توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 35297
چهارشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۳
واکنش آمریکا، ایران، منصور هادی و انصارالله به پایان تجاوز سعودی‌ها
شورای امنیت ملی کاخ سفید سه‌شنبه شب از توقف عملیات نظامی عربستان و کشورهای هم‌پیمان آن در یمن، استقبال کرد.
واکنش آمریکا، ایران، منصور هادی و انصارالله به پایان تجاوز سعودی‌ها
به گزارش خط نیوز ، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید سه‌شنبه شب با صدور بیانیه‌ای از توقف حملات نظامی به یمن استقبال کرد.

در بیانیه «آلیستر باسکی» آمده است: «ایالات متحده از اعلامیه امروز دولت عربستان سعودی و شرکایش در ائتلافی مبنی بر پایان عملیات طوفان قاطع در یمن، استقبال می‌کند.»

وی افزود: «ما همچنان به حمایت از احیای روند سیاسی مورد حمایت سازمان ملل در تسهیل کمک‌های انسان‌دوستانه، ادامه می‌دهیم.»

ظریف: آماده کمک به آغاز گفت‌وگو میان یمنی‌ها برای رسیدن به دولتی فراگیر هستیم

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هم بامداد چهارشنبه با انتشار پیامی در توئیتر، توقف حملات ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی به یمن را تحولی مثبت ارزیابی کرد.

وی همچنین تأکید کرد که اکنون نیاز به ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و آغاز مذاکرات میان جناح‌های یمنی با هدف تشکیل دولت فراگیر در این کشور است.

وزیر امور خارجه در این پیام تصریح کرد که ایران آماده است تا به آغاز این روند کمک کند.

در این پیام آمده است: «تحولات مثبت یمن باید با کمک‌های انسان‌دوستانه فوری، مذاکرات درون یمنی و تشکیل دولت فراگیر، پیگیری شود. آماده کمک هستیم.»

سه‌شنبه شب سخنگوی ائتلافی که از ۲۷ روز قبل مناطق مختلف یمن را به بهانه بازگرداندن عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی به یمن، هدف حمله قرار داده بود، از تصمیم ریاض برای توقف حملات خبر داد.

محمد جواد ظریف هفته گذشته طرحی را به سازمان ملل ارائه کرد که متشکل از چهار بند، شامل آتش‌بس، کمک‌های انسان‌دوستانه، آغاز مذاکرات درون یمنی و تشکیل دولت فراگیر بود.

دیروز حسین امیرعبدالهیان معاون وزیر امور خارجه گفته بود با توجه به تلاش‌های صورت‌گرفته، خوش‌بین است که تا ساعاتی دیگر در یمن آتش‌بس برقرار شود.

افخم: ایران گفته بود یمن راه حل نظامی ندارد

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه از توقف حملات هوایی علیه یمن استقبال کرد و گفت: ما پیش از این نیز اعلام کرده بودیم که بحران یمن راه حل نظامی ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه سه شنبه شب گفت: بطور قطع برقراری آتش بس و توقف کشته شدن انسان های بیگناه و بی دفاع یک گام به پیش است.

افخم ابراز امیدواری کرد در اسرع وقت اقدامات برای ارسال کمک های انساندوستانه انجام شود و شرایط برای انجام گفتگوها میان همه احزاب و گروههای یمنی به منظور تشکیل دولت فراگیر از سر گرفته شود .

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت امیدوار است همه طرفها برای پیشرفت اوضاع کمک کنند.

اولین واکنش انصارالله یمن به پایان عملیات ائتلاف عربستان

محمد البخیتی، سخنگوی انصارالله یمن هم در گفت‌وگو با شبکه العالم گفت: ما هنوز نمی‌دانیم منظور عربستان از آغاز عملیات «احیای امید» چیست تا در مورد آن موضع‌گیری کنیم اما با دقت اوضاع سیاسی و میدانی را تحت نظر داریم.

وی ادامه داد: اعلام پایان عملیات دلایلی داشت؛ از جمله این‌ که حمله به یمن در میان مقامات سعودی مخالفانی داشت. این عملیات به اهداف خود نرسید، روز به روز خشم ملت یمن از عربستان افزایش می‌یافت، ناو نظامی ایران در باب المندب حضور یافت و همچنین رهبر انصارالله هشدار داد که اکنون زمان واکنش نظامی در قبال حملات عربستان رسیده است.

یک مقام انصارالله :راه حل سیاسی مناقشه یمن نزدیک است

یک مقام گروه انصارالله در یمن نیز اواخر سه شنبه گفت : راه حل سیاسی برای پایان دادن به مناقشه مربوط به حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری سعودی ها به یمن تقریبا حاصل شده است.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، عبدالمالک االعجری عضو دفتر سیاسی انصارالله از اعلامیه ائتلاف عمدتا کشورهای عرب خلیج فارس در مورد پایان عملیات در روز سه شنبه ابراز ' شگفتی ' کرد اما گفت : این اعلامیه همزمان با پیشرفت در مورد یک توافق کلی انتشار یافته است.

العجری در یک تماس تلفنی از یمن به رویترز گفت : ما انتظار رسیدن به توافق آتش بس را پس از امضای معاهده سیاسی را داشتیم که بر اساس آن یک توافق کلی تقریبا آماده شده است .

هادی: از عربستان به خاطر عملیات در یمن متشکرم

عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن بامداد چهارشنبه طی نطقی تلویزیونی که به صورت زنده از شبکه‌های مختلف سعودی پخش می‌شد، از ریاض به دلیل حمله نظامی به یمن تمجید و قدردانی کرد.

در جریان ۲۷ روز حملات هوایی و توپخانه‌ای ارتش عربستان و چند کشور عربی هم‌پیمان با ریاض به مناطق مختلف یمن، صدها یمنی که اغلب آن‌ها غیرنظامی بودند، کشته، چند هزار نفر زخمی و بنا بر اعلام سازمان ملل ده‌ها هزار نفر نیز آواره شدند.

ریاض می‌گوید این عملیات بدون مجوز شورای امنیت را به درخواست منصور هادی و با هدف بازگرداندن «مشروعیت» به نظام سیاسی یمن صورت گرفته داده است.

این عملیات روز سه‌شنبه با اعلام اینکه تمامی اهداف محقق شده، به پایان رسید. با این حال روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته است که به نظر نمی‌رسد هیچ‌یک از اهدافی که در ابتدا از سوی ریاض اعلام شده بود، محقق شده باشد.

رئیس‌جمهور مستعفی یمن اندکی پیش از آغاز حملات، شهر عدن را که پس از تصرف صنعا به دست نیروهای مردمی، ارتش و جنبش انصارالله در آن مستقر شده بود، به مقصد ریاض ترک کرد.

وی در نطق امروز خود گفت به دلیل «شرایط بسیار تهدیدآمیز»ی که وجود داشته،از یمن گریخته است. وی همچنین نیروهای مردمی و مخالفان خود را «کودتاگر» خواند و مدعی شد که آن‌ها به دنبال ایجاد جنگ طایفه‌ای و تجزیه یمن هستند.

وی با بیان اینکه از موسسات دولتی می‌‌خواهد بی‌توجهی به تغییرات سیاسی به نیازهای مردم بپردازند، گفت: «من (خالد) البحاح معاون رئیس‌جمهور را مأمور کرده‌ام تا فورا شرایط انسانی را بهبود بخشد.»

رئیس‌جمهور مستعفی یمن همچنین خواستار اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در خصوص یمن، همراستا با طرح شورای همکاری خلیج فارس شد.
Share/Save/Bookmark