توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 21787
چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۴۵
یادداشت سیاست روز
از آب بستن بر «ماتادور» تا آب ریختن بر آسیاب دشمن
اخباری در میان خبرگزاری‌ها منتشر شده است که «فرهاد نجفی» کارگردان سریال «ماتادور» در واکنش به انتقادات مطرح شده درباره ریتم کند این سریال گفته است که مسئول آب بستن داخل سریال نیست.
از آب بستن بر «ماتادور» تا آب ریختن بر آسیاب دشمن
۱ـ از ریشه و اساس بسیاری از مشکلات کشور که بخواهی سر درآوری به عبارتی به نام فرهنگ می‌رسی. مشکلات عدم فرهنگی شدن جامعه را هم اگر بخواهی ریشه‌یابی کنی بدون شک به واژه‌ای معتبر، موثر و تعیین کننده به نام ضعف مدیریت فرهنگی می‌رسی. اساسا ما نیازمند مدیریتی فرهنگی و البته کلان‌نگر هستیم تا با اتکا به آن بتوان برنامه‌هایی در حوزه‌های مختلف سیاست و اقتصاد و ... بر روی ریل فرهنگ جاری نمود و شاهد شکوفایی ایران اسلامی بود.

۲ـ بزرگ‌ترین مشکل رسانه ملی هم که از قضا با اتکا به ساختارهای قانونی، تنها رسانه قانونی مجاز به پخش صدا و تصویر در کشور است، نیز همین نبود و ضعف مدیریت فرهنگی کلان‌نگر است که همین رخوت در آن موجب شده رسانه ملی دارای روند حرکتی منطقی و دارای ساختاری قوی و مستحکم نباشد.

۳ـ اما آیا به راستی برنامه‌های صداوسیما دارای روندی غیرمنطقی است؟

در برابر یکه‌تازی فرهنگی غرب که تلاش دارد با به زانو درآوردن فرهنگی، ایران اسلامی را از مسیر رشد و بالندگی به مسیر زوال رهنمون شود، رسانه‌ملی قرار است ناخدای هدایت فرهنگی کشور باشد و به خصوص مردم را در برابر امواج پرتعداد و پرحجم برنامه‌های مختلف ماهواره‌ای کشورهای بیگانه به سلامت نگاه دارد.

در چنین شرایطی صداوسیما به تولید برنامه‌های سرگرم کننده از جمله در قالب سریال دست می‌زند. سریال پلیسی «ماتادور» در هفته نیروی انتظامی تلاشی است از صداوسیما برای تجلیل از نقش ارزشی پلیس در ایران و البته ایجاد فضایی سرگرم‌کننده و شوق‌آور برای مخاطب ایرانی.

اما در تولید همین سریال گویی نقض غرض شده و از راز عدم جذابیت مناسب سریالی که قرار است موجب توجه بیشتر مخاطبان ایرانی به شبکه‌های ایرانی باشد پرده‌برداری شده است.

اخباری در میان خبرگزاری‌ها منتشر شده است که «فرهاد نجفی» کارگردان سریال «ماتادور» در واکنش به انتقادات مطرح شده درباره ریتم کند این سریال گفته است که مسئول آب بستن داخل سریال نیست. این کارگردان دلیل ریتم کند سریال را تبدیل شدن سریال ۷ قسمتی به ۱۲ قسمتی عنوان کرده و گفته است: افزایش قسمت به من ارتباطی نداشت. سفارش دهنده تصمیم گرفت این اتفاق بیفتد و به من سفارش داد که تعداد قسمت‌ها را اضافه کنم، من هم انجام دادم اما اینجای کار اصلا در حوزه انتخاب من نبوده است.

حالادر صورت پذیرفتن این اتهام آب بستن هفتاددرصدی شبکه یک سیما بر یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های کنداکتور خود، چگونه می‌توان تحلیل کرد و بر این باور رسید که مدیریت فرهنگی کلان‌نگر و دانای کلی بر این اریکه تکیه دارد که به خوبی می‌فهمد محصول چنین خبط و خطایی چیست؟

۴ـ حالا به نظر می‌رسد رسانه ملی می‌باید با بررسی فوری این ادعاها به خوبی و صراحت روشن کند و اعلام کند که آیا این اتهام واقعی است و چنین آبی بر این سریال بسته شده است؟ دیگر اینکه بررسی شود که این اقدام به چه میزان در دلسردی مخاطب داخلی از رسانه ملی موثر است؟ و اینکه آیا نباید این گزاره را پذیرفت که چنین آب‌بستنی، بیش از آنکه شائبه سوء‌استفاده‌های فردی و احیانا اقتصادی را داشته باشد، شائبه ریختن آب به آسیاب کشورهای بیگانه‌ای را در ذهن متبادر کند که تلاش دارند با چند هزار شبکه ماهواره‌ای و با زرق و برق برنامه‌هایشان خود را معتمد مخاطب ایرانی و تک‌تک ما را دل‌زده از داخل و امیدوار و بیننده پروپاقرص شبکه‌های ماهواره‌ای با انبوهی از فرهنگ القایی خویش نمایند.
Share/Save/Bookmark