توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 66112
سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۵۲
وقتی انحصارگرایی نتیجه‌ی عکس می‌دهد؛
زیان مالی ایران‌خودرو از 453 هزار میلیارد گذشت
با نگاهی به صورت‌های مالی گروه صنعتی ایران‌خودرو می‌توان دریافت که این مجموعه فقط طی سال گذشته حداقل 181 هزار میلیارد ریال زیان به بار آورده است.
زیان مالی ایران‌خودرو از 453 هزار میلیارد گذشت
به گزارش خط نیوز به نقل از پایگاه 598، صنعت خودروسازی ایران که بعنوان یکی از بزرگترین بخش‌های اقتصادی کشور شناخته می‌شود سالهاست در اذهان عمومی به عاملی برای تخریب نظام جمهوری اسلامی و ناکارآمد نشان دادن حاکمیت تبدیل شده است.

خودروسازی ایران از آنجا که مشاغل زیادی را به طور مستقیم و غیرمستقیم در خود جای داده همواره از حمایت‌های سیاسی عمیقی برخوردار بوده است، از سوی دیگر محدود بودن ذخایر ارزی کشور نیز اجازه آزاد گذاشتنِ واردات خودرو را نمی‌دهد، بر همین اساس "تقویت تولیدات داخلی" به‌صرفه‌ترین راه برای تامین نیازهای کشور است اما این رویه در سال‌های گذشته تا چه میزان موفق بوده است؟

با نگاهی به صورت‌های مالی گروه صنعتی ایران‌خودرو می‌توان دریافت که این گروه صنعتی طی سال گذشته با زیان 181 هزار میلیارد ریالی همراه بوده است، آمار تاسف‌بارتر اینکه زیان انباشته ایران‌خودرو تا پایان سال 1399 از مبلغ 453 هزار میلیارد ریال عبور کرده است.

عملکرد زیان‌بار گروه صنعتی ایران‌خودرو در حالی رقم می‌خورد که بازار خودرو در ایران (بواسطه تعیین تعرفه‌های نجومی برای واردات خودرو) بصورت یک‌طرفه در اختیار خودروسازان داخلی قرار دارد؛ بازار انحصاریِ خودرو شرایطی را بوجود آورده است که خودروسازان داخلی محصولات خود را با پیش‌فروش یکساله و قیمت نامشخص عرضه کنند، مهندسی عرضه و تقاضای خودرو در بازار ایران یکی دیگر از تیره‌بختی‌های اقتصادی مردم است که به کام خودروسازان داخلی خوش آمده است.

فروش خودرو فقط بخشی از منابع درآمدی خودروسازان داخلی به حساب می‌آید، به طور نمونه گروه صنعتی ایران‌خودرو از طریق سرمایه‌گذاری در بخش املاک، تولید قطعات و سهام‌داری در بورس نیز کسب درآمد می‌کند، این گروه صنعتی هم‌اینک تملک 32 درصد از سهام بانک پارسیان، 100 درصد از سهام شرکت قطعات و لوازم یدکی ایران خودرو، 51 درصد از سهام شرکت ایران خودرو تبریز، 70 درصد از سهام شرکت شرکت سرمایه گذاری سمند، 100 درصد سهام شرکت مھندسي خدمات صنعتي ايران خودرو، 100 درصد سهام شرکت تحقیق طراحي و تولید موتور ايران خودرو، 100 درصد از سهام شرکت ايران خودرو خراسان، 34 درصد از سهام شرکت لیزينگ ايرانیان، 64 درصد از سهام شرکت لیزينگ خودرو غدير، 46 درصد از سهام شرکت گسترش سرمايه گذاري ايران خودرو، 100 درصد از سهام شرکت ايران خودرو مازندران، 100 درصد از سهام شرکت تام ايران خودرو، 89 درصد از سهام شرکت تولید محور خودرو، 30 درصد از سهام شرکت صنعتي نیرو محرکه و ... را در اختیار دارد.

طبق گزارش مالی منتشرشده از سوی گروه صنعتی ایران خودرو، این گروه طی 3 سال گذشته 193 هزار میلیارد ریال فقط از بابت اختلاف قیمت تمام‌شده و قیمت فروش محصولات خود متحمل خسارت شده است که جزئیات زیان مالی این گروه در ذیل آمده؛ سوال اینجاست که چرا شرکتی با این وسعت سرمایه و برخورداری از یک بازار مطمئن نتوانسته درآمد و مصارف خود را مدیریت کند؟

هرچند که انتقادهایی به خودروسازی‌های داخلی وارد است اما نقش دولت نیز در این میان کم‌رنگ نیست، دولت روحانی در 8 سال گذشته با چاپ بی‌رویه پول شرایطی را به کشور تحمیل کرد که نرخ ارز تا 10 برابر افزایش یافت و طبیعتا این موضوع مشکلات فراوانی برای تولیدکنندگان بوجود آورد، مشکلاتی که بجز چند کشور همچون ونزوئلا در هیچ نقطه‌ی دیگری از دنیا وجود نداشته است.
Share/Save/Bookmark