توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 66679
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۰۴
واکنش اسلامی به ادعای غنی‌سازی ۹۰درصدی/ پاسخ بهادری‌جهرمی به نوبخت درباره «خزانه خالی»
هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.
واکنش اسلامی به ادعای غنی‌سازی ۹۰درصدی/ پاسخ بهادری‌جهرمی به نوبخت درباره «خزانه خالی»
آمار کرونا در ایران

طبق اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۲۳ آذر ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۷۸۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴۳۳ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۶۰ هزار و ۳۰۳ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۰ هزار و ۸۳۱ نفر رسید.

آمار واکسیناسیون در ایران

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۵۸ میلیون و ۸۵۷ هزار و ۲۱۳ نفر دُز اول، ۴۹ میلیون و ۷۲۹ هزار و ۶۴۴ نفر دُز دوم و دو میلیون و ۹۷۱ هزار و ۸۰۶ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

بر این اساس مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۱۱ میلیون و ۵۵۸ هزار و ۶۶۳ دُز رسید.

همچنین در شبانه روز گذشته ۴۷۳ هزار و ۹۲۵ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

سردار باقری: آمادگی پاسخ قاطع و تهاجم سریع به دشمنان را داریم

به گزارش فارس، سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در همایش سفرا و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه گفت: نیروهای ما برغم اعتماد از وضعیت بازدارندگی کشور هیچگاه در رویارویی با دشمن ، تهدید را کوچک نشمرده و برای تهدید حداقلی در حوزه راهبردی آمادگی و هوشیاری حداکثری متناسب با وضعیت دشمن را دارد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه ما در سطح راهبردی قصد تجاوز به کسی را نداریم ، اما در سطح عملیاتی و تاکتیکی آمادگی پاسخ قاطع و تهاجم موردی سریع وسخت با دشمنان را داریم، خاطرنشان کرد: آنچه جهانیان در سال‌های اخیر از جمله در عین الاسد و نیز هدف قرار گرفتن پهپاد راهبردی متجاوز رژیم تروریستی آمریکا در آب های سرزمینی کشور با سامانه های بومی و ایرانی مشاهده کرده‌ است، بویژه برای دشمنان ماجراجو آموزنده و عبرت انگیز است.

***

موافقت مجلس با بررسی دوفوریتی طرح اصلاح سازوکار بررسی لایحه بودجه سالانه

به گزارش فارس، بررسی تقاضای تعدادی از نمایندگان برای دو فوریت طرح اصلاح ماده 182 قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در دستور کار جلسه علنی امروز (سه شنبه 23 آذر) مجلس قرار داشت.

نمایندگان مجلس بعد از بحث و بررسی و اعلام نظرات موافق و مخالف درباره دوفوریت طرح مذکور در نهایت با آن موافقت کردند.

سازوکار بررسی لایحه بودجه سالانه کشور اصلاح شده و لایحه بودجه سالانه به صورت دو شوری بررسی خواهد شد.

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در حاشیه نشست علنی امروز ( سه شنبه 23 آذر) مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران درباره اصلاح ساز و کار بررسی لایحه بودجه سنواتی در مجلس اظهار داشت: ساختار تصویب بودجه در مجلس اصلاح شد قبلا اینگونه بود که کمیسیون تلفیق بودجه سنواتی یک ماه وقت می‌گذاشت، بودجه را وارد صحن می‌کرد و بعضا کلیات بودجه رد می‌شد و بر اساس ماده 182 آیین نامه داخلی مجلس باید به دولت بر می‌گشت، سپس دولت دو هفته وقت می‌گذاشت و موارد را اصلاح می‌کرد.

وی افزود: پیش تر وقت مجلس و کمیسیون تلفیق گرفته می‌شد، بر اساس فوریتی که امروز در مجلس رای آورد، بلافاصله بعد از اینکه بودجه به کمیسیون تلفیق بودجه می‌رسد با فاصله یک تا 2 روز کلیات در صحن بررسی می‌شود، اگر کلیات رای آورد، بررسی جزییات در کمیسیون تلفیق شروع می‌شود.

***

واکنش اسلامی به ادعای غنی‌سازی 90درصدی

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص حاشیه سازی برای فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای و ادعای غنی سازی ۹۰ درصد در ایران افزود: این مورد کذب است و این اتهامات نخ نما شده‌ای است که به ویژه دشمنان و جریان صهیونیستی این‌ها را به کشور ما نسبت می‌دهند.

وی در گفت وگو با صدا و سیما ادامه داد: ایران با ضابطه آژانس کار می‌کند و آژانس بین المللی انرژی اتمی بر کلیه فرآیندهای ما مطابق قوانین و مقررات نظارت دارد و به هیچ وجه ما خارج از چارچوب اقدامی نکرده و صورت نخواهیم داد.

اسلامی درباره رابطه با آژانس گفت: روابط ما با آژانس انرژی هسته‌ای بر اساس قوانین اساسنامه آژانس و پیمان NPT است و در چارچوب همین قوانین روابط ما ادامه دارد و در تعامل هستیم و آژانس هم تعامل را طبق قوانین انجام می‌دهد و موارد منتشر شده غالبا عملیات روانی و مباحث سیاسی است.

آقای اسلامی افزود: طرف مقابل، توسعه علمی و فناوری ایران را بر نمی‌تابد و با اتهام زنی و جوسازی می‌خواهد اینگونه القا کند که انرژی هسته‌ای ایران هدف صلح آمیز ندارد و بیشتر از همه رژیم صهیونیستی به این اتهامات دامن می‌زند، اما ما راه خودمان را در راه توسعه انرژی صلح آمیز هسته‌ای ادامه می‌دهیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: نیروگاه کرج و سایر موارد برجام خارج از پادمان است و کشور‌های مقابل به برجام پایبند نماندند دلیلی هم ندارد که به ما فشار بیاورند که به برجام فشار بیاوریم و ما در چارچوب پادمان NPT عمل می‌کنیم و هیچ چیز غیر از این دو را قبول نداریم.

وی افزود: نیروگاه کرج و موارد ادعایی به هم پیوسته اند و ما در حال حاضر در این خصوص در حال مذاکره هستیم و پاسخ‌هایی داده شده است اگر قرار است برجام عملیاتی شود باید همه طرفین به مفاد آن پایبند باشند نه اینکه تنها ایران متعهد به اجرای آن باشد.

***

پاسخ بهادری‌جهرمی به نوبخت درباره «خزانه خالی»

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات رییس سابق سازمان برنامه و بودجه درباره عدم خالی بودن خزانه و در تشریح شرایط تحویل گرفتن خزانه از دولت قبلی، تاکید کرد: واقعا اولویت دولت پاسخ‌گو به ناقدان و مردم است به نخبگان و اصحاب رسانه است. بانیان وضع موجود باید خودشان پاسخگو باشند. اینکه بخواهند نقدی را مطرح کنند، نه تنها دولت که مردم هم این را برنمی‌تابند. در مورد خزانه هم اشاره شد که خزانه مقروض بود نه اینکه خالی باشد.

بهادری جهرمی یادآور شد: من احتمال می‌دهم آقای نوبخت به خاطر اینکه مدیریت خزانه در اختیارشان نبوده است، شاید منظورشان این است که تخصیص‌هایی به این میزان از سوی سازمان برنامه و بودجه انجام شده است. دولت سیزدهم تعهدات متعددی را دارد از گذشته تسویه می‌کند و بخشی هم همین تخصیص‌هایی بوده است که بدون وجود اعتبار لازم در خزانه صادر شده است و تکلیف به دولت آتی واگذار شده است. شاید اشتباه برداشتی در این زمینه وجود داشته است. توصیه می‌کنم آقای نوبخت از همکاران خودشان در دولت گذشته اولین جلسه‌ای که در حضور رییس‌جمهوری جدید تشکیل شد جویا شوند که وضعیت خزانه چه بوده است.

بیشتر بخوانید:

سخنگوی دولت: تورم خط قرمز دولت است/ تکمیل پروژه‌های قبلی و پرهیز از ایجاد پروژه جدید

***

برخی مقامات قضایی جابجا شدند نه برکنار

فرهیحتگان نوشت: «روز گذشته در فضای مجازی خبری مبنی‌بر برکناری و جابه‌جایی قاضی مسعودی‌مقام از ریاست دادگاه جرائم اقتصادی و رسول قهرمانی از دادستانی تهران منتشر شد. این دو نفر در چند سال گذشته به‌دلیل حضور مستمر و فعال‌شان در پرونده‌های بزرگ مفاسد اقتصادی مانند پرونده‌ اکبر طبری، شبنم نعمت‌زاده، محمدهادی رضوی و... در میان افکار عمومی تبدیل به نماد‌های فسادستیز و عدالتخواه دستگاه عدلیه شده بودند، به همین دلیل انتشار خبر برکناری‌شان با واکنش منفی بخشی از افکار عمومی مواجه شد.

تاکنون قوه قضائیه به این خبر به‌طور رسمی واکنش نشان نداده است اما روز گذشته یک منبع آگاه به خبرنگار ما توضیح داد که در چند وقت اخیر تعدادی از قضات قوه قضائیه از شعبه‌ای به شعبه دیگر منتقل شده‌اند، این جابه‌جایی‌ها با توجه به تغییر سطوح بالاتر در دستگاه قضا ازجمله تغییر رئیس‌کل دادگستری و تغییر دادستان روالی مرسوم و عادی است که پیش از این نیز در دوران روسای قبلی رخ داده است.

علاوه‌بر این پیگیری‌های خبرنگار ما نشان می‌دهد مسعودی‌مقام همچنان در مجتمع مفاسد اقتصادی حضور دارد و صرفا از این به‌بعد رئیس مجتمع نخواهد بود، زیرا مشغله‌های مدیریتی او چند ماه گذشته باعث شده بود بسیاری از پرونده‌هایی که وی قاضی رسیدگی به آنها بود، دچار اطاله دادرسی شوند. مثال بارز این موضوع رسیدگی به پرونده پتروشیمی است که سه سال رسیدگی به آن طول کشید.

آن‌گونه که منابع نزدیک به قوه قضائیه می‌گویند، تغییرات در ریاست دادگاه ویژه جرائم اقتصادی به این دلیل صورت گرفته است تا از ظرفیت‌های مسعودی‌مقام به‌عنوان یکی از قضات خبره در این زمینه بهتر و کارشناسی‌تر استفاده شود، زیرا اکنون که وی دیگر عهده‌دار سمت ریاست دادگاه ویژه جرائم اقتصادی نیست با دقت و سرعت بیشتری به پرونده‌های فساد اقتصادی رسیدگی خواهد کرد.

این منبع آگاه درمورد جابه‌جایی رسول قهرمانی، نماینده دادستان در پرونده‌های مهمی چون اکبر طبری و شبنم نعمت‌زاده نیز به «فرهیختگان» گفت: قهرمانی نیز به‌هیچ‌وجه از سمت خود عزل نشده و فقط در دادستانی تهران از جایی به جای دیگر منتقل شده‌است.»

***

دولت رئیسی مردم را اقناع کند

وطن امروز نوشت: «بیراه نخواهد بود اگر قضاوت افکار عمومی درباره بودجه 1401 و مذاکرات وین را پا به پای آورده نهایی دولت از این 2 میدان مهم و حیاتی به حساب آوریم. شواهد اما نشان از آن دارد که دولت در ارائه روایت دست اول و برقراری ارتباط با افکار عمومی در این 2 موضوع موفق نبوده است، به گونه‌ای که به‌ رغم تاکید چندباره دولت برای عدم تمایل به ادامه دومینوی خلق نقدینگی و اصلاح ارز ترجیحی به نفع طبقات پایین جامعه، کلیدواژه «بودجه ریاضتی» از نخستین ساعات ارائه بودجه 1401 به مجلس شورای اسلامی از سوی رسانه‌های اصلاح‌طلب تکرار شد و سوالات و نگرانی‌های زیادی برای مردمی که معیشت‌شان در سال‌های اخیر ضربه‌های سنگینی خورده، به وجود آورد.

در این میان اما دولت توفیق چندانی در قانع کردن مردم نسبت به اصلاحات اقتصادی نداشت. در همین زمینه با توجه به تاثیرپذیری متقابل تصمیمات اقتصادی دولت و رفتار اقتصادی مردم، این که افکار عمومی نسبت به نقشه راه اقتصادی دولت به حدی از اقناع نرسد، می‌تواند برای دولت گران تمام شود...

موضوع دیگری که از چند هفته قبل و پیش از داغ شدن موضوع بودجه 1401 ضعف ارتباط‌گیری و روایت‌پردازی دولت را مشخص کرد، مساله گفت‌وگوهای وین بود. در این زمینه در سطح داخلی رسانه‌ها و نیروهای نزدیک به دولت سابق تمام تلاش خود را معطوف به تکرار گزاره شکست مذاکرات به بهانه‌های مختلف کردند و سعی می‌کنند از هر طریق ترمیم جایگاه دولت روحانی را در دستور کار قرار دهند...

از سوی دیگر ابهام درباره روند طی شده مذاکرات از سوی طرف ایرانی باعث شده رسانه‌های غربی دست برتر را در روایت‌پردازی از مذاکرات جاری در دست بگیرند. برای نمونه در حالی که هنوز چشم‌انداز روشنی از آینده مذاکرات و سرنوشت برجام وجود ندارد، رسانه‌های غربی با انتشار اخبار ضدونقیض تا حد زیادی ذهنیت مردم را نسبت به این مذاکرات شکل داده‌اند.»

***

رئیس کمیسیون آموزش مجلس: درخصوص رتبه‌بندی به معلمان اطلاعات غلط داده شد

علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با ایلنا، در رابطه با تجمعات روز گذشته معلمان، گفت: از اینکه چه تعداد بازداشت شدند اطلاع ندارم اما حتماً مسأله بازداشت تعدادی از معلمان را پیگیری می‌کنم.

وی در رابطه با برخوردهای صورت گرفته با فرهنگیان، بیان کرد: معلم حق دارد که حرف خود را بزند، البته در خصوص رتبه‌بندی به معلمان اطلاعات غلط داده شده و واقعیت را واژگون جلوه دادند. مجلس با تمام قدرت می‌خواهد از معلمان حمایت کند اما به گونه‌ای القا کردند که مجلس با این طرح مخالف است.

منادی سفیدان اضافه کرد: اقدامات و کارهایی که در این دوره مجلس و علی‌الخصوص کمیسیون آموزش برای معلمان انجام شده است، هیچوقت، هیچکس برای معلمان انجام نداده بود اما این را معکوس جلوه دادند و در گفت‌وگوی دیشب من با صدا و سیما هم مشخص شد که کمیسیون چه نظر و نگاهی به مسأله رتبه‌بندی و معلمان عزیز دارد.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از ریشه این تجمعات روز گذشته به نادرست جلوه دادن روند بررسی طرح رتبه‌بندی بود که معلمان را ناراحت کرد.

طرح رتبه‌بندی فردا تصویب می‌شود

به گزارش ایرنا، علیرضا منادی سفیدان در حاشیه نشست کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های اعضای کمیسیون این بود که با توجه به شروع انتصابات در آموزش و پرورش استان ها، دغدغه ها و ملاحظات در نظر گرفته شود تا تغییرات به نفع آموزش و پرورش باشد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر بیان داشت: موضوع دیگری که در نشست امروز کمیسیون مطرح شد بحث اجرایی شدن سریع و دقیق رتبه‌بندی بود. با توجه به اینکه فردا نهایتاً کل طرح رتبه بندی تصویب خواهد شد، اجرای آن هم با دقت در تاسیس و تشکیل هیئت‌های ممیزی که حق همه رعایت شود و هر کسی در رتبه واقعی علمی، پژوهشی، مهارتی و فناوری خودش قرار بگیرد.

Share/Save/Bookmark