توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 21788
چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۴۸
سرمقاله جمهوری اسلامی
مذاکرات هسته‌ای و انفعال صهیونیست‌ها
هرچه به زمان مذاکره ۱+۵ با ایران در مورد مسأله هسته‌ای نزدیک‌تر می‌شویم گمانه‌زنی‌ها در زمینه چگونگی این مذاکرات و نتایج آن بیشتر و متنوع‌تر می‌شود.
مذاکرات هسته‌ای و انفعال صهیونیست‌ها
هرچه به زمان مذاکره ۱+۵ با ایران در مورد مسأله هسته‌ای نزدیک‌تر می‌شویم گمانه‌زنی‌ها در زمینه چگونگی این مذاکرات و نتایج آن بیشتر و متنوع‌تر می‌شود.در روزهای اخیر، از وزرای امور خارجه ایران و آمریکا نقل شده است که هر دو گفته‌اند طرف مقابل باید پیشنهاد جدیدی ارائه نماید تا مذاکرات هسته‌ای از بن بست خارج شود. این خبرها هر چند غیررسمی هستند ولی نشانه‌هائی از صحت در آنها دیده می‌شود. روزنامه "الحیات" چاپ لندن که به آل سعود نزدیک است به نقل از منابع آگاه سیاسی نوشت کشورهای ۱+۵ در اجلاس آینده خود با ایران که در تاریخ‌های ۲۳ و ۲۴ مهر ماه (هفته آینده) در ژنو برگزار خواهد شد، پیشنهاد جدیدی را درباره پرونده هسته‌ای ایران مطرح خواهند کرد. خبرگزاری‌های خارجی از سخن دکتر ظریف وزیر امور خارجه ایران گه گفته است "پیشنهاد سابق ۱+۵ به تاریخ پیوسته، چنین برداشت کرده‌اند که جمهوری اسلامی ایران درصدد ایجاد رویکرد جدیدی درباره محتوای مذاکرات با گروه ۱+۵ می‌باشد. با اینحال، هنوز با صراحت و رسمیت مطلبی درباره مواد و اصول پیشنهادی ایران منتشر نشده است هر چند با توجه به کلیاتی که در سخنان رئیس‌جمهور روحانی و وزیر خارجه او دکتر محمد جواد ظریف وجود دارد کاملاً قابل فهم است که جمهوری اسلامی ایران با حفظ حقوق هسته‌ای خود در چارچوب "ان. پی. تی" درصدد است با ایجاد تغییراتی در شیوه مذاکره، بن بست موجود را بشکند و طرف مقابل را به پذیرفتن حقوق ملت ایران، آنگونه که مقررات بین‌المللی مرتبط با آژانس بین‌المللی هسته‌ای ایجاب می‌کند، قانع نماید.

نکته قابل تأمل اینست که علیرغم پیشرفت‌هائی که در مذاکرات دو هفته قبل وزرای امور خارجه ایران و گروه ۱+۵ در نیویورک حاصل شده، از وزیر خارجه آمریکا سخنانی نقل می‌شود که با محتوای جلسه نیویورک متفاوت است. خبرگزاری‌ها نوشته اند: جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفته، گرم شدن روابط میان ایران و آمریکا، بدین معنا نیست که آمریکا از درخواست‌های خود درباره برنامه هسته‌ای عقب نشینی کرده و یا برنامه سپر دفاع موشکی اروپا را - که ادعا می‌شود علیه موشک‌های طراحی شده - به فراموشی بسپارد. روزنامه "واشنگتن پست" نیز نوشت: جان کری ضمن رد درخواست همتای ایرانی خود، مبنی بر ارائه پیشنهادی جدید در مذاکرات هسته‌ای ژنو گفته، ایران هنوز به آخرین پیشنهادی که گروه ۱+۵ در زمستان گذشته ارائه کرده بود پاسخ نداده است. وزیر خارجه آمریکا که در بالی اندونزی به همراه سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه سخن می‌گفت. در عین حال که گفته ما از اظهارات مطرح شده در مذاکرات نیویورک و همچنین نزدیکی به وجود آمده در روابط، دلگرم شده ایم، این را هم گفته است که اکنون منتظر مشاهده تفاوت کامل رویکرد ایران هستیم.

اگر منظور وزیر امور خارجه آمریکا از "تفاوت کامل در رویکرد ایران" گذشتن ایران ازحقوق هسته‌ای خود باشد، قطعاً چنین توقعی کاملاً غیرعملی و یک توهم است. دولتمردان آمریکائی باید این واقعیت را درک کنند که "گفت و گوهای اخیر و انجام چند دیدار و یک تماس تلفنی به معنای پایان اختلافات نیست بلکه فقط به معنای ایجاد یک فرصت و باز شدن راهی برای مذاکرات منطقی و معقول است، مذاکراتی که درصورتی به نتیجه خواهد رسید که حقوق قانونی ملت ایران در آن در نظر گرفته و رعایت شود.نکته قابل تأمل‌تر اینست که در این میان، صهیونیست‌ها نیز وارد صحنه شده و گمانه‌زنی‌هائی کرده‌اند. یکی از تحلیل‌گران اسرائیلی با انتشار مقاله‌ای در روزنامه صهیونیستی "یدیعوت آحارونوت" نوشت: "کشورهای غربی، چین، روسیه و ژاپن مجموعه‌ای از مشوق‌ها را به ایران پیشنهاد می‌کنند که شامل لغو تحریم‌های اقتصادی، ارتقاء جایگاه بین‌المللی ایران و ابقاء بشار اسد در مقام ریاست جمهوری سوریه در مقابل توقف فعالیت‌های دارای اهداف نظامی ایران است." این تحلیل گر نظامی اسرائیلی که "رون بن یشای" نام دارد در مقاله خود افزوده است: "در چارچوب این توافق بزرگ با ایران، قرار است کنفرانس ژنو - ۲ با موضوع تعیین آینده سوریه و باقی ماندن بشار اسد در مقام ریاست جمهوری سوریه برای سال‌های طولانی تأیید شود."

محتوای این تحلیل، کاملاً نشان می‌دهد با نگاه صهیونیستی که همواره در صدد متهم ساختن جمهوری اسلامی ایران به فعالیت برای به دست آوردن سلاح اتمی است تهیه شده و یک تحلیل دستوری و سفارشی است نه واقعی. ایران بارها با صراحت و قاطعیت هرگونه فعالیت اتمی دارای اهداف نظامی را رد کرده و در اجلاس اخیر مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک نیز این واقعیت توسط رئیس‌جمهور روحانی با صراحت اعلام شد. مهم‌تر آنکه در طول ۱۰ سال گذشته کلیه بازرسی‌های آژانس انرژی اتمی نیز این واقعیت را تأیید کرده که هیچ نشانه‌ای از وجود گرایش نظامی در فعالیت‌های اتمی ایران دیده نشده است.

آنچه موجب عدم پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای گروه ۱+۵ با ایران شده، برخورد سیاسی تعدادی از اعضاء این گروه به ویژه آمریکا با این مسأله است. دولتمردان آمریکائی بارها اعتراف کرده بودند که با اصل وجود نظام جمهوری اسلامی مخالفند و درصدد براندازی آن هستند. این نگاه خصمانه، در اجلاس اخیر مجمع عمومی سازمان ملل، جای خود را، لااقل در بیان، به پذیرش نظام جمهوری اسلامی داد بطوری که "باراک اوباما" رئیس‌جمهور آمریکا، در سخنرانی خود در همین اجلاس گفت: "آمریکا به دنبال تغییر حکومت ایران نیست." از این سخن "اوباما" باید این نتیجه را نیز گرفت که جمهوری اسلامی ایران در جایگاهی قرار دارد که نیازی به ارتقاء ندارد.

اگر مبنای مذاکرات آینده گروه ۱+۵ با ایران بر سر مسأله هسته‌ای این جمله "اوباما" باشد که "آمریکا به دنبال تغییر حکومت ایران نیست" در آن صورت می‌توان به این مذاکرات تا حدودی خوشبین بود به ویژه آنکه دولتمردان ایرانی با تکیه بر منطق و استدلال و دلایل روشن بر عدم گرایش فعالیت‌های هسته‌ای ایران به سوی نظامی‌گری تأکید کرده‌اند. با توجه به این نکته، بی‌پایه بودن آنچه از یک تحلیل‌گر نظامی صهیونیستی نقل شده در تمام زمینه‌ها کاملاً مشخص می‌شود. صهیونیست‌ها با این قبیل تحلیل‌ها نشان می‌دهند در عین حال که پشت پرده کارشکنی‌ها و مانع تراشی‌ها بر سر راه مذاکرات گروه ۱+۵ قرار دا رند، اکنون کاملاً منفعل هستند. دولتمردان ایرانی با آگاهی از همین تحرکات شرورانه و برخوردهای منفعلانه است که باید با تکیه بر اصول، پافشاری بر حقوق ملت ایران و استفاده از منطق صحیح به تلاش خود برای حل و فصل مسأله هسته‌ای ادامه دهند، اقدامی که پشتیبانی ملت ایران را با خود دارد.
Share/Save/Bookmark