توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 66913
چهارشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۱
دولت به جای ارز ترجیحی چگونه یارانه می‌دهد؟
عضو کمیسیون تلفیق بودجه درباره پرداخت یارانه گندم، دارو و نهاده‌های دامی به جای تخصیص ارز ترجیحی توضیحاتی داد.
دولت به جای ارز ترجیحی چگونه یارانه می‌دهد؟
حجت الاسلام سید محمد رضا میر تاج الدینی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه درباره موضوع حذف ارز 4200 تومانی از برخی کالاها مانند گندم، دارو و نهاده‌های دامی و تغییر شکل حمایت دولت گفت: اصل مطلبی که در لایحه بودجه سال آینده مطرح است آشکار کردن شکل حمایت یارانه‌ای و جلوگیری از پرداخت یارانه‌های پنهان است.

وی افزود: ما می‌خواهیم شکل حمایت را به صورت مستقیم تبدیل کنیم. در پرداخت یارانه مستقیم، حمایت‌ها به شکل هدفمند و عادلانه تبدیل می‌شود. ضمن اینکه جلوی قاچاق برخی کالاها گرفته می‌شود.

نایب رئيس کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با حذف ارز 4200 تومانی و پرداخت ریالی یارانه‌ها به همان اندازه و معادل آن که در سال گذشته حمایت صورت می‌گرفت بازهم پرداخت یارانه‌ای انجام می‌شود، این‌طور گفت: در لایحه بودجه سال 1401 رقم 166 هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه کالاها شامل گندم، دارو و نهاده‌های دامی در نظر گرفته شده است.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه تاکید کرد: این ارقام یارانه‌ای برای حمایت از مصرف‌کنندگان و بخش تولید در نظر گرفته شده است.

در ادامه وی برای توضیح بیشتر درباره شکل حمایت یارانه‌ای از اقلام مختلف اظهار داشت: برای بخش گندم، حمایت یارانه‌ای به این شکل است که آرد به قیمت آزاد توزیع می‌شود و نانواها آرد را به قیمت آزاد خریداری می‌کنند، اما مردم به همین قیمت‌های کنونی نان را خریداری می‌کنند. در عوض نانواها ما به التفاوت قیمتی را از دولت می‌گیرند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این شیوه از حمایت قابلیت اجرایی خواهد داشت، اظهار داشت: این یک کار اجرایی است، هر کاری در مرحله اجرا برای دولت سختی‌هایی دارد. دولت در این طرح از قبض دستگاه‌های کارت‌خوان واحدهای صنفی نانوایی میزان فروش آنها را محاسبه می‌کند. همچنین برای مصرف خانواده‌ها سقفی تعیین می‌کند و به ازای آن هم یارانه نانوایی قابلیت محاسبه و پرداخت دارد. این‌طور نیست که خانواری که سقف مشخصی برای مصرف نان دارد بتواند 10 برابر مصرف خودش نان خریداری کند.

عضو کمیته تبصره 14 کمیسیون تلفیق بودجه در مورد پرداخت یارانه نهاده‌های دامی به جای پرداخت ارز 4200 تومانی خاطر نشان کرد: در مورد نهاده‌های دامی مقرر شده است که دولت به خانواده‌ها کارت الکترونیکی یارانه بدهد. بر این اساس هم آنها بتوانند مرغ، تخم مرغ و … بخرند.

وی در مورد اینکه چرا دولت یارانه نان را نمی‌خواهد با همین کارت‌های الکترونیکی یارانه‌ای تخصیص دهد، گفت: نان یک کالای استثنایی و استراتژیک است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری درباره پرداخت یارانه داروها گفت: پرداخت یارانه دارو با پوشش بیمه‌‌ها انجام می‌شود. این طرح دنبال می‌شود تا دارو سر از خیابان ناصر خسرو و کشورهای دیگری به شکل قاچاق در نیاورد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر افرادی پوشش بیمه‌ای نداشته باشند تکلیف شان چیست؟ اظهار داشت: همه باید تحت پوشش بیمه‌ای قرار بگیرند.

میر تاج الدینی همچنین گفت: براساس این شیوه پزشک نسخه‌ای برای فرد می‌نویسد. او هم دارو را تهیه می‌کند، ما به التفاوت قیمت دارو را هم شرکت‌های بیمه‌ای تقبل می‌کنند. البته جزییات این موضوع را دولت تعیین می‌کند.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه در پایان تاکید کرد: با حذف ارز ترجیحی برای حمایت از اقلام مختلف و حمایت یارانه‌ای به شکل مستقیم در لایحه بودجه سال آینده موافق هستم.
Share/Save/Bookmark