توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 35233
يکشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۳
مناظره جنجالی روانبخش و حضرتی درباره مذاکرات هسته ای/حضرتی:حمایت از مستضعفین جهان در صورتی محقق می شود که نظام وجود داشته باشد
روانبخش:به آقای روحانی بگویید یک وزیر خارجه هم تعیین کند؛ظریف که وزیر مذاکرات هسته ای است
خوب است که آقای روحانی یک وزیر خارجه نیز تعیین کنند تا این ارتباط با کشورها تحقق پیدا کند؛ آقای ظریف که فقط وزیر مذاکرات هستند و به کار دیگری هم نمی رسند. کسانی که می گفتند آقای احمدی نژاد روابط منطقه ای را به هم زده، چرا خودشان در همین دو سال کاری نکرده اند؟ لذا به نظر می رسد با تعیین وزیر خارجه، روابط با کشئور های دیگر بهتر شود.
روانبخش:به آقای روحانی بگویید یک وزیر خارجه هم تعیین کند؛ظریف که وزیر مذاکرات هسته ای است
گروه سیاسی - خط نیوز: حجت الاسلام و المسلمین روانبخش در مناظره ای که در دانشگاه شهید چمران اهواز با حضور آقای الیاس حضرتی با موضوع دیپلماسی امام روح الله برگزار شد، خاطر نشان کرد: برای ورود به این بحث باید دو مسأله را مورد توجه قرار داد؛ اول شخصیت امام و نگاه ایشان به حکومت و سیاست و دوم تبیین واژه دیپلماسی و دیپلماسی مورد نظر امام (ره).

به گزارش خط نیوز
به نقل از انجمن فارغ التحصیلان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، در ادامه مشروح این مناظره جنجالی را می خوانید:


تعریف شخصیت سیاسی امام (ره) در سایه نگاه دینی ایشان

دبیر سیاسی هفته نامه پرتو با اشاره به این که امام شخصیتی سیاسی بود، اظهار داشت: اما آن چه مهم تر است نگاه دینی و توحیدی امام (ره) که شخصیت سیاسی ایشان نیز برگرفته از همان نگاه است. امام را می توان احیاگر بخش عظیمی از فقه شیعه دانست، چرا که قبل از انقلاب بسیاری از احکام و مسائل اجتماعی دین اسلام، حتی در حوزه هم تعطیل شده بود، چه رسد به این که در جامعه پیاده شود، اما امام خمینی (ره) آن را احیا کرد و لذا شخصیت سیاسی امام (ره) را نیز باید در پرتو همین نگاه دید.
وی با بیان این که شخصیت امام (ره) شخصیت دینی است که بر اساس اعتقاد ما، نائب امام زمان (عج) و دارای اختیارات امام معصوم بود، خاطر نشان کرد: ولایت فقیه استمرار حرکت انبیاء است و لذا باید به شخصیت سیاسی امام (ره) به عنوان نائب امام معصوم و جانشین انبیاء نگاه کرد.

دو معنای دیپلماسی/ امام (ره) دیپلمات به معنای اول هستند نه دوم

وی در ادامه با اشاره به این که واژه دیپلماسی دارای دو معناست، ادامه داد: در معنای اول دیپلماسی دانش ارتباط میان سیاستمداران و سران کشور های جهان یا روابط میان دولت هاست و در معنای دوم ، دیپلماسی همسان سازی در سیاست است که به جای تنش، به صلاح و سازش می انجامد.

روانبخش ادامه داد: امام (ره) در معنای اول دارای فرمایشات صریحی هستند و تمام مصاحبه های ایشان نیز در خصوص این معنا از دیپلماسی در کتاب « روابط بین الملل و سیاست خارجی » که مرکز تنظیم و نشر آثار امام (ره) منتشر کرده، منعکس شده است و بسیار هم صریح است. امام (ره) اصلا نمی گویند که با دنیا رابطه نخواهیم داشت؛ ایشان تنها سه کشور را استثناء کردند که آن هم رژیم صهیونیستی، آفریقای جنوبی ( به خاطر رژیم آپارتایدی که در آن حاکم بود ) و آمریکا. البته آمریکا خودش رابطه را قطع کرده و امام (ره) هم فرمودند رابطه با آمریکا را می خواهیم چه کار؟ البته از همان وقت نیز موضع امام (ره) مشخص بود که اگر آمریکا از مواضع استکباری خود کوتاه بیاید و بر اساس احترام متقابل رفتار نماید، می توان با آمریکا هم رابطه داشت.

دبیر سیاسی هفته نامه پرتو با تأکید بر این که امام (ره) دیپلمات به معنای دوم که صلح و سازش و پرهیز از تنش باشند، نبودند خاطر نشان کرد: لذا امام (ره) مبارزه بر علیه مستکبرین را تا زمانی که انقلاب به تمام جهان صادر شده و بانک لااله الا الله محمد رسول الله بر تمام جهان طنین افکن شود را ادامه دار می دانستند و از همین رو بود که رهبری هم فرمودند من انقلابی ام و دیپلمات نیستم.
وی با بیان این که سیاست امام (ره) همان سیاست پیامبر (ص) است ، به آیه ای از قرآن کریم اشاره و خاطر نشان کرد: در مقابل دشمنان سرسخت و شدید و دربین مومنان، بسیار مهربان هستند و این بدان دلیل است که تنها در برابر خداوند متعال سرتعظیم فرود آورده اند. لذا دیپلماسی به معنای رسیدن به صلح و سازش و پرهیز از هرگونه درگیری با هر کشور ولو مستکبر و زور گو، هرگز مورد تأیید امام نبوده است.

حضرتی : دو هدف عمده سیاست خارجی جهوری اسلامی ایران

در ادامه این مناظره الیاس حضرتی دیپلماسی و سیاست خارجی و روابط بین الملل در جمهوری اسلامی را برگرفته از رهنمود ها و مکتب امام (ره) دانست که امروز هم چارچوب آن، تحت نظر مقام عظمای ولایت تعیین می شود و خاطر نشان کرد: هدف از دیپلماسی ما دو مسأله است؛ اول تأمین نیازهای جمهوری اسلامی به عنوان مادر دستاورد های انقلاب اسلامی و دوم حمایت از محرومین و مستضعفین و مسلمانان و نهضت های آزادی بخش در مبارزه با طواغیت.
وی با بیان این که تأمین نیاز های جمهوری اسلامی به عنوان نظام برآمده از انقلاب اسلامی بسیار مهم است، خاطر نشان کرد: ما در این نظام با مردمی طرف هستیم که باید نیازهایشان در ابعاد مختلف تحصیل، شغل، معیشت، علم و فناوری و حتی نظامی و دفاعی تأمین شود تا این نظام حفظ شود و طبق فرمایش امام (ره) حفظ نظام از اوجب واجبات است؛ چرا که بحث حمایت از محرومین و نهضت های آزادی بخش در صورتی امکان تحقق دارد، که اصل نظام وجود داشته باشد، وگرنه فایده ای نخواهد داشت و صدور انقلابی که امام (ره) گفته است تحقق پیدا نخواهد کرد.

دیوار کشیدن دور خود، در نگاه امام (ره) مردود است

مدیر مسئول روزنامه اعتماد با اشاره به این که امام خمینی (ره) ارتباط با تمامی کشور های دنیا – به جز استثنائات – را ممکن می دانستند، ادامه داد: ایران به عنوان کشوری که اولین حکومت اسلامی را تشکیل داده است و می خواهد احکام الهی را پیاده کند، باید بتواند ارتباطاتش را در دنیا افزایش داده و راه حل های خودش را به عنوان الگوی حکومت اسلامی نشر دهد. لذا این که دایره ای دور خود بکشیم و خودمان باشیم و خودمان، در دیدگاه امام (ره)، جایی ندارد. لذا اصل ارتباط بین المللی، مذاکره کردن و رفتن به سمت ارتقای روابط بین کشور هاست.

تکلیف در موقع تصادم دو هدف

وی با اشاره به این که اگر جایی تصادم بین دو هدف سیاست خارجی ما وجود داشت، بستگی به نوع و وضعیت، باید رفتار کرد، خاطر نشان کرد: روابط خارجه ما در این ۳۶ سال انقلاب دارای فراز و نشیب هایی بوده است. از ارتباط با عربستان – که امروز خباثت هایش بیشتر آشکار شده – تا کشور های اروپایی که از رژیم صهیونیستی حمایت می کردند، ارتباط داشته ایم.چرا که در تصادمات حفظ اصل نظام، اولی بوده است؛ چرا که در صورت تضعیف نظام چیزی از انقلاب باقی نمی ماند تا بخواهد از نهضت های آزادی بخش حمایت کند.

نظر امام پذیرش تعهداتی است که در روابط بین کشور ها به وجود می آید

الیاس حضرتی با بیان این که بر اساس دیدگاه حضرت امام (ره)، اصل بر احترام به کشور ها و رعایت قوانین حاکم بر کشور ها و تعهداتی است که در توافقات بر عهده کشورها گذاشته می شود، اظهار داشت: لذا حتی امام (ره) نیز گفتند در قطعنامه ۵۹۸ هر چه را پذیرفتیم، انجام می دهیم؛ چون کشور و نظام ما حقه باز و دروغگو نیست.

سیاست خارجی دولت های مختلف

وی با بیان این که اصل در نظام بین المللی، ارتباط است و لازمه ارتباط رفت و آمد و مذاکره و در نتیجه متعهد شدن قرار دادهایی است که به طرفین مربوط می شود، خاطر نشان کرد: در اواخر دوره آقای هاشمی، ارتباطات بهتر شده و در دوره آقای خاتمی به اوج رسید و ارتباطات با بسیاری از کشور ها اوج گرفت. البته در دوره آقای احمدی نژاد مقداری در این زمینه فرود داشتیم و با برخی از کشورها ارتباطمان قطع شد.

مذاکره کنندگان افسران میدان نبرد دیپلماسی اند// عزت و استقلال را نمی فروشیم

حضرتی افزود: امروز نیز دیپلمات های این نظام و افسران میدان نبرد دیپلماسی سینه به سینه کشور های ابرقدرت به مناظره و گفتگو نشسته اند و آن ها در راستای دفاع از حقوق نظام اسلامی در حال بازکردن معبرهایی هستند که در خصوص اصل ارتباط با کشور ها و عادی شدن روابط است. البته حیثیت و عزت و استقلال را نمی فروشیم؛ هر چند اصل ارتباط باید باشد.

تقویت سیاست داخلی مساوی است با افزایش قدرت سیاست خارجی

وی با بیان این که اگر اصل ارتباط و تعهدات بین المللی را پذیرفتیم باید توجه داشته باشیم، آن چه به سیاست خارجی قدرت می دهد، قوت سیاست داخلی است؛ خاطر نشان کرد: به عنوان نمونه اگر تفاهم نامه لوزان به قرارداد بین المللی تبدیل شد و در شورای امنیت تصویب شد، کشوری که قدرت مالی و اقتصادی و نظامی و به ویژه پایگاه مردمی بالاتری دارد، می تواند اجرای قرار داد را تضمین کند؛ اما اگر احساس شود کشوری ضعیف است، تعهدات تضمین نمی شود؛ همانطوری که صدام جلوی دوربین ها قرار داد الجزایر را پاره کرد.

عدم حمله آمریکا به ایران به خاطر پیوند ناگسستنی ملت و رهبری است

مدیر مسئول روزنامه اعتماد با اشاره به این که اگر آمریکا چپ و راست ایران را احاطه کرده، اما جرأت حمله به ایران را ندارد، نه به خاطر انرژی هسته ای و قدرت نظامی و موشکی ما، بلکه به خاطر پیوند ناگسستنی ملت با نظام و رهبری است؛ این در حالی است که بسیاری از ملت ها در منطقه، نقشی در انتخاب مسئولان و نمایندگان خود ندارند. لذا به عنوان نمونه امروز برای عربستان هیچ زهری کشنده تر از تزریق و تبلیغ انتخابات در آن کشور نیست؛ لذا امروز نیز وحشت دارد تا در یمن نظامی بر سرکار بیاید که مردمش بتوانند در انتخابات شرکت و در انتخاب مسئولین خودایفای نقش کنند.

روانبخش: در نظر امام (ره)، جهانی شدن به معنای هضم شدن در غرب نیست!! جهانی شدن یعنی جهانی کردن اسلام

در ادامه این مناظره حجت الاسلام روانبخش با بیان این که امام (ره) - بر خلاف آنچه که یکی از مشاورین رئیس جمهور در کتاب خود نوشته اند – جهانی شدن را هضم شدن در غرب نمی دانند، ادامه داد: جهانی شدن در نظر امام خمینی (ره)، جهانی کردن اسلام است و این مسأله درفرمایشات امام (ره) به صورت صریح وجود دارد. امام تأکید دارند که انقلاب باید به دنیا صادر شود و طبعا برای این صدور، باید موانع برداشته شوند که امروز همین آمریکا مصداق مانع است. امروز تفکر کمونیستی و لیبرالیستی و در کل تفکر ماتریالیستی مانع است. امام (ره) در سخنان خود دارند که ما می خواهیم همه دنیا را آزاد کنیم و در این راه باید سر خصم را به سنگ کوبید؛ لذا امام خمینی (ره) پیشنهاد تشکیل حزب مستضعفین جهان را می دهد تا همه با هم در مقابل استکبار جهانی بایستند.
وی با اشاره به سخنان امام (ره)، انقلاب اسلامی را مقدمه فرو ریختن کاخ های ستمدانست و افزود: لذا امام خمینی (ره) به دنبال جهانی کردن اسلام و مبارزه با مستکبرین است و نه هضم شدن در فضای جهانی برای این که صرفا رفاهی فراهم بشود.

رفع مشکلات اقتصادی به چه قمیتی؟ دست برداشتن از آرمان فلسطین؟ پذیرش کنوانسیون های غیر شرعی؟

وی با اشاره به سخنان آقای حضرتی در خصوص حمایت از نهضت های آزادی بخش اظهار دشت: اگر رفع مشکلات اقتصادی و ایجاد رفاه برای مردم توأم با حمایت از مظلومین و نهضت های آزادی بخش امکان داشته باشد که چه بهتر، اما بحث بر این مسأله است که اگر تعارضی پیش بیاید، چه باید کرد؟ آیا اگر آمریکا تحریم های ظالمانه را تنها در صورت دست برداشتن از آرمان فلسطین لغو کند، چه باید کرد؟ یا اگر در سیاست داخلی ما بگوید در صورتی که کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان را در کشور اجرا کنید که فقط در اصل اول آن ۹۰ حکم مخالف با اسلام وجود دارد، تحریم ها برداشته خواهد شد، چه باید کرد؟ در این صورت کدام را باید ترجیح داد؟

اسلام؛ خط قرمز امام (ره)

دبیر سیاسی هفته نامه پرتو با اشاره به این که برخی مانند آقای بازرگان سخن خود را صادقانه زده اما برخی آن را کتمان می کنند، اظهار داشت: بازرگان می گفت امام (ره) ایران را برای اسلام می خواست و من اسلام را برای ایران می خواهم. یعنی او هم فهمیده بود که آنچه نزد امام اصالت دارد و دست از آن بر نمی دارد، اسلام است. لذا اگر کار به جایی رسید که چنین تعارضی پیش بیاید،بر اساس مکتب امام (ره) باید راه امام حسین (ع) و پیامبر (ص) در پیش گرفته شود.

راه حل مشکلات از دیدگاه امام (ره)

وی با اشاره به آیه قرآن کریم که دشمن هیچ زمانی دست از سر ما بر نمی دارد مگر آن که از دین خود دست بکشیم اظهار داشت: البته ما معتقدیم که هنوز کار به این جا هم کشیده نشده است. همان امامی که پنجه در پنجه استکبار انداخت، راه حل نیز داده است و آن باور به « ما می توانیم » است. در سایه همین باور بود که امروز ایران اسلامی در زمیبنه های مختلف هسته ای، پزشکی، هوافضا، نظامی و ... توانسته به پیشرفت های شگفت آوری برسد.

اقتصاد مقاومتی، دیوار کشیدن دور خودمان نیست! / رئیس جمهور از ریاست بر جنبش غیر متعهد ها استفاده کند

روانبخش با اشاره به این که اقتصاد مقاومتی و نگاه به درون که مورد تأکید رهبری هست نیز بر اساس همین نگاه "ما می توانیم" است، خاطر نشان کرد: نگاه به درون به معنا دیوار کشیدن دور خودمان نیست؛ اما باید توجه داشت که دنیا فقط همین شش کشور نیستند.در آخرین ماه های دولت قبل نشست جنبش غیر متعهد ها با حضور مسئولان عالی رتبه بیش از ۱۳۰ کشور دنیا در ایران برگزار شد؛ آن هم در شرایطی که تحریم بودیم. هم اکنون نیز رئیس جمهور کشور ما رئیس این جنبش است. حال اگر استفاده نمی شود، ما کاری نداریم، اما تریبون داریم.

تقویت پایگاه مردمی نه به معنای بازکردن مسیر به سمت غرب برای نان بخور و نمیر و سبد کالا !

وی با بیان این که اگر نگاه به درون باشد، چند کشور نمی توانند دور ما را دیوار بکشند، بلکه فعالیت های آن ها سبب می شود تا دور خودشان دیوار کشیده شود، ادامه داد: نشانه آن هم این که همان هایی که زمانی پاها را روی هم انداخته بودند و حتی اجازه چرخش دو سانتریفیوژ به ما نمی دادند، اکنون بر سر ۶ هزار سانتریفیوژ با ما بحث می کنند. لذا پایگاه مردمی باید قوی باشد، نه به این معنا که این پایگاه مردمی برای باز کردن راهی به سوی غرب باشد تا نان بخور و نمیری از دارائی های خودمان را به ما بدهند و یا سبد کالایی با آن شیوه بین مردم توزیع شود، بلکه باید پایگاه مردمی تقویت شده و ظرفیت ملت بالا رود.

عضو کانون طلوع با اشاره به این که تقویت پایگاه مردمی با همدلی دولت با مردم و نخبگان حاصل می شود؛ خاطر نشان کرد: اما این که مردم و نخبگان و حتی نمایندگان مجلس را از مسائل دور نگه داشته و مطلع نمی کنند و وزیر خارجه می گوید که حتی اگر استیضاح شوم، چیزی نمی گویم نمی تواند سبب تقویت پایگاه مردمی شود. حتی دربرنامه تلویزیونی" نگاه یک " که چند شب پیش پخش شد اعلام کردند که بعد از توافق حاضریم با منتقدان بحث کنیم اما قبل از آن نه، چون به روند مذاکرات ضربه می زند؟! این در حالی است که رهبری گفتند حقایق برای مردم و نخبگان بازگو شود، شاید آن ها مسأله ای را بگویند که به نفع توافق جامع باشد.

پیشنهاد آقای روانبخش: به آقای روحانی بگویید یک وزیر امور خارجه تعیین کنند/ ظریف که وزیر مذاکرات است

روانبخش در ادامه پیشنهادی ارائه کرد تا شاید از طریق آقای حضرتی به آقای روحانی برسد و گفت: خوب است که آقای روحانی یک وزیر خارجه نیز تعیین کنند تا این ارتباط با کشورها تحقق پیدا کند؛ آقای ظریف که فقط وزیر مذاکرات هستند و به کار دیگری هم نمی رسند. کسانی که می گفتند آقای احمدی نژاد روابط منطقه ای را به هم زده، چرا خودشان در همین دو سال کاری نکرده اند؟ لذا به نظر می رسد با تعیین وزیر خارجه، روابط با کشئور های دیگر بهتر شود.

حضرتی: فلسطین، استراتژی لایتغیر ماست/ حمایت از حزب الله، حمایت از ایران است

در ادامه مدیر مسئول روزنامه اعتماد در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اظهارات آقای روانبخش گفت: فلسطین استراتژی لایتغیر ماست و امروز دفاع از حزب الله، دفاع از ایران است. آن چه بنده اشاره کردم مراد رها کردن فلسطین یا عدم حمایت از حزب الله نیست. هم چنین بنده نگفتم که به خاطر چند کیلو قند و شکر دست از حمایت از نهضت های آزادی بخش برداریم.

تحقق جمهوری اسلامی، آروزی ۱۴۰۰ ساله مومنان است// نگفتم به خاطر چند کیلو قند و شکر، امور غیر شرعی را در کشور پیاده کنیم

وی با اشاره به این که نظام اسلامی آروزی ۱۴۰۰ ساله مؤمنین بوده است که با تحقق جمهوری اسلامی برآورده شده است، اظهار داشت: لذا حفظ این نظام بسیار مهم و طبق فرمایش امام از اوجب واجبات است. هدف از تشکیل نظام اسلامی پیاده کردن احکام اسلامی است، لذا چگونه ممکن است که هدف بنده از طرح لزوم ارتباط با کشور ها و انجام تعهدات، پذیرش اموری غیر شرعی و امثال هم جنس بازی و غیره باشد؟

جهانی شدن؛ هضم شدن نیست، هضم کردن است

حضرتی خاطر نشان کرد: مراد از ارتباط داشتن با کشور ها هضم شدن در کشور های دیگر نیست، بلکه باید آن ها را از طریق همه امکانات هضم کنیم. به عبارت دیگر امروز ایران کشوری است که حرف جدیدی برای زدن دارد و باید با قوی ترین شکل پیام خود را منتقل کند و البته با استفاده از همه امکانات. تنها وزیر امور خارجه مسئول چنین کاری نیست؟ از فیلم ساز و روحانی و مبلغان گرفته تا روزنامه نگاران و رسانه ها؛ همه باید با استفاده از ظرفیت ها در جهت الگو شدن و نمونه شدن و بیان برتری ها و توانمندی های نظام عمل کنیم و به دنیا نشان دهیم در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، علمی و .... دارای حرف هستیم.

تسخیر لانه جاسوسی کاری مثبت و در آن مقطع زمانی، بسیار خوب بود

وی در ادامه با توجه به سئوال مجری مناظره در خصوص تسخیر لانه جاسوسی نیز اظهار داشت: جوانان انقلابی کشور در آن زمان احساس کردند که باید آمریکا را تحقیر کنند و مخصوصا با توجه به تجاربی که در دیگر انقلاب ها وجود داشت، احتمال می دادند که سفارت به محل جاسوسی برای مخالفین تبدیل شود؛ لذا آن را تسخیر کردند و اتفاقا امام (ره) نیز آن را انقلابی بزرگ تر از انقلاب اول لقب دادند. اگر کسی بگوید در عرف سیاسی نباید به سفارت خانه کشوری حمله کرد، باید جواب داد که در حرکت بزرگ انقلاب، برخی از امور معنای خود را از دست داده بودند؛ به هر حال همین مردم با دست خالی از انقلاب خود دفاع کردند . لذا به نظر بنده جوانان قصد بسیار ارزنده ای داشتند و البته آن کار در آن مقطع و وضعیت کار بسیار خوبی بود.

حضرتی با اشاره به در نظر گرفتن زمان و اوضاع اظهار داشت: لذا حمله دو سال پیش به سفارت انگلیس کار خوبی نبود و لذا رهبر انقلاب نیز آن را اشتباه دانستند.

وی ادامه داد: اگر کسی از شرکت خود در تسخیر لانه جاسوسی اظهار پشیمانی کند، آن بحث دیگری است؛ مانند این است که کسی از کار خوب خود، پشیمان شده باشد و به هر حال ما کاری به چنین افرادی نداریم؛ اما اصل تسخیر در آن زمان به جا و خوب بود.

نرمش قهرمانانه؛ استراتژی امروز جمهوری اسلامی// تداوم مذاکرات در موضوعات دیگر در صورت صداقت آمریکا

مدیر مسئول روزنامه اعتماد با اشاره به این که استراتژی امروز ما، نرمش قهرمانانه است، اظهار داشت: امروز ما مذاکرات موضوعی آن هم در زمینه هسته ای با آمریکا داریم؛ البته اگر آمریکا بتواند صداقت داشته باشد و آن را نشان دهد و منافع ملت ایران در پرتو توافق حاصل شود، می توان امیدوار بود که در موضوعات دیگر نیز این مذاکرات ادامه پیدا کند؛ اما اگر دوباره خواست شیطنت کند، قطعا ملت مستقل و آزاده ما زیر بار حرف زور نخواهند رفت.

در ادامه و در بخش پایانی این مناظره حجت الاسلام روانبخش با توجه به رفتن آقای حضرتی برای رسیدن به هواپیما، با بیان این که ای کاش آقای حضرتی بودند تا این مسائل در حضور ایشان مطرح شود، خاطر نشان کرد: صدور انقلاب، به معنای لشکرکشی و حمله نظامی نیست بلکه صدور انقلاب اسلامی از راه صدور تفکر و مکتب باید صورت بگیرد؛ البته روش آن نیز باید این گونه باشد که از جمهوری اسلامی ایران الگویی بزرگ، اخلاقی، معنوی و علمی ساخت تا جهانیان مجذوب آن شوند. بی تردید رشد اسلام خواهی و بیداری اسلامی در کشورهایمنطقه مرهون عظمت و اقتدار سیاسی و علمی جمهوری اسلامی است.

ای کاش آقای حضرتی این سیاست را در روزنامه و عمل نیز اتخاذ می کردند

روانبخش با اشاره به سخن آقای حضرتی مبنی بر این که آرمان فلسطین و دفاع از حزب الله استراتژی لایتغیر ماست خاطر نشان کرد: این سخن بسیار درستی است، اما ای کاش ایشان و دوستانشان همین استراتژی را در عمل نیز اتخاذ می کردند و در روزنامه اعتماد نیز همین سیاست، عمل می شد.

علت تحریم دشمنان به روایت روانبخش

وی با اشاره به این که علت تحریم دشمنان ترس از پیشرفت های شگفت آور کشور ایران در سایه نظام اسلامی دانست و خاطر نشان کرد: این تحریم های - به قول خودشان - فلج کننده و تحریم های نفتی، بانکی، نظامی، دریایی و هوایی و حتی تحریم موسسات و شخصیت ها به خاطر باور مردم ایران به شعار « ما می توانیم » است که در پرتوی انقلاب اسلامی شکل گرفته است. چرا که امروز ایران به سطحی از پیشرفت رسیده که از نظر علمی و فناوری و نظامی در عرصه های گوناگون تنه به قدرت های بزرگ می زند به طوری که خود آن ها نیز بارها به این اقتدار اعتراف کرده اند. اخیرا وقتی پهباد انتحاری سپاه رونمایی شد، نخست وزیر رژیم صهیونیستی ، با شگفتی اظهار داشت تا کنون نام پهباد انتحاری را نشنیده بودم!
دبیر سیاسی هفته نامه پرتو سخن با اشاره به این که امروز ما در بسیاری از زمینه های علمی و فناوری به پیشرفت های حیرت انگیزی رسیده ایم، اظهار داشت: امروز به جایی رسیده ایم که غربی ها با روش های قرون وسطایی می خواهند جلوی رشد علمی ملت ایران را بگیرند آن ها با این که یقین دارند ایارن به دنبال سلاح هسته ای نیست و حتی اوباما نیز در سخنانش صریحا به فتوای رهبر انقلاب، استناد می کند؛ اما باز هم با فشارهای ظالمانه و به بهانه های واهی ایران را زیر فشارهای تحریمی و سیاسی می گذارند. بسیار روشن است که هدفشان جلوگیری از رشد و تعالی و پیشرفت ایران است.

سخنان خود آقای روحانی، نشان دهنده نیت دشمن برای جلوگیری ایران از پیشرفت است

وی در بخش دیگری از بیاناتش ضمن تاکید بر غیر قابل اعتماد بودن غربی ها اظهار داشت: در سال ۸۴ آقای روحانی به البرادعی می نویسد ما همه آن چه که در توافق سعد آباد متعهد شده ایم را انجام داده ایم و حتی بازرسی های بیشتر را نیز پذیرفته ایم، اما شما به تعهداتتان اگر نگویم هیچ، بسیار اندک عمل کرده اید و حتی درباره قول هایی که داده ای هنوز بررسی هم نشده است! اکنون چگونه می توان به این گروه ۱+۵ اعتماد کرد و هستی نقد خود را به حلوای نسیه ای فروخت که معلوم نیست پس از ۱۰ سال آینده حتی درباره قول هایشان بررسی ای صورت بپذیرد؟!
عضو کانون طلوع در ادامه با اشاره به پهن کردن فرش قرمز برای آقای ظریف به خاطر توافق لوزان اظهار داشت: این گونه کارها موجب سلب اعتماد مردم به تیم هسته ای و دولت می شود زیرا در حالی است که خودشان هم گفته اند و رهبری هم فرمودند که هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده و توافقی صورت نگرفته است مارش پیروزی می نوازند!!.
روانبخش با اشاره به این که مهمترین تحریم های اعمال شده علیه ایران، تحریم های نفتی و بانکی هستنذ اظهار داشت تازه در صورتی که توافق به جایی برسد و بر فرض هم که تحریم ها برداشته شود تنها تحریم های مرتبط با هسته ای تعلیق خواهد شد در این صورت برای لغو یا تعلیق تحریم های اصلی چه باید کرد؟ آیا صرف دو سال وقت دولت و دادن این همه امتیاز هسته ای و امنیتی برای برداشتن چند تحریم کم ارزش، جای تامل ندارد؟!


آقای روانبخش در پایان، به صورت تریبون آزاد به پرسش های دانشجویان پاسخ داد.
Share/Save/Bookmark