توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 21849
جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۳۴
استحکام ساخت درونىِ نظام‏؛ ضرورت کنونى کشور
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در مراسم ارتش علاوه بر مسائل مهم دیگر، واجد تأکید بر یک نکته مهم و اساسى بود که مطابق آن، رهبر معظم انقلاب اسلامى یکبار دیگر مسؤولان را به مسأله «استحکام ساخت درونى» کشور و نظام متوجه ساختند.
استحکام ساخت درونىِ نظام‏؛ ضرورت کنونى کشور
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در مراسم تحلیف و اعطاى سردوشى دانشجویان دانشگاه‏هاى افسرى ارتش جمهورى اسلامى ایران علاوه بر مسائل مهم دیگر، واجد تأکید بر یک نکته مهم و اساسى بود که مطابق آن، رهبر معظم انقلاب اسلامى یکبار دیگر مسؤولان کشور را به مسأله «استحکام ساخت درونى» کشور و نظام متوجه ساختند. در طول چند ماه اخیر، رهبر معظم انقلاب اسلامى بارها و بارها بر این نکته مهم تأکید ورزیده‏اند. متن حاضر به اختصار نگاهى به مسأله استحکام ساخت درونى نظام، راهکارها و مبانى آن مى‏پردازد.


اگر نظام یا کشورى از داخل قوى و مستحکم نباشد، در بیرون نیز نمى‏تواند از استحکامى ماندگار برخوردار شود و نگاه به بیرون در چنین حالتى نه تنها مفید نیست بلکه آسیب‏زاست، اما اگر کشورى در درون خود داراى استحکام و قدرت جدى باشد، رابطه و نگاه به بیرون نیز مى‏تواند براى آن کشور و نظام مفید، سازنده و پربهره باشد. این خلاصه و ساده‏شده نکته‏اى است که رهبر معظم انقلاب به بیان‏هاى مختلف و با تأکید بر جوانب و لوازم مختلف آن در بسیارى از سخنرانى‏هاى اخیر خویش بر آن تأکید نموده‏اند. رهبر معظم انقلاب اسلامى در این زمینه در سخنرانى‏هاى زیر به تفصیل سخن گفته‏اند:
- بیانات در مراسم تحلیف و اعطاى سردوشى دانشجویان دانشگاه‏هاى افسرى ارتش جمهورى اسلامى ایران؛
- بیانات در دیدار کارگزاران حج؛
- بیانات در دیدار رئیس و اعضاى مجلس خبرگان رهبرى؛
- بیانات در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامى؛
- بیانات در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهورى اسلامى ایران؛
- بیانات در دیدار رئیس‏جمهور و اعضاى هیأت دولت.
علاوه بر این در دیگر بیانات و سخنرانى‏هاى گذشته خویش نیز به بیان‏هاى دیگرى بر این موضوع تأکید کرده بودند. این امر نشان مى‏دهد که ایشان مسأله استحکام ساخت درونى نظام را یکى از مهم‏ترین مسائل مهم کشور و از اولویت‏هایى مى‏دانند که مسؤولان محترم کشور در عرصه‏هاى گوناگون نباید از آن غافل شوند. در آخرین مورد از این بیانات، ایشان در سخنرانى اخیر خود به‏صراحت خاطرنشان ساختند: «آنچه براى نظام جمهورى اسلامى حائز اهمّیّت است، استحکام ساخت درونىِ نظام جمهورى اسلامى است، استحکام درونى ملّت ایران است؛ همان‏چیزى که از روز اوّل تا امروز توانسته است این کشور را حفظ کند؛ اتّحاد ملّى، توجّه به آرمانهاى والاى نظام جمهورى اسلامى، توجّه به عزّت ملّى. ملّت ایران ملّت عزیزى است؛ انقلاب، عزّت ملّت را به آن‏ها برگرداند. گذشت آن‏زمانى که در خاک ایران یک گروهبان آمریکایى جرئت مى‏کرد بزند توى گوش یک سرهنگ ایرانى؛ آن‏روزى که مسئولین کشور عزیز ما مجبور بودند که ملاحظه‏ى دشمنان زیاده‏خواه و افزون‏خواه را بکنند، گذشت. جمهورى اسلامى، ملّت ایران را عزیز کرد، این عزّت باقى است، روزبه‏روز هم این عزّت افزایش پیدا کرده است، بعد از این هم، هم وظیفه‏ى آحاد مسئولین و هم وظیفه‏ى عموم ملّت ایران است که این عزّت را پاس دارند، از آن دفاع کنند. یک ملّت، با هویّت اصلى خود، با عزّت خود سرافراز مى‏ماند و مى‏تواند به پیشرفت برسد.» (بیانات در مراسم تحلیف و اعطاى سردوشى دانشجویان دانشگاه‏هاى افسرى ارتش جمهورى اسلامى ایران)
به‏نظر مى‏رسد که از این نکته اساسى، رهبر معظم انقلاب اسلامى به چند مسأله توجه دارند:

۱. لزوم توجه به قدرت ملى در بعد درونى‏
جمهورى اسلامى ایران باید داراى قدرت جدى درونى و درون‏زا باشد و براى آن‏که هر کشورى بتواند در عرصه داخلى و بین‏المللى از اهداف و آرمانها و منافع و خواسته‏ها و سعادت خویش دفاع کند، باید داراى این قدرت درون‏زا و مبتنى بر داخل باشد. مؤلفه‏هاى قدرت درون‏زاى ملى باید شناسایى شود و مورد توجه قرار گیرد تا کشور بتواند به جایگاه واقعى خود در همه عرصه‏هاى مختلف برسد.


۲. لزوم توجه به داخل؛ کلید حل مشکلات کشور
یکى از کلیدهاى اصلى در مسأله استحکام درونى کشور مسأله توجه به داخل و دقت در این مسأله است. رهبر معظم انقلاب اسلامى از این نکته به‏عنوان کلید حل مشکلات کشور یاد کرده و به مسؤولان دولتى خاطرنشان ساخته بودند: «یک شاخص دیگر هم عرض بکنیم، تکیه به ظرفیّت درون‏زاى کشور است؛ نگاهمان به بیرون نباشد. این، توصیه‏ى ما است؛ این معنایش این نیست که از امکاناتى که در بیرون هست استفاده نکنیم؛ این دو حرف با هم اشتباه نشود. امیدمان را به بیرون از ظرفیّت داخلى کشور ندوزیم. در بیرون از مجموعه‏ى کشور و نظام جمهورى اسلامى، جبهه‏ى بزرگى وجود دارد که با همه‏ى توان از سى و چند سال پیش به این طرف کوشیده نگذارد که این انقلاب ریشه‏دار بشود، نگذارد که این نظام جمهورى اسلامى پایدار بماند، نگذارد که پیشرفت کند، نگذارد که در زمینه‏هاى گوناگون الگو بشود. نمى‏شود از دشمن و روشهاى خصمانه‏اى که کرده، انتظار دوستى و محبّت و صمیمیّت داشت. نمى‏گوییم از این‏ها استفاده نکنید، امّا مى‏گوییم اطمینان نکنید، اعتماد نکنید، چشم به آنجا ندوزید، چشم به داخل بدوزید. در داخل کشور خیلى امکانات وجود دارد که اگر چنان‏چه نگاه ما - چه در زمینه‏هاى اقتصادى، چه در زمینه‏هاى فرهنگى، چه در زمینه‏هاى گوناگون دیگر - به آن‏ها باشد و اگر بتوانیم از این نیروهاى داخلى استفاده کنیم، کلید حلّ مشکلات اینجا است؛ یعنى در درون کشور و امکانات داخلى کشور است که از این‏ها مى‏شود خردمندانه بهره‏بردارى کرد. این‏ها باید شناسایى بشوند و این است که رتبه‏ى ما را در دنیا بالا مى‏برد. در مناسبات بین‏المللى سهم هر کشورى به قدر قدرت درونى او است؛ هر مقدارى که واقعاً در درون اقتدار داشته باشد، سهمش از مجموعه‏ى مناسبات بین‏المللى به همان نسبت بالاتر است؛ این‏را باید ما تأمین بکنیم و خوشبختانه در طول این سالهاى متمادى به‏مرور تأمین شده، یعنى مدام بر اقتدار و قوام نظام جمهورى اسلامى در طول این سالها افزوده شده؛ لذا مى‏بینید حیثیّت و موقعیّت جمهورى اسلامى هم بالا رفته که حالا شواهدش فراوان و الى ماشاءالله است.» (بیانات در دیدار رئیس‏جمهور و اعضاى هیأت دولت)

۳. الگوى اسلامى ایرانى پیشرفت؛ نقشه راه رسیدن به استحکام درونى‏
رسیدن به استحکام درونى و یافتن قدرت درون‏زا نیازمند یک نقشه راه بومى و مرتبط با مسائل خاص ایران اسلامى است. از این‏رو الگوى اسلامى ایرانى پیشرفت را مى‏توان نقشه راه رسیدن به استحکام درونى کشور دانست.

۴. تولید علم لازمه افزایش استحکام ساخت درونى‏
کشورى که به‏لحاظ علمى وابسته یا عقب‏مانده باشد نمى‏تواند به استحکام درونى و قدرت ملى درون‏زا دست یابد. از این‏روست که براى یافتن استحکام درونى، باید یکى از اولویت‏هاى اصلى کشور را تولید علم قرار داد و با تولید درون‏زاى علم به‏دنبال قدرت بیشتر براى حل مسائل داخلى و بین‏المللى بود.

۵. عقل، معنویت، توکل، حرکت و عمل‏
رهبر معظم انقلاب در جمع کارگزاران حج به برخى دیگر از لوازم و نیازمندى‏هاى استحکام ساخت درونى کشور تصریح فرمودند که در پایان این مطلب به اختصار به آن اشاره مى‏شود. ایشان در این دیدار بیان داشتند: «جمهورى اسلامى با نگاه باز، با چشم باز، با حواس جمع، به همه‏ى این مسائل نگاه مى‏کند؛ آنچه ما مى‏فهمیم این است که ما بایستى به‏عنوان یک ملّت، به‏عنوان یک جمعیّت عظیم هفتاد هشتاد میلیونىِ واقع در یک منطقه‏ى حسّاس عالم، با نگاه درست، با استفاده‏ى از اقتدار اسلامى، جاى پاى خودمان را محکم کنیم؛ اهداف انسانى و والاى خودمان را که از اسلام گرفته‏ایم، در معرض نگاه و دید همه‏ى بشریّت بگذاریم و بشریّت را دعوت کنیم به آن چیزى که اسلام به بشریّت هدیه مى‏دهد؛ این وظیفه‏ى ما است. مکرّر عرض کرده‏ایم: ساخت اقتدار درونى ملّت که در درجه‏ى اوّل با ایمان صحیح و راسخ و با اتّحاد آحاد مردم و با عمل درست مسئولین کشور و با همراهى مسئولان و آحاد مردم و با توکّل به خداى متعال انجام خواهد گرفت؛ یعنى به‏کار گرفتن عقل و معنویّت و توکّل و حرکت و عمل؛ بلاشک در اوضاع منطقه هم اثر مى‏گذارد، کما این‏که تا حالا هم اثر گذاشته است. و امیدواریم که ان‏شاءالله این حضور معنوى در عرصه‏هاى مختلف و از جمله حضور شما در حج با این منطق قوى، با این نگاه روشن، بتواند آن‏چیزى را که اسلام براى نظام، براى مردم عالم، براى مسلمانان، براى غیرمسلمانان، براى انسانیّت خواسته است، تأمین کند و وسائل سعادت عمومى را فراهم بکند.» (بیانات در دیدار کارگزاران حج)
Share/Save/Bookmark