توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 21443
يکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۰۱:۴۰
سرمقاله جمهوری اسلامی:
چه کسانی باید امتحان شوند؟
لغو تحریم‌ها که وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خواستار آن شده، عاملی می‌تواند باشد برای آنکه دولتمردان غربی به ویژه آمریکا نشان دهند در گفته‌های خود صداقت دارند.
چه کسانی باید امتحان شوند؟
دیدار وزرای امور خارجه ایران و آمریکا در نیویورک که در حاشیه اجلاس 1+5 صورت گرفت، هر چند واقعه‌ای جدید در سیاست خارجی ایران بود اما پایان بخش سه دهه قطع رابطه دو کشور نبود. مشابه چنین دیداری، البته در موضوعات مربوط به عراق و افغانستان و در سطوح پائین‌تر، میان سیاستمداران ایرانی و آمریکائی در سال‌های گذشته صورت گرفته بود. بنابر این، نباید برای دیدار دو وزیر امور خارجه حساب ویژه‌ای باز کرد و آن را یک پدیده استثنائی دانست.آنچه قابل تأمل است اظهارات وزرای خارجه آمریکا و انگلیس بعد از جلسه صبح روز جمعه وزرای خارجه 1+5 در نیویورک است. وزیر خارجه آمریکا بعد از این جلسه که اولین گفتگوی 1+5 برای حل مسأله هسته‌ای ایران در دولت جدید ایران بود، گفت: "ایران باید تمایلش به شفاف سازی درباره برنامه هسته‌ای خود را با اعمال خود نشان دهد.
" همین نکته را وزیر خارجه انگلیس نیز با الفاظ مشابه گفت و آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفت: ما باید ایران را امتحان کنیم. لحن آقایان روحانی و ظریف، امیدوار کننده است ولی لحن کافی نیست باید در عمل ثابت شود.این اظهارات، از یکطرف نشان دهنده تمایل غرب به ویژه آمریکا و انگلیس به روشن شدن تکلیف مسأله هسته‌ای با ایران و پایان دادن به این موضوع است و از طرف دیگر تلاش دولتمردان این کشورها برای گرفتن امتیاز از ایران را کاملاً به نمایش می‌گذارد. به همین دلیل، تأکید بر چند نکته که می‌توان آنها را اصول مذاکره و تعامل میان ایران و غرب درخصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران و چگونگی رابطه با غرب دانست ضرورت دارد.

1 - دولتمردان ایرانی در دولت جدید، برخلاف تصور بعضی محافل غربی، بشدت به منافع ملت ایران و مصالح کشور پای بند هستند و هرگونه مذاکره در مورد مسأله هسته‌ای و روابط با غرب را در همین چارچوب به پیش می‌برند. تفاوت دولت یازدهم با دولت‌های نهم و دهم در اینست که مسئولان این دولت به جای استفاده از الفاظ و عبارات خشن و غیرمتعارف در عرف سیاسی، با منطق به صحنه آمده‌اند و مطالبات ملت را از طریق قانونی و با راهکارهای صحیح دنبال می‌کنند. این لحن قطعاً تأثیرگذار خواهد بود و راه را برای احقاق حقوق ملت هموار خواهد کرد.

2 - برای ملت ایران و دولت منتخب این ملت و مذاکره کنندگان ایرانی کاملاً روشن و مسلم است که طرف غربی به ویژه آمریکا تاکنون بر سر راه‌حل مسأله هسته‌ای مانع ایجاد نموده و با سیاسی کردن آن، تلاش کرده این موضوع را پیچیده کند تا سایر اهداف خود را از این طریق دنبال نماید. به همین دلیل است که اگر انتظاری برای شفاف سازی وجود دارد، این انتظار از غرب به ویژه آمریکاست. مسئولان ایرانی همواره با شفافیت کامل عمل کرده و سخن گفته‌اند و حتی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز بارها اعلام کرده‌اند سند و مدرکی که نشان دهنده رفتن ایران به طرف نظامی کردن فعالیت‌های هسته‌ای خود باشد به دست نیامده و آنچه مسئولان ایرانی می‌گویند کاملاً با واقعیت منطبق است و هزاران ساعت بازرسی‌ فرستاده‌های آژانس نیز آن را تأیید می‌کند.
بنابر این، برخلاف آنچه وزرای خارجه آمریکا و انگلیس و سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه آمریکا گفته اند، این غرب است که باید امتحان شود و در عمل شفافیت نشان دهد. این، نکته ایست که مسئولان ایرانی درباره آن متفق القول هستند کما اینکه دکتر محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان بعد از دیدار با وزیر امور خارجه آمریکا گفت: "آمریکائی‌ها باید به تعهداتشان عمل کنند و به دنبال راه حل باشند و در سیاست خارجی خود از هوشیاری و آینده‌نگری استفاده کرده و حقوق مردم ایران را در نظر بگیرند... تحریم‌ها باید به تدریج که جلو می‌رویم لغو شود و در قدم آخر همه تحریم‌ها بطور کامل چه تحریم‌های یکجانبه و چه تحریم‌های چندجانبه لغو شوند و این اقدام باید در کوتاه‌ترین زمان صورت گیرد."

3 - لغو تحریم‌ها که وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خواستار آن شده، عاملی می‌تواند باشد برای آنکه دولتمردان غربی به ویژه آمریکا نشان دهند در گفته‌های خود صداقت دارند. امتحانی که آنها باید بدهند از اینجا شروع می‌شود. شخص اوباما که در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل گفته آمریکا درصدد تغییر حکومت ایران نیست، باید از این پس در اظهارات و عمل خود نشان دهد که در این زمینه صداقت دارد. برای ما روشن است که آمریکا نمی‌تواند نظام جمهوری اسلامی را تغییر دهد ولی اینکه چنین قصد و اراده‌ای هم ندارد، باید در چگونه سخن گفتن و چگونه عمل کردن رئیس‌جمهور آمریکا و سایر دولتمردان آمریکائی به صورت شفاف نمایانده شود.

4 - محور دیگری که قدرت‌های غربی به ویژه آمریکا باید در زمینه آن امتحان شوند، حمایتشان از افراطیون و گروه‌های تروریست در مناطق مختلف جهان از جمله منطقه خاورمیانه است. رئیس‌جمهور ایران در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل طرح "جهان علیه خشونت و افراطی‌گری"را ارائه داد و به مصادیقی از خشونت و افراطی گری در سوریه، عراق،‌ افغانستان و بعضی نقاط دیگر اشاره کرد. می‌دانیم که عوامل خشونت و افراط دراین مناطق، از حمایت آمریکا و بعضی دولت‌های غربی برخوردارند و حتی بسیاری از گروهک‌های تروریست که منطقه خاورمیانه را ناامن کرده‌اند توسط دولت آمریکا تأسیس شده‌اند. بنابر این، دولتمردان آمریکائی و آن دسته از دولت‌ها که در حمایت از تروریسم با آمریکا همراه هستند باید در این زمینه نیز امتحان شوند و اگر بخواهند صداقتی نشان دهند باید اولاً دست از حمایت گروه‌های خشن و افراطی بردارند و ثانیاً به صورت شفاف اقدامات خشونت بار و افراطی را محکوم نمایند.

5 - برطرف ساختن موانع از سر راه حل مسأله هسته‌ای با تمام لوازم و حواشی آن، امتحان بزرگ دولت‌های غربی به ویژه آمریکاست. اگر آمریکا و دولت‌های اروپائی برای برداشتن تحریم‌ها و کنار گذاشتن بهانه‌ها گام‌های مثبت و مؤثری بردارند و همکاری لازم را برای حل مسأله هسته‌ای به عمل آورند، از این امتحان، موفق بیرون خواهند آمد. تصمیم گیری درباره از سرگیری رابطه با آمریکا به بعد از حل این مسأله مربوط می‌شود. اگر دولتمردان آمریکائی در مذاکرات هسته‌ای امتحان خوبی بدهند، می‌توانند برای مذاکره درباره از سرگیری رابطه با ایران امیدوار باشند.
همانگونه که رئیس‌جمهور دکتر روحانی در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست گفته است، کاهش یافتن تنش‌ها میان ایران و آمریکا کار مثبتی است اما گفتگو درباره این موضوع و سایر موضوعات می‌تواند بعد از حل مسأله هسته‌ای صورت بگیرد.بنابر این، همه چیز به چگونگی امتحانی مربوط می‌شود که دولتمردان غربی از جمله آمریکا پس می‌دهند. این، همان سیاستی است که از زمان امام خمینی اعلام شد و در سه دهه گذشته نیز همواره مسئولان نظام جمهوری اسلامی با مطرح کردن شروطی که اساسی‌ترین آن تغییر روش دولتمردان آمریکائی بود، آن را مورد تأکید قرار دادند.
Share/Save/Bookmark