توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 66788
چهارشنبه ۱ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۱۰
معاون اقتصادی رئیس جمهور خبر داد:
یارانه‌ها از دی‌ماه ۲ برابر می‌شود/ برای پیشرفت کشور در توسعه کسب و کارهای کوچک وبزرگ بودجه جداگانه گذاشته‌ایم
دولت در لایحه بودجه‌ 1401 که آذرماه به مجلس ارائه کرد، پیشنهاد کرد که از سال آینده یارانه‌ها دو برابر شود، اما جناب آقای رئیس جمهور تأکید داشت، در همین سه ماه باقیمانده از سال هم این افزایش دو برابری یارانه‌ها را انجام دهیم.
یارانه‌ها از دی‌ماه ۲ برابر می‌شود/ برای پیشرفت کشور در توسعه کسب و کارهای کوچک وبزرگ بودجه جداگانه گذاشته‌ایم
محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور در مورد یارانه‌ها گفت:‌ دولت در لایحه بودجه‌ 1401 که آذرماه به مجلس ارائه کرد، پیشنهاد کرد که از سال آینده یارانه‌ها دو برابر شود، اما جناب آقای رئیس جمهور تأکید داشت، در همین سه ماه باقیمانده از سال هم این افزایش دو برابری یارانه‌ها را انجام دهیم و از مسئولان اجرایی خواسته شده است که در سه ماه باقیمانده از سال هم یارانه‌ها را دو برابر کنیم و اگر این اجرا شود برای هر خانوار چهار نفری ماهانه 800 هزار تومان یارانه کالا یا پول پرداخت خواهد شد.

وی افزود:‌ قرار است از دی‌ماه امسال این طرح اجرا شود؛ اول قرار بود از آذرماه اجرا شود، اما مشکلاتی در اجرا پیش آمد که به دی‌ماه منتقل شد. بخشی از این یارانه‌ در قالب بن‌کارت برای خرید کالا است و بخشی هم یارانه نقدی است که به صورت ماهانه به مردم پرداخت می‌شود.

معاون اقتصادی رئیس جمهور ادامه داد: رئیس جمهور از مسئولان اجرایی خواسته است کاری که قرار است در لایحه بودجه سال آینده انجام شود از دی‌ماه انجام شود.

رضایی خبر خوش دوم را اینگونه عنوان کرد که تصمیم گرفته شد جلوی خلق پول به عنوان منشأ تورم به وسیله پول بدون پشتوانه گرفته شود. یکی از شیوه‌هایی که به خلق پول بدون پشتوانه کمک می‌کرد فروش ارزهای حاصل از صادرات نفت از سوی دولت به بانک مرکزی بود که این ارزها به بانک مرکزی می‌رفت و معادل آن تبدیل به پایه پولی می‌شود که وقتی این پایه پولی وارد استخر نقدینگی کشور هفت برابر می‌شد، مثلاً هر هزار تومانی تبدیل به هفت هزار تومان می‌شد، بدون اینکه کمترین تأثیری در تولید و ثروت ملی داشته باشد.

به گفته وی، این رویه از 50 سال قبل یعنی از سال 1351 که درآمد نفت ایران چند برابر شد ادامه داشت و این مشکل به طور جدی وارد اقتصاد ایران شده بود تا همین دولت قبل هم متأسفانه این شیوه غلط ادامه داشت. من از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقاضا می‌کنم که کمک کنند ما این شیر را به طور کامل ببندیم. یعنی ارزهای نفتی کشور به وسیله دولت به بانک‌های کشور و بانک ملی فروخته شود یعنی از پولی که در جامعه موجود است جابه‌جا شود و دیگر پول بدون پشتوانه که تأثیری در تولید ملی ندارد و فقط تورم ایجاد می‌کند خلق نشود و این یک جراحی بزرگی بود که در آذرماه تصمیم گرفته شد.

معاون اقتصادی رئیس جمهور در مورد خبر سوم گفت:‌ مسئله مذاکرات هسته‌ای بعد از 4-5 ماه توقف دوباره شروع شد. پیشرفت خوبی داشته‌ایم البته مذاکرات ادامه دارد اما ایران جدی است و توصیه می‌کنیم که ما به هیچ وجه اقتصاد کشور را شرطی نمی‌کنیم و به مذاکرات گره نمی‌زنیم. ایران یک منطقی دارد که این است در انرژی هسته‌ای دنبال ساخت بمب اتم نیستیم. اما انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز را حق مسلم خود می‌دانیم لذا جدی هستیم که مذاکرات ادامه داشته باشد.

رضایی خبر چهارم را اینگونه عنوان کرد که ما برای اولین‌بار در کشور برای پیشرفت کشور بودجه در نظر گرفته‌ایم. تاکنون دولت‌ها شعار می‌دادند و زحمت می‌کشیدند اما بودجه کافی برای پیشرفت در نظر نمی‌گرفتند. ما این بار برای پیشرفت کشور بودجه جداگانه‌ای گذاشته‌ایم. چه برای توسعه کسب و کارهای کوچک و کسب و کارهای بزرگ و همچنین برای اجرای 10 مگاپروژه که می‌خواهد سال آینده اجرا شود که به موقع این پروژه‌ها را اعلام می‌کنیم و این تصمیمات همگی در آذرماه امسال در دولت گرفته شده که کم کم به مرحله اجرا می‌رسد.
Share/Save/Bookmark