توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 70397
چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۵
نیویورک‌پست: منتظر حملات بدتر باشیم
استیصال کاخ سفید در برابر انصارالله/ عملیات های مقاومت یمن در منطقه، امریکایی ها را به تکاپو انداخت
فرماندهی مرکزی ایالات متحده امریکا «سنتکام» این حملات را تهدیدی مستقیم برای تجارت بین‌المللی و امنیت دریایی نامید که جان خدمه بین‌المللی را که نماینده چندین کشور در سراسر جهان هستند، به خطر انداخته است.
استیصال کاخ سفید در برابر انصارالله/ عملیات های مقاومت یمن در منطقه، امریکایی ها را به تکاپو انداخت
به گزارش خط نیوز به نقل از جهان نيوز: ایالات متحده در پی ناکامی و ضعف در مقابله با استراتژی‌های مقاومت یمن، تصمیم گرفته است با به راه انداختن تاکتیک ائتلاف‌سازی و با برچسب «تهدید منطقه‌ای» از ظرفیت‌های منطقه‌ای در کارزار رویارویی با مقاومت یمن استفاده کرده و بر ضعف خود برای تأمین امنیت در دریای سرخ و پیرامون آن سرپوش گذارد.

به گزارش ایران، روز یکشنبه یمن در راستای تکمیل دومینوی هدف قرار دادن کشتی‌های اسرائیلی، سه کشتی از جمله ناوشکن «یو‌اس‌اس کارنی» و چند کشتی در دریای سرخ را هدف حمله موشکی و پهپادی خود قرار داد. این در حالی است که ایالات ‌متحده تصمیم مقاومت یمن در حمله به مواضع امریکا را چندان کارا تصور نمی‌کرد، اما روز گذشته این اقدام سبب شد، کاخ سفید پیام هشدار از سوی یمن را به طور جدی و کارآمد دریافت کند. چرا که این امر نشان داد، سطوح تهدید یمن بسیار گسترده‌تر از برآوردهای اطلاعاتی و رزمی استراتژیست‌های غربی و امریکایی است. هفته‌های گذشته، پنتاگون اعلام کرده بود، بر این باور نیست که کشتی‌های امریکایی در این حملات هدف قرار گرفته‌اند. این در حالی است که نیروهای مسلح یمن در جبهه‌ای دیگر بارها بندر اشغالی «ایلات» در جنوب اراضی اشغالی فلسطین را هدف حملات پهپادی و موشکی قرار داده است.


بر این اساس، ایالات متحده تلاش کرد، با اتهام‌زنی به حامیان یمن از جمله ایران و همچنین قرار دادن مقاومت یمن به مثابه تهدید منطقه‌ای، هم قدرت درونی مقاومت یمن را کتمان کند و هم با فعال کردن هشدارها در کشورهای منطقه، آنها را با خود همراه کند.

در همین راستا، فرماندهی مرکزی ایالات متحده امریکا «سنتکام» این حملات را تهدیدی مستقیم برای تجارت بین‌المللی و امنیت دریایی نامید که جان خدمه بین‌المللی را که نماینده چندین کشور در سراسر جهان هستند، به خطر انداخته است. او با اتهام‌زنی‌های دوباره به ایران ادامه داد که ایالات متحده امریکا تمامی پاسخ‌های مناسب را در هماهنگی کامل با متحدان و شرکای بین‌المللی خود در نظر خواهد گرفت.

همچنین جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید شامگاه دوشنبه از طرح امریکا برای کمک گرفتن از متحدان خود علیه مقاومت یمن پرده برداشت و گفت: «ما گفته‌ایم که کل جهان، نه فقط امریکا، باید با این تهدید نوظهور حوثی‌ها مقابله کنند. ما در مشورت با متحدان‌مان، اقدام مناسب را انجام می‌دهیم.»

در همین راستا، وزارت خارجه امریکا گزارش داد، تیم لندرکینگ، فرستاده این کشور در امور یمن قرار است طی روزهای آینده در تلاش برای آنچه که تحکیم صلح در این کشور جنگ‌زده می‌نامند، به منطقه خلیج فارس سفر کند. در بیانیه وزارت خارجه امریکا آمده است، او در این سفر ضمن تأکید بر«لزوم مهار درگیری جاری میان اسرائیل و حماس، اولویت ایالات متحده برای یمن که همانا گفت‌و‌گوی سیاسی میان یمنی‌ها برای پایان دادن به جنگ و قرار دادن این کشور در مسیر صلح و ثبات است» یادآوری خواهد کرد. واشنگتن زمان دقیق یا مقصد نهایی سفر تیم لندرکینگ را مشخص نکرده اما یادآور شده است که وی با مقامات عربستان سعودی، امارات متحده عربی و عمان و همچنین نمایندگان سازمان ملل متحد در منطقه در تماس خواهد بود.

بی اعتمادی به دولت امریکا
در همین راستا، روز گذشته نشریه پولیتیکو از ‌هراس مقامات کاخ سفید خبر داد و نوشت که هدف قرار گرفتن کشتی‌های تجاری امریکایی توسط مقامات یمن، موجب شد تا امریکایی‌ها از دولت خود ناامید شوند؛ دولتی که به باور آنها، به طور عمد تهدیدهای بزرگی را که علیه نیروهای امریکایی وجود دارد، نادیده می‌گیرد.

نیویورک‌پست نیز با اشاره به حملات موشکی و پهپادی یمن به مواضع امریکایی نوشت: «حمله روز گذشته به ناو امریکایی در دریای سرخ خود نشانه و هشداری به واشنگتن بود که هنوز باید منتظر بدتر از این حملات باشد، دست‌کم تا زمانی که جنگ اسرائیل و حماس ادامه دارد.»


الزبیری یکی از مقامات عالی‌رتبه انصارالله نسبت به اقدامات اخیر امریکا واکنش نشان داد. روز گذشته المسیره به نقل از او نوشت: «یمن در کنار فلسطین باقی خواهد ماند و تعصب خود را نسبت به مسأله فلسطین به مواضع عملی تبدیل کرده است. عملیات اخیر در باب‌المندب کشورهایی را که در عرصه اقتصادی و تجاری با دشمن صهیونیستی برخورد می‌کنند، به وحشت انداخته است.»

تکاپوی تل‌آویو علیه یمن
از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی نیز درست مانند امریکا تلاش دارد، از اجماع با برخی کشورها علیه یمن استفاده کند. منابع عبری عنوان کردند، تل‌آویو از انگلیس و ژاپن خواسته برای تضمین آزادی دریانوردی در تنگه باب‌المندب گروهی دریایی تشکیل دهند. همچنین المیادین به نقل از رسانه‌های صهیونیستی اعلام کرد، امارات و اسرائیل با توجه به تهدیدهای یمن و خطرات کشتیرانی در دریای سرخ، توافقنامه‌ای برای ساخت یک کریدور زمینی میان بنادر دوبی و حیفا امضا کنند.

به هر نحو، تکاپوی جدید امریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه گویای این است که مقامات کاخ سفید ‌ناتوان از حل مسأله موجود هستند و برای رهایی از حملات گسترده جبهه‌های مقاومت علیه رژیم صهیونیستی و پایگاه نظامی خود، دست یاری به سوی متحدان خود دراز کرده‌اند.

اکنون مقاومت یمن، تهدیدی بالفعل برای منافع استراتژیک رژیم صهیونیستی و شرکای غربی تلقی می‌شود. بر همین اساس یکی از مقامات بازنشسته ارتش اسرائیل با تشبیه کشتی به لوله اکسیژن اقتصاد جهانی بیان داشت، تنگه هرمز و باب‌المندب دو گذرگاه مهم هستند که هر اتفاقی در آنها بر بنادر شرقی امریکا نیز تأثیر می‌گذارد.

همچنین روز گذشته و در راستای مبارزه با رژیم صهیونیستی، مهدی المشاط رئیس شورای‌عالی سیاسی یمن، قانون ممنوعیت و جرم‌انگاری به‌رسمیت شناختن رژیم اسرائیل و عادی‌سازی با آن را امضا کرد.
Share/Save/Bookmark