توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 13769
يکشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۵۵
موج دعوت به وحدت گفتمانی در اصولگرایان؛
دعوای درون ‏گفتمانی بس است!/ ظرفیتهای کشور در حمایت از جلیلی و لنکرانی فعال شود؛
محمد مهدی تهرانی
جریان انقلابی اکنون دو کاندیدای اصلی دارد یعنی آقای جلیلی و آقای لنکرانی. هر یک از این دو بزرگوار واجد ویژگی‏ها و توانمندی‏هایی هستند و ممکن است نسبت به نقطه ایده ‏آل ما فاصله‏ هایی نیز داشته باشند که دارند. اکنون دیگر زمان بحث در خصوص این کاستی‏ها نیست.
دعوای درون ‏گفتمانی بس است!/ ظرفیتهای کشور در حمایت از جلیلی و لنکرانی فعال شود؛
به گزارش خط نیوز، محمد مهدی تهرانی در میثم تمار نوشت:
تا چند روز دیگر نتیجه تایید صلاحیت‏های شورای نگهبان اعلام خواهد شد و انتخابات بدین ترتیب وارد فاز جدی‏تر خود می‏شود. حساسیت این عرصه ایجاب می‏کند کم‏کم بساط نقدهای درون‏گفتمانی را جمع کنیم و کلان‏تر به صحنه بنگریم. باید مراقب باشیم مبادا نقد و درگیری در جبهه خودی موجب شود از خطر اصلی در صحنه انتخابات باز بمانیم و تنها خود را تضعیف کنیم.

جریان انقلابی اکنون دو کاندیدای اصلی دارد یعنی آقای جلیلی و آقای لنکرانی. هر یک از این دو بزرگوار واجد ویژگی‏ها و توانمندی‏هایی هستند و ممکن است نسبت به نقطه ایده ‏آل ما فاصله‏ هایی نیز داشته باشند که دارند. اکنون دیگر زمان بحث در خصوص این کاستی‏ها نیست. زمان آن است که همه ظرفیت‏های کشور در حمایت جدی‏تر و گسترده ‏تر از این دو بزرگوار فعال شود. در خصوص هر یک از این دو بزرگوار ویژگی‏های مثبت و منفی‏ای قابل طرح است که در ادامه خواهد آمد:

ویژگی‏های دکتر جلیلی

+ برخورداری از ظرفیت‏هایی که آشنا با گره‏های کور مسائل کشور هستند نظیر مجموعه ایتان(شبکه تحلیل‏گران تکنولوژی ایران) و دست‏اندرکاران برنامه ثریا، برخورداری از ظرفیت جریاناتی نظیر جنبش عدالتخواه دانشجویی و نخبگان و جوانان دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه شریف و... همچنین حمایت چهره‏هایی چون دکتر فیاض، وحید جلیلی، دکتر زاهدی‏وفا و دکتر درخشان. گفتنی است طرح تحول اقتصادی از بستر دانشگاه امام صادق(ع) برخواست و دکتر زاهدی‏وفا از چهره‏های جدی در این صحنه بود که اشراف کافی به مسائل این طرح و مشکلات کنونی آن دارد.

+ اشراف سعید جلیلی به مسائل کشور به جهت درگیر بودن با دستگاه‏ها و وزارتخانه‏های مختلف در حوزه‏های متنوع فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و... در شورای عالی امنیت ملی. توضیح اجمالی آنکه در زمان ایشان شورای عالی امنیت ملی کمی فراتر از گذشته عمل کرد و در موضوعاتی نظیر فتنه، کنترل تحریم‏ها و... مسئولیت‏هایی کلیدی و محوری را عهده‏دار شد. اقتضای این مسئولیت‏ها جلسه گذاشتن با دستگاه‏ها و وزارتخانه‏های مختلف و مدیریت فضای کشور در حوزه مربوطه بود. این ورود ایشان در موضوعات مختلف موجب شکل‏گیری نوعی اشراف به مسائل گوناگون کشور شده است.

+ برخورداری از برنامه شسته و رفته. ویژگی برنامه سعید جلیلی چنان که گفته می‏شود شسته و رفته بودن آن است. در واقع برنامه ایشان انشاء نیست. مجموعه مسائلی کلیدی و تعیین‏کننده است که حاصل بررسی‏های گسترده‏ای است. ممکن است حاصل برخی آسیب‏شناسی‏ها در یک خط بیان شده باشد. این ویژگیِ برنامه، آن همه‏فهم می‏کند.

+ جدی بودن در کلام. اولیه‏ترین ویژگی یک کاندیدا این است که مردم این اطمینان را پیدا کنند که او می‏تواند و می‏شود کار را به دست او سپرد. در واقع اولیه‏ترین ویژگی جدی بودن است که این ویژگی در کلام و نوع سخن گفتن کاندیدا تبلور پیدا می‏کند. نوع بیان یک کاندیدا تأثیر بالایی بر میزان رقبت مردم به آن کاندیدا دارد. آقای جلیلی جدی است.

+ گفتمانی سخن گفتن. ویزگی دیگر مهم آقای جلیلی این است که کاملا گفتمانی حرف می‏زند و همراهان و حامیانش را نیز به گفتمانی عمل کردن دعوت می‏کند. این ویژگی بزرگی است بدین جهت که گفتمان تعیین‏کننده است.

+ پرهیز از ورود به مجادلات سخیف سیاسی. ویژگی مثبت دیگر آقای جلیلی این است که نگاه کلان‏تر نسبت به جریانات سیاسی کشور دارد و اساساً علاقمند به ورود به بسیاری از دعواهای کنونی کشور که به مجادلاتی خرد و سطحی بدل شده‏اند نیست. این ویزگی او می‏تواند در صورت پیروزی‏اش فضای جدیدی را در کشور حاکم کند و کشور را از فضای سیاست‏زده کنونی خارج کند. همچنین او در مناظرات نیز می‏تواند تعیین کننده زمین بازی باشد. این ویژگی نیز در مجموع ویژگی مهمی است.

+ مدیری تحولی است بدین معنی که جسارت تحول و بر هم زدن بنیان‏های نادرست و اسلوب‏های کلیشه‏ای گذشته را دارد. از روحیه‏ای انقلابی برخوردار است.

+ ساده‏ زیست است. بنا به موقعیتی که اکنون ایشان دارد می‏توانست شاید می‏بایست بیش از ۲۰ محافظ و همراه می‏داشت. او اما یک راننده ساده دارد و گاه خود سوار بر پراید رانندگی می‏کند.

+ یک چهره علوم‏انسانی و آشنا با مباحث دینی است. پایان‌نامه کارشناسی ارشد او با موضوع "سیاست‌خارجی پیامبراکرم‌(ص)" و پایان‌نامه دکتری‏اش با موضوع "پارادایم اندیشه‌ی سیاسی اسلام در قرآن" نوشته شده که این توانایی دکتر جلیلی در فهم اجتهادی نصوص دینی و پیگیری مقوله تحول در علوم انسانی را می‏رساند.

+ دنبال خدمت است نه حاشیه و مصاحبه و خودنمایی. معتقد است اگر مدام خدمتمان را در بوق کنیم حسود پیدا می‏کنیم و همان خدمت‏ها به محل دعوا تبدیل می‏شود. او به خدمت همراه با گمنامی معتقد است. معتقد است باید هدف را دید نه خود را و باید در این مسیر سربازی و جانبازی کرد.

+ برخورداری از نگاهی باز که تأکید می‏کند همه ظرفیت‏ها را آزاد کنید! این نگاه باز که احمدی‏نژاد نیز در شکل‏گیری ستادهای انتخاباتی‏اش داشت، نگاهی مثبت و قابل توجه است. این نگاه فرصت‏محور و مثبت‏نگر به ظرفیت‏های اجتماعی است.

ویژگی‏های دکتر لنکرانی

+ حمایت صریح آیت‏الله مصباح یزدی و آیت الله خوشوقت از ایشان. این حمایت تمام‏قد از سوی شخصیتی چون آیت‏الله مصباح و آیت‏الله خوشوقت قابل توجه است و نوعی اطمینان از صلاحیت دکتر لنکرانی را ایجاد می‏کند. این حمایت موجب شده لنکرانی در بسیاری از جمع‏ها و در نگاه بسیاری از بزرگان مورد توجه ویژه قرار گیرد.

+ برخورداری از برنامه تدوین شده با محوریت چهره‏هایی چون دکتر داوودی، دکتر میرکاظمی، دکتر سلیمانی و دکتر زارعی. هر یک از این بزرگواران که در تدوین برنامه مشارکت داشته‏اند، خود از شبکه و ظرفیت‏هایی برخوردارند که این ظرفیت‏ها به انضمام ظرفیت‏هایی در دانشگاه‏ها و حوزه علمیه در نوشتن برنامه به کمک گرفته شده‏اند. میرکاظمی از سال‏ها پیش مجموعه‏ای را برای بررسی مسائل اقتصادی کشور راه‏اندازی کرده بود و اساتیدی را نیز گرد خود جمع کرده بود. سایر بزرگواران نیز به همین ترتیب از ظرفیت‏هایی برخوردارند. برخی اساتید حوزه که در اقتصاد اسلامی صاحب‏نظر هستند نیز مورد مشورت قرار گرفته‏اند. ظرفیت‏هایی چون ظرفیت موسسه امام‏خمینی(ره) در صورت پیروزی ایشان در انتخابات مورد استفاده ایشان قرار خواهد گرفت. دکتر داوودی نیز از چهره‏های اصل دخیل در طرح تحول اقتصادی و پیگیری تحول در نظام بانکداری به شمار می‏آید.

+ سابقه حضور او در وزارت بهداشت به عنوان یک نیروی انقلابی کارنامه‏ای خوب برای او به یادگار گذاشته است. وزارت بهداشت فعالیتی گسترده دارد و مدیریت دانشگاه‏های علوم‏پزشکی را نیز عهده‏دار است. این سابقه اجرایی موفق در وزارت بهداشت و به کارگیری نیروهای جوان در این وزارتخانه برای او حسن محسوب می‏شود. حضور لنکرانی در جمع هیئت وزیران و در سفرهای استانی و آشنایی با مسائل جاری دولت نیز در همین راستا قابل ذکر است.

+ خودمانی است. در جلساتی که برگزار می‏شود در کنار بچه‏ها می‏نشیند، گرم می‏گیرد، همدل می‏شود و حرف‏های آنان را می‏شنود. این خودمانی بودن و بی‏آلایش بودن ویژگی مهمی است. چهره‏ای بشّاش و گرمابخش دارد. خاطره‏ای که یکی از دوستان از ماجرای ساندویچ خوردن با دکتر لنکرانی مطرح کرد اگر چه خاطره‏ای به ظاهر ساده و معمولی است اما حکایت از روحیه خاکی و خودمانی و صمیمی لنکرانی دارد.

+ نقدها و پیشنهادها را می‏شنود. آغوشش برای پذیرش نقطه‏نظرات مختلف باز است، استقبال می‏کند و در صورت لزوم پاسخ می‏گوید. خاطرم هست یک بار شاید حدود ۶ اس‏ام‏اس بلند ۱۰تایی(!) برای ایشان زدم که حاوی نکاتی بود. همین اس‏ام‏اس‏ها را در قالب ایمیلی به درخواست ایشان برایشان فرستادم. ایشان خواندند و مواردی را پاسخ گفتند. این ویژگی شاید با همان روحیه خاکی و صمیمی ایشان سنخیت داشته باشد. شخصیتی افتاده که بعد از حمایت صریح آیت‏الله مصباح‏یزدی می‏گوید حمایت ایشان حمایت از یک گفتمان است و نه یک شخص! این عظمت روحی ایشان را می‏رساند.

+ مواضع روشن سیاسی. در هیچ زاویه از مواضع سیاسی ایشان ابهامی وجود ندارد. ایشان همواره در صحنه بوده است و مواضعی روشن و شفاف دارد.

+ استادتمام دانشگاه است. موقعیت علمی او در سطح دانشگاهی موقعیتی قابل توجه است. اگر اشتباه نکنم آقای لنکرانی و آقای ولایتی در میان کاندیداهای کنونی استادتمام هستند. ممکن است فرد دیگری نیز البته این‏گونه باشد و حقیر بی‏اطلاع باشم.

+ چهره‏ای تشکیلاتی است. او جزو موسسین جامعه اسلامی دانشجویان است و تشکیلاتی بودن جزو ویژگی‏های مسلم اوست. لنکرانی برخی ضعف‏های پایداری را می‏شناسد و البته معتقد است این مجموعه در حال شدن است. او برخوردار از ظرفیت تشکیلاتی این مجموعه نیز هست.

+ ساده‏زیست و انقلابی است. او نیز بدون محافظ است!

جمع‏بندی حقیر

معتقدم هر دو بزرگوار از ویژگی‏ها و ظرفیت‏های قابل توجهی برخوردارند و فاصله این دو بزرگوارجلیلی و لنکرانی خیلی‏زیاد و چشم‏گیر نیست. حقیر آمادگی کمک به ستادهای هر دو بزرگوار و ترویج گفتمان امام و انقلاب را دارم و معتقدم در شرایطی که هر دو بزرگوار در صحنه حضور دارند می‏تواند فعالیت این دو مورد توجه اقشار مختلف مردم قرار گیرد و ظرفیت‏های کشور را بیش از پیش به سوی گفتمان انقلاب جلب کند. البته قبل از مناظره‏های تلویزیونی می‏توان در خصوص تداوم این حضور موازی تصمیم گرفت.

حقیر همچنان آقای جلیلی را ارجح و اصلح می‏بینم. البته این قضاوت یک قضاوت بسته شده و غیرقابل تغییر نیست. همه دوستان می‏توانند در مسیر فرارو که با جدی‏تر شدن رقابت‏ها ظرفیت کاندیداها بیش از پیش شناخته می‏شود در صورتی که فردی را نسبت به فردی دیگر ارجح و توانمندتر دیدند به سوی او سوق پیدا کنند و حقیر نیز قطعا چنین خواهم کرد.

مهم آن است که بدانیم دیگر وقتی برای منازعه و جدال درون‏گفتمانی نیست و می‏بایست هر چه سریعتر توجه خود را به جبهه اصلی جلب کنیم. دو بزرگواری که در صحنه حضور دارند نیز هر دو واجد امتیازهای قابل توجهی هستند و این گونه نیست که یکی بی‏نصیب از همه امتیازات باشد و دیگری برخوردار از همه مزایا. ممکن است ویژگی‏های مثبتی یکی از این دو بزرگوار داشته باشد که دیگری ندارد و بالعکس.

مسئله جبهه پایداری و آیت‏الله مصباح

همه دوستان فارغ از اینکه از چه کاندیدایی حمایت می‏کنند و چه فردی را به عنوان اصلح شناخته‏اند باید توجه داشته باشند آیت‏الله مصباح یزدی یک ظرفیت برای انقلاب اسلامی است. می‏بایست این ظرفیت را حفظ کرد و مراقبت کرد مبادا این ظرفیت آسیب ببیند. این رسالت همه ماست. آنچه در نوشته پیشین آوردم هم همان طور که توضیح دادم نقد آقای مصباح نبود، نقد مشی برخی دوستان بود.

در خصوص جبهه پایداری نیز باید گفت این جبهه چنان که پیشتر ذکر شد دچار آسیب‏هایی است اما این بدین معنی که این جریان یک جریان انقلابی نیست و حقیر با این جریان به کلی زاویه پیدا کرده‏ام نیست. برای کسانی که نقدهای گذشته حقیر که هنوز هم بر همه آنها پافشاری می‏کنم را خوانده‏اند، این برداشت اشتباه ایجاد نشود که حقیر از دوستان پایداری به کلی جدا شده‏ام. این‏گونه نیست. باید مسائل را واقعی و بی‏طرفانه دید. آنچه طرح شد نقد درون‏گفتمانی بود. حقیر هم البته نه شخصیتی حزبی بوده‏ام و نه خواهم بود. ما نباید قبیله‏گرا باشیم. نقصان‏ها را باید پذیرفت و در عین این پذیرش باید ظرفیت‏ها را هم شناخت. جبهه پایداری اگر واقعا بخواهد می‏تواند وضعیت خود را با بازنگری در گذشته اصلاح کند و به یکی از اصلی‏ترین و جدی‏ترین جریانات کشور بدل شود. این نیازمند آسیب‏شناسی جدی توسط بانیان این جبهه است و اینکه واقعا به سمت این آسیب‏شناسی بروند. ساختار کنونی جبهه پایداری نیز خود یک معضل است که معلوم نیست چه می‏شود با آن کرد. نقد ما به جبهه پایداری که ممکن است برخی از دوستان این جبهه هم اتفاقا برخی از این نقدها را وارد بدانند به معنی نفی و کنار زدن کلی این جبهه نیست. به معنی واقعی دیدن صحنه، محافظه‏کار نشدن و پرهیز از قبیله‏گرایی است.
Share/Save/Bookmark