توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 21066
چهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۴۶
نرمش‌قهرمانانه در ديپلماسي
عماد افروغ
كارشناس مسائل سياسي گفت: نرمش قهرمانانه به معناي عقب‌نشيني از مواضع نبايد تفسير شود و نبايد به معناي موضع عجز و ضعف تفسير شود؛ ما كماكان بر سر مواضع خود ايستاده‌ايم و در مصافي با جهان سلطه در غالب تركيبي از استكبار و صهيونيست مواجه هستيم كه بايد بتوانيم با پيش بردن چنين پيامي از رهبري به طور عميق به اهداف مورد نظر خود دست پيدا كنيم.
نرمش‌قهرمانانه در ديپلماسي
باشگاه خبرنگاران: "عماد افروغ"، درباره اظهارات "مقام معظم رهبري" مبني بر "نرمش قهرمانانه در ديپلماسي" اظهار داشت: خيلي سخت است كه قصد تفسير از نظرات رهبري داشته باشيم؛ ما مي‌توانيم برداشت خود از صحبت‌هاي ايشان در موضوعات مختلف را ارائه دهيم.

وي افزود: اين نكته كه رهبري معظم چه شرح و نيت و چه انگيزه‌اي از طرح چنين مسئله‌اي دارند به خود ايشان برمي‌گردد و اينکه در جاهاي ديگر به بسط اين صحبت بپردازند.

نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: نرمش قهرمانانه در ديپلماسي چيزي جز اعلام موضع از روي حكمت، عزت و مصلحت نيست و ما زماني مي‌توانيم نرمش قهرمانانه را متوجه شويم كه اين سه وجه بنا به تاكيدات رهبري در عرصه سياست خارجي از سوي ما قابل فهم باشد.

اين كارشناس مسائل سياسي با بيان اينكه نرمش قهرمانانه را نبايد بدون پيوند و تركيبي از سه عنصر مذكور فهم كنيم، گفت: وجه قهرمانانه به مفهوم "عزت" باز مي‌گردد كه تا حدودي مقوله حكمت را هم به همراه خود دارد اما بحث نرمش هم مي‌تواند به تركيبي از آن دو بازگردد و شايد گرايش مفهوم نرمش به مصلحت بيشتر باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم بيان داشت: در واقع زماني تركيبي از نرمش قهرمانانه مطرح مي‌شد که اين وجه تركيبي علاوه بر تاكيدش در عزت، وجه حكيمانه را هم تداعي كند.

افروغ متذكر شد: از نرمش قهرمانانه در ديپلماسي بايد يك تاكتيك اساسي را متوجه شويم كه به معناي عقب‌نشيني از مواضع كلي انقلاب، نظام و يا فراموشي دشمن اصلي نيست و نبايد اينگونه تفسير شود كه ما از ضرورت‌ها و مواضع خود عدول كنيم؛ امكان چنين مسئله‌اي به هيچ وجه من‌الوجوه وجود ندارد.

نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي يادآور شد: با تغيير تاكتيك بايد مراقب باشيم كه از ماهيت دشمن غافل نشويم و با حفظ دشمن‌شناسي خودمان ترفندها، ابزارها و تكنيك‌ها را عوض كنيم و اين امر كاملا بديهي است كه در مصاف با رقيب خود با توجه به شرايط زماني و مكاني و با توجه به تاكتيك‌ها و مواضع خود عمل كنيم.

اين كارشناس سياسي ـ فرهنگي با بيان اينكه هدف و ابزار دو مقوله كاملا متفاوت از هم هستند، خاطرنشان كرد: تاكتيك‌ها و ابزار هيچگاه جاي هدف را نمي‌گيرد و در واقع تغيير ابزار به معناي تغيير هدف نيست و در صورتي چنين تغييري در ابزار و تاكتيك‌ها مي‌تواند معتبر باشد كه به طور قطع بر سر مواضع خود ايستادگي کنيم.

افروغ تصريح كرد: رقيب ما با حسابي كه روي ما باز كرده، فضايي را در عرصه سياسي ايجاد كرده كه بتوانيم به تغيير تاكتيك بپردازيم و به طور قطع مي‌توان گفت كه اگر مقاومت، عزت ديروز و پايبندي در مواضع انقلابمان نبود، قطعا چنين فرصت جديدي براي ما رقم نمي‌خورد لذا در چنين شرايطي بايد از اين فرصت به بهترين شكل استفاده كرد.

وي خاطرنشان كرد: تغيير تاكتيك هيچ ارتباطي با موضع عزتمدارانه ما ندارد و مي‌توانيم از طريق ديپلماسي اهداف خود را پيش ببريم و ديگر نيازي به توسل و تمسك به ساير ابزارها نداريم.

افروغ با تاكيد بر اينكه بدون فهم عميق از دشمن و بدون مقاومت عزتمدارانه در گذشته چنين فرصتي عايد ما نمي‌شد، گفت: بايد دقت كنيم كه با توجه به ريشه‌ها، اهداف و آرمان‌هاي انقلاب و پاي‌بندي به آن گام برداريم تا بتوانيم به هدف خود در عرصه سياسي دست پيدا كنيم.

اين كارشناس مسائل فرهنگي ـ سياسي در خاتمه خاطرنشان کرد: نرمش قهرمانانه به معناي عقب‌نشيني از مواضع نبايد تفسير شود و نبايد به معناي موضع عجز و ضعف و گرفتن كاسه گدايي تفسير شود؛ ما كماكان بر سر مواضع خود ايستاده‌ايم و در مصافي با جهان سلطه در غالب تركيبي از استكبار و صهيونيست مواجه هستيم كه بايد بتوانيم با پيش بردن چنين پيامي از رهبري به طور عميق به اهداف مورد نظر خود دست پيدا كنيم.
Share/Save/Bookmark