توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 11004
جمعه ۱۱ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۴۲
نقدی بر اظهارنظر اسکاری مشایی
اسکار آرگو؛ غلبه صددرصدی سیاست بر هنر
همانظور که بیان شد پرداختن به سخنان مشایی از آن جهت که به عنوان پرنفوذترین مقام دولتی ایران مطرح است مورد توجه است وگرنه اظهارنظر سینمایی وی دارای درجه ی چندانی از نظر اعتبار نیست.
اسکار آرگو؛ غلبه صددرصدی سیاست بر هنر
خط
در سخنان مشایی آمده است که وی حتی هنوز فیلم را ندیده است ولی به اظهارنظر در خصوص آن می پردازد که این نکته ی مهمی است و نشاندهنده ی عدم اظهارنظر براساس مشاهدات و طرح فرضیه ای کلی مبنی بر عملکرد سینمای غرب است. مسئولین ما باید بدانند هر اظهارنظرشان بازتاب های مختلفی در جهان و برداشت های حساسی را در پی خواهد داشت، بنابراین پذیرفته نیست پرنفوذترین عنصر دولت بدون اطلاع در مورد مسئله ای که با حیثیت ملی و مذهبی مردم گره خورده است سخن بگوید.
نیوز؛
در خصوص اسکار امسال تحلیل های بسیاری نوشته شده است اما اظهار نظر یک مقام مسئول دولتی که می توان او را در نفوذ هم پایه ی رئیس جمهور دانست در این خصوص از اهمیت خاصی برخوردار است که باید به آن پرداخته شود
«اسفندیار رحیم مشایی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید نظرتان در مورد تعلق گرفتن جایزه اسکار به فیلم ضد ایرانی آرگو چیست؟ و این اسکار چقدر سیاسی است گفت: من عادت ندارم حرفی بزنم که کلی باشد و همه چیز مصداق آن باشد.
رئیس دبیرخانه عدم تعهد افزود: اینکه سیاست در این نوع چیزها نقشی دارد تردیدی نیست ولی اینکه هر اقدامی ۱۰۰ درصد سیاسی باشد این طور هم نیست و نمی شود قضاوت کرد.
وی گفت: من این فیلم راندیده ام و فقط شنیدم که بر علیه ایران است اما ندیدم که ابعاد و برعلیه ایران بودنش چیست. »

همانظور که بیان شد پرداختن به سخنان مشایی از آن جهت که به عنوان پرنفوذترین مقام دولتی ایران مطرح است مورد توجه است وگرنه اظهارنظر سینمایی وی از جهت فنی دارای درجه ی چندانی از نظر اعتبار نیست.
مشایی در بخش انتهایی سخنان خود می گوید: « هر اقدامی 100 درصد سیاسی باشد این طوری هم نیست و نمی شود قضاوت کرد»
ابتدا باید این نکته را در نظر داشت که مسئولین تراز اول مملکتی در هر حکومتی وقتی می خواهند اظهارنظری بکنند باید به تمامی جوانب اظهارنظر خود بپردازند. حرفهایی که بدون تحلیل کافی باشد قطعا از سوی مسئولین پذیرفتنی نیست. در سخنان مشایی آمده است که وی حتی هنوز فیلم را ندیده است ولی به اظهارنظر در خصوص آن می پردازد که این نکته ی مهمی است و نشاندهنده ی عدم اظهارنظر براساس مشاهدات و طرح فرضیه ای کلی مبنی بر عملکرد سینمای غرب است. مسئولین ما باید بدانند هر اظهارنظرشان بازتاب های مختلفی در جهان و برداشت های حساسی را در پی خواهد داشت، بنابراین پذیرفته نیست پرنفوذترین عنصر دولت بدون اطلاع در مورد مسئله ای که با حیثیت ملی و مذهبی مردم گره خورده است سخن بگوید.
اما در خصوص فیلم سینمایی آرگو چه می توان گفت؟ آیا همانطور که اسفندیار دولت گفته است
قطعا نمی توان اعطای جایزه به آرگو را 100 درصد سیاسی دانست زیرا درجاتی از عوامل مرغوب کننده ی فیلم باید باشد تا نظرها را برانگیزاند. یعنی ساختن فیلمی که سرتاپایش بد و بیراه باشد اگر با چاشنی مقداری هنر همراه نشود زیر دل بیننده می زند، فلذا حتما عناصر هنری نیز در این فیلم مشهود است. حال آیا این عناصر هنری در مقایسه با سایر فیلم ها در چه سطحی باشد را باید در جای خود بحث کرد اما قطعا جایزه ی آرگو 100 درصد سیاسی نیست. حال چه کسی ادعا کرده که جایزه ی آرگو 100 درصد سیاسی است باید از یار غار رئیس جمهور سوال شود.
این اقدام را 100 درصد سیاسی نباید دانست؟ اصلا 100 درصد سیاسی که وی عنوان نموده است یعنی چه؟
برای پاسخ به این سه سوال باید نکات ذیل را در نظر داشت:
1- معمولا مسئولینی که بی علاقه نیستند تا خود را مدافع دموکراسی و چهره هایی آزاد منش نشان دهند از ابراز نظرهایی چنین استقبال می کنند و آنها را در کلام خود به کار می برند. سخنانی که بخواهد نوعی دیگر از برداشت را به خورد ملت بدهد و بخواهد از زاویه ای به قضایا بنگرد که همه متحیر شوند!! این را شاید بتوان تلاش برای نشان دادن خود و تحریک و تهییج رسانه ها برای موضع گیری له یا علیه خود قلمداد کرد. انصافا در این بخش مشایی توانسته است حساسیت ها را برانگیزد.
2- قطعا نمی توان اعطای جایزه به آرگو را 100 درصد سیاسی دانست زیرا درجاتی از عوامل مرغوب کننده ی فیلم  باید باشد تا نظرها را برانگیزاند. یعنی ساختن فیلمی که سرتاپایش بد و بیراه باشد اگر با چاشنی مقداری هنر همراه نشود زیر دل بیننده می زند، فلذا حتما عناصر هنری نیز در این فیلم مشهود است. حال آیا این عناصر هنری در مقایسه با سایر فیلم ها در چه سطحی باشد را باید در جای خود بحث کرد اما قطعا جایزه ی آرگو 100 درصد سیاسی نیست. حال چه کسی ادعا کرده که جایزه ی آرگو 100 درصد سیاسی است باید از یار غار رئیس جمهور سوال شود.
3- بنابر تحلیل های اهالی سینما چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور آرگو فاقد مولفه های لازم برای کسب اسکار بوده و در مقابل فیلم هایی همچون لینکلن اسپیلبرگ در درجه ای نازلتر بوده است. تقریبا اکثر قریب به اتفاق منتقدان انتخاب آرگو را سیاسی می دانند و آن را در منشور ایرانی ستیزی آمریکا می بینند. حال چرا یک مقام ارشد دولتی از این همه تحلیل که می تواند در مورد این فیلم داشته باشد تنها به 100 درضد سیاسی نبودنش می پردازد جای سوال و تامل دارد!
4- مشایی باید پاسخ دهد که آیا آرگو براساس غلبه ی سیاست بر فرهنگ در سینمای غرب به اسکار دست یافته است یا خیر؟ اگر وی فرصت نماید فیلم را ببیند و چند تحلیل از سینماگران وطنی مانند : «آرگو» غلط کرد که اسکار گرفت! یا آرگو بد است ما چه کنیم؟ را مطالعه کند خواهد دید که جایزه به آرگو نتیجه ی حتمی غلبه ی 100 درصدی سیاست بر هنر در سینمای غرب است. بنابراین راحتترین انتظار از مشایی عذرخواهی بابت اظهارنظر نامناسب در مورد فیلمی است که هویت ایرانی و اسلامی را نشانه رفته است.
مشایی باید پاسخ دهد که آیا آرگو براساس غلبه ی سیاست بر فرهنگ در سینمای غرب به اسکار دست یافته است یا خیر؟ اگر وی فرصت نماید فیلم را ببیند و چند تحلیل از سینماگران وطنی مانند : «آرگو» غلط کرد که اسکار گرفت! یا آرگو بد است ما چه کنیم؟ را مطالعه کند خواهد دید که جایزه به آرگو نتیجه ی حتمی غلبه ی 100 درصدی سیاست بر هنر در سینمای غرب است. بنابراین راحتترین انتظار از مشایی عذرخواهی بابت اظهارنظر نامناسب در مورد فیلمی است که هویت ایرانی و اسلامی را نشانه رفته است.


جایزه به آرگو درس خوبی برای مسئولین فرهنگی ماست که ببینند در دیاری که داد دموکراسی سر داده می شود برای منافع ملی فرهنگ 100 درصد مغلوب سیاست می شود.
درسی که با نگاهی به جوایز مسئله دار فیلم فجر امسال مشخص شد آنها هنوز بلد نیستند! 
افرادی در این جشنواره تندیس بهترین بازیگری نقش اول مرد، زن و مکمل زن را درو کردند که کاملا علیه منافع ملی گام برداشته بودند و حتی در همان جشنواره کلمات و جملاتی را بر زبان راندند که نشانگر عدم بازگشتشان به منافع ملی بود.
حتما مشایی که ایرانی گری را تبلیغ می کند می تواند از آرگو درسهای زیادی را برای حفظ منافع ملی یاد بگیرد تا خدای ناکرده اظهارنظرهایی یک خطی و پر از ایهام و ابهام و کنایه را بر زبان نراند.
جایزه به آرگو درس خوبی برای مسئولین فرهنگی ماست که ببینند در دیاری که داد دموکراسی سر داده می شود برای منافع ملی فرهنگ 100 درصد مغلوب سیاست می شود. درسی که با نگاهی به جوایز مسئله دار فیلم فجر امسال مشخص شد آنها هنوز بلد نیستند! افرادی در این جشنواره تندیس بهترین بازیگری نقش اول مرد، زن و مکمل زن را درو کردند که کاملا علیه منافع ملی گام برداشته بودند و حتی در همان جشنواره کلمات و جملاتی را بر زبان راندند که نشانگر عدم بازگشتشان به منافع ملی بود.
Share/Save/Bookmark