادر و کودک استان کرمانشاه با به‌کارگیری کادر پزشکی از جامعه بانوان، به‌عنوان سومین بیمارستان در کشور و اولین بیمارستان در استان کرمانشاه چند روزی‌ست که شروع به کار کرده است.
اینکه بیمارستان عمومی یا جنرال سجاد کرمانشاه واقع در خیابان بهار شماره 50 با اجرای طرح توسعه و افتتاح بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان و ارتقای تجهیز بخش‌های خود، به‌صورت بیمارستان مخصوص مادر و کودک شروع به کار کرده و تمام پرسنل آن هم خانم هستند، بهانه‌ای دستم داد که از عبدالله ذوالفقاری مدیر بیمارستان سجاد یک وقت مصاحبه اختصاصی بگیرم.
ظهر بود بیمارستان تازه راه‌اندازی شده خیلی تمیز و مرتب است، از روابط عمومی سراغ مدیر بیمارستان را می‌گیرم، جلسه است حضور بنده را اطلاع‌رسانی می‌کند، مدیر بیمارستان می‌خواهد من هم در جلسه حضور یابم.
پرسنل بیمارستان که همگی به جزء چند نفر، از جامعه بانوان بودند و در جلسه‌ای صمیمی با دکتر ذوالفقاری در حال تبادل نطر در راستای ارتقای کیفیت خدمات بودند.
جلسه به اتمام رسید همراه دکتر عبدالله ذوالفقاری مدیر بیمارستان سجاد برای مصاحبه به دفتر کارش رفتم.
فارس_ لطفا خود را معرفی بفرمایید؟
ذوالفقاری_ دکتر عبدالله ذوالفقاری هستم، جراح فک و صورت مدیرعامل گروه پزشکی آریا کرمانشاه بیمارستان سجاد.
فارس_ از تاریخچه بیمارستان سجاد بگوئید؟
ذوالفقاری_ این بیمارستان در سال 1354 با‌نام آریا فعالیت خود را آغاز و بعد از انقلاب اسلامی هم به تغییر نام به بیمارستان سجاد همچنان مشغول خدمت است.
بیمارستان سجاد در گذشته به صورت عمومی و در 14 شاخه فعالیت داشت، ولی از اول خردادماه 1403بنا بر تصمیم مجمع عمومی به مرکز فوق تخصصی زنان و زایمان در غرب کشور تبدیل شده است.
بیمارستان سجاد اکنون در یک شاخه به صورت تخصصی کار می‌کند و سومین بيمارستان کشور بعد از تهران و قم است که تمام کادر درمانی در بخش‌های درمانی، اتاق عمل، ان.آی.سی.یو و آی.سی.یو همه خانم هستند.
وجود کادر درمانی خانم باعث آرامش بیماران خانم در هنگام درمان می‌شود.
*فارس_ چند نفر پرسنل دارید؟ آیا در این بیمارستان آقایی هم مشغول به کار است؟
ذوالفقاری_ در حال حاضر 150 نفر پرسنل داریم که 132 نفر از آن‌ها خانم و مابقی آقا هستند.
بیمارستان سجاد قبلا بیمارستانی عمومی بوده که آقایانی هم در آن مشغول فعالیت بودند از آن‌جا که دوست نداشتیم این آقایان بیکار شوند آن‌ها را در قسمت‌های اداری و تأسیسات به‌کار گرفته‌ایم.
*فارس_چه نوع خدماتی در این بیمارستان به بیماران ارائه می‌شود؟
ذوالفقاری_ در این بیمارستان تمامی خدمات زایمان طبیعی، زایمان طبیعی بدون‌درد و عمل سزارین انجام می‌شود. این بیمارستان دارای اورژانس، رادیولوژی، آزمایشگاه، آی.سی.یو، ان.آی.سی.یو، بخش نوزادان، بخش جراحی ۱، بخش جراحی ۲، اتاق‌های عمل است. همچنین این مرکز دارای دو آمبولانس برای انتقال بیماران است.
در این مرکز متخصصان به‌نامی همچون دنیا خسروی فوق تخصص جراحی زنان رشته سرطان، مریم محمدی فوق‌تخصص نوزادان، روناک احمدی فوق‌تخصص قلب نوزادن و متخصصان دیگری هم داریم؛ ولی با این وجود در حال جذب متخصصان بیشتری نیز هستیم.
از سال ۱۳۹۲ خدمتی را تحت عنوان میزبان به بیماران ارائه می‌کنیم. در واقع میزبان فردی روانپزشکی است، که کار او رفاه حال بیماران است، او با مشاوره و دادن اطلاعاتی از قبیل تخت، غذا و موارد دیگر به بیماران کمک می‌کند.
فارس_ از برنامه‌های بیمارستان در راستای ترویج زایمان طبیعی همچنین قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بفرمائید؟
ذوالفقاری_ کلاس‌های آموزشی در راستای آگاهی دادن از تاثیرات زایمان طبیعی از سال 92 در دبیرستان‌های دخترانه و حتی پسرانه به عنوان مردان آینده که نقش مؤثری در خانواده دارند؛ برگزار کرده‌ایم. در ضمن در این مرکز تخصصی شرایط زایمان طبیعی بدون درد با بکارگیری متخصص بیهوشی فراهم شده که نتیجه آن زایمان طبیعی آسان‌تر و بیشتر خواهد بود.
برای تحقق قانون جوانی جمعیت باید زمینه‌ها را آماده کنیم؛ یعنی اول تغذیه خوب مادر، دوم محل زایمان مادر و بعد محل پرورش نوزاد را فراهم کنیم. برای مثال زمانی که یک مادر می‌خواهد زایمان انجام دهد، نباید دغدغه‌ای از نظر اینکه چه مرکزی برای زایمان او بهتر است، داشته باشد.
فارس: سخن پایانی؟
ذوالفقاری: کلام خود را با گله‌مندی از بیمه‌ها در راستای همکاری به پایان می‌رسانم.
در قرارداد بیمه‌ها، ذکر شده در صورت تأمین اعتبار می‌توانیم پول بیمارستان را تأمین کنیم در صورتی که این طبق قانون مدنی خلاف و است، چرا که ما ماهانه برای هر 150 نفر پرسنل بیمارستان حق بیمه پرداخت می‌کنیم.
در اینجا معنی تأمین اعتبار برای بنده واضح نیست، چگونه به سازمانی خدمات بفروشم در صورتی که اطلاع ندارد که پول دارد یا ندارد؛ تأمین اعتبار را به آینده موکول می‌کند که اگر تأمین اعتبار شدم هزینه شما را پرداخت می‌کنم.
بیمه‌های باید نسبت به پرداخت هزینه‌ها به مراکز درمانی به نحوه بهتری عمل کنند؛ تا از مردم حمایت بیشتری شود.
بعد از پایان مصاحبه به همراه دکتر ذوالفقاری از اورژانس مجهز بیمارستان بازدیدی داشتیم.
در بخش اورژانس همچون اورژانس بیمارستان‌های دیگر، بیمار در اتاق زنان معاینه و اقدامات اولیه انجام می‌شود.
بعد به راهرور طبقه اول بیمارستان رفتیم، یکی از پرسنل پای پله‌ها نشسته بود، پله‌هایی که روی آن نوشته بود «ورود آقایان اکیدا ممنون»؛ تا در صورت نیاز از ورود آقایان جلوگیری کند.
در همین طبقه اول اتاقی به عنوان اتاق تشریفات همانند یک آتلیه شیک و زیبا تزیین شده بود تا مادر و نوزاد با اطرافیان و نزدیکان خود ملاقات و دیداری داشته باشند و همراه نوزاد عکس یادگاری بگیرند.
برای رفتن به طبقه دوم، دکتر ذوالفقاری دیگر اجازه همراهی نداشت و یکی از پرسنل خانم همراهی کرد که بازدیدی از اتاق زایمان، اتاق نوزاد، اتاق‌های بستری، اتاق عمل، آی.سی.یو، ان.آی.سی.یو و... داشتیم.
Share/Save/Bookmark