توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 66185
سه شنبه ۹ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۵۴
توصیه‌های رهبر حکیم انقلاب به کابینه رئیسی بررسی شد
با مردم رفاقت کنید
کردار و کُنش آدمی نشئت‌گرفته از پندار و اندیشه اوست ازاین‌جهت با پیش‌فرض «صداقت در گفتار» مسئولان می‌شود به‌نظام فکری و طبعا جنس تصمیمات آن‌ها پی برد. وقتی مسئولی صراحتا اعلام می‌کند بنا دارد با مذاکره مشکل آب خوردن مردم را حل کند می‌توان از چنین نظام فکری نتیجه گرفت که او در چنبره «اعتماد به بیگانه» گیرکرده است و لذا نباید انتظار دستاوردی داشت کما اینکه عبرت پرهزینه آنچه برجام نامیده می‌شود، گواه این ادعاست.
با مردم رفاقت کنید
وحید عظیم‌نیا
کردار و کُنش آدمی نشئت‌گرفته از پندار و اندیشه اوست ازاین‌جهت با پیش‌فرض «صداقت در گفتار» مسئولان می‌شود به‌نظام فکری و طبعا جنس تصمیمات آن‌ها پی برد. وقتی مسئولی صراحتا اعلام می‌کند بنا دارد با مذاکره مشکل آب خوردن مردم را حل کند می‌توان از چنین نظام فکری نتیجه گرفت که او در چنبره «اعتماد به بیگانه» گیرکرده است و لذا نباید انتظار دستاوردی داشت کما اینکه عبرت پرهزینه آنچه برجام نامیده می‌شود، گواه این ادعاست. به همین قاعده، اگر مسئولی در آغازین روزهای پذیرش مسئولیت سنگین سکان‌داری قوه مجریه از «عدالت» سخن می‌گوید می‌شود امیدوار بود که خروجی چنین کابینه‌ای، حداقل شکاف طبقاتی نخواهد بود؛ شکافی که به تعبیر طنز تلخ این روزها دیگر شکاف نیست بلکه دَرّه تبعیض است و دولت مدعی قبلی، ماشین اقتصاد را نه‌تنها از این دره خارج نکرد بلکه به‌مراتب به عمق آن فرستاد.
دولت مردمی کار خود را در حالی آغاز کرده است که اظهارات مسئولان آن ازجمله شخص رئیس‌جمهور، نشان از منظومه فکری عدالت‌خواهانه‌ای دارد که درصدد است ضمن التیام زخم‌های عمیق معیشتی مردم، طعم خوش عدالت را نیز به آن‌ها بچشاند. البته این رویه قاعدتا با مشی دولت‌های پیشین که پرچم عدالت‌خواهی را بلند کردند و سپس گام در مسیر انحرافی فرقه‌گرایی گذاشتند، فرق دارد و بنا نیست با حاشیه‌سازی و کشیدن خطوط قرمز دور اطرافیان و چشم‌پوشی از فساد و بدعت‌گذاری آن‌ها، مسیر عدالت را نیز به انحراف بکشاند.
البته این روزها، سنگ زدن‌ها به‌قطار در حال حرکت دولت مردمی زودتر از موعد مقرر آغازشده و جریان رقیب با تمام قوا در حال تلاش است تا همه ناکارآمدی‌ها و بی‌لیاقتی‌های مدیریت طیف غرب‌زده را به این دولت منتسب کنند، اما کیست نداند که این دولت تازه شروع کرده است و طبعاً نتیجه تصمیمات آن به‌مرور مشخص خواهد شد و آنچه این روزها با آن مواجه هستیم، دسته‌گل غرب‌زده‌هایی است که مدعی بودند زبان دنیا را بلد هستند باغ برجام‌شان، گلابی خواهد داد؛ فارغ از اینکه در سایه مدیریت فشل‌شان، گلابی کیلویی حدود ۷۰ هزار تومان دیگر باغ‌ها نیز قابل‌دسترسی نیست! اما همین سنگ‌زدن‌ها نشانه خوبی است چه آنکه «قطار در حال حرکت را سنگ می‌زنند.»
اعضای کابینه دولت مردمی که این روزها کرسی‌به‌کرسی در حال تکمیل است، ملزم به رعایت «بایدونباید» هایی هستند و اگر نباشد این هنجارها، شاید آن‌طور که انتظار می‌رود نتوانند به مقصد برسند. بخشی از این الزامات در نخستین دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت سیزدهم با رهبر حکیم انقلاب در قالب «چند توصیه اساسی» ترسیم شد. در نوشتار پیشین به‌صورت کلی به آن‌ها اشاره و بنا شد به‌قدر بضاعت در سلسله گزارش به تبیین آن‌ها بپردازیم ازاین‌جهت در سیاهه پیشرو به مقوله مهم «مردمی بودن» خواهیم پرداخت.
البته جای بسی تأسف است، که رفتار برخی مسئولان اجرایی مخصوصا در سال‌های اخیر به‌گونه‌ای بود که این روزها «مردمی بودن» یک الزام شده و باید به آن سمت حرکت کنیم والا اگر طبق همان آرمان‌های انقلاب ۵۷ حرکت می‌کردیم، «مردمی بودن» کف مطالبات بود و باید رعایت می‌شد چراکه مردم ما با انقلاب اسلامی «به مواضع فکری و جهان‌بینی اصیل اسلامی بازگشتند بنا شد با موازین اسلامی جامعه نمونه (اسوه) خود را بنا کنند.» به‌هرروی، جهت‌گیری دولت مردمی برای احیای آرمان‌های انقلاب اسلامی خود امیدوارکننده است.
رهبر حکیم انقلاب درباره «مردمی بودن» فرمودند «خب مردمی بودن مقوله‌ گسترده‌ای است و جلوه‌هایی دارد. یک جلوه همین رفتن میان مردم و شنیدن بی‌واسطه از مردم است. این حرکت بسیار خوب و مستثنی که دیروز جناب آقای رئیسی انجام دادند که رفتند خوزستان در میان مردم، با مردم، از آن‌ها شنیدند، با آن‌ها حرف زدند، این‌یک جلوه‌ از مردمی بودن است که بسیار کار خوبی است». اشاره حضرت ایشان به سفر سید ابراهیم رئیسی به استان خوزستان است که بلافاصله پس از رأی اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی دولت مردمی انجام شد و رئیس‌جمهور به جای آنکه صبح جمعه متوجه شود چه زخم عمیق بنزینی بر تن رنجور ملت نشسته است، صبح جمعه عازم پرفرازوفرودترین استان کشور شد تا از نزدیک ببیند مردم از چه زخم‌هایی رنج می‌برند تا با تلاش برای التیام آن، اجازه ندهد بدخواهان و کفتارهای مگس‌صفت روی این زخم‌ها بنشینند و برای مردم ایران ادای دایه مهربان‌تر از مادر درآورند چرا اگر ادعای آن دروغ نبود هرگز از تحریم دارو و غذای ملت ایران حمایت نمی‌کردند و واضح‌تر از آن در زیر سایه شوم سرویس‌های بدذات جاسوسی غرب برای کشورشان سینه‌چاک نمی‌کردند و چِرک رختشان را در خانه خودشان می‌شستند؛ همانطور که وقتی بعد از قضیه «بیانیه ۱۳۴ کانون نویسندگان» از رادیو بی‌بی‌سی برای مصاحبه باخانم سیمین دانشور بود اصرار می‌کنند، می‌گوید: «می‌خواهم رَخْتِ چِرکَم را در خانه خودم بشویم». نقل از کانال محمدرضا کائینی.
رهبر حکیم انقلاب در همین جلسه به موضوع مهم دیگری درباره «مردمی بودن» اشاره کردند و فرمودند «یک جلوه‌ دیگر، مسئله‌ اتخاذ سبک زندگی مردمی است؛ بی‌تکلف بودن در مشی و منش، دوری کردن از منش‌های اشرافی‌گری و از موضع بالا به مردم نگاه کردن و مانند این‌ها؛ این هم یک جلوه‌ دیگری است از مردمی بودن که از این منش‌های اشرافی‌گری که معمول است در دنیا، و همه‌ دولت‌ها و مسئولیت‌ها و مسئولین مبتلا هستند به این‌جور نگاه به مردم، به این‌جور روش زندگی، باید اجتناب کرد.»
شاید وزرای دولت‌های یازدهم و دوازدهم به‌خوبی کُنه این سخنان را دریابند چرا آنکه وقتی وزیری از تلاش برای دیدن مقام مافوق مأیوس و سرانجام استعفا می‌دهد، مصداق خوبی برای «از موضع بالا به پایین نگریستن» باشد و یا وقتی مسئولی با وقاحت تمام به خود اجازه می‌دهد با کفش وارد چادر ساده یک هم‌وطن زلزله‌دیده شود، حتما خوی متعفن اشرافی‌گری دارد و از چنین افرادی نه می‌شود و نه باید انتظار «مردمی بودن» داشت. این‌یکی از همان «نباید» هایی است که دولت مردمی باید ملزم به رعایت آن باشد.
«حرف زدن با مردم و مشکلات را و راه‌حل‌ها را با مردم در میان گذاشتن» هم یکی از جلوه‌های مردمی بودن است که رهبر انقلاب ضمن اشاره به آن خطاب به اعضای تازه‌کار دولت مردمی، گفتند «مسائل تان را با مردم مطرح کنید. یک‌وقت مشکلی وجود دارد، راه‌حلّی [هم] وجود دارد. البتّه سعی کنید حرف زدن شما موجب یأس مردم نشود که بعضی بی‌توجّهی می‌کنند به این نکته و حرف نامناسب و خلاف واقع می‌زنند که موجب ناامیدی مردم می‌شود؛ نه، هر مشکلی راه‌حلی هم دارد. با مردم در میان بگذارید، با مردم حرف بزنید، از مردم کمک بخواهید در موارد مختلف، هم کمک فکری، هم کمک عملی. در یک جاهایی یک خطایی اتّفاق می‌افتد -خب همه‌ ماها اشتباه می‌کنیم دیگر؛ خطا در کار ماها کم نیست- از مردم عذرخواهی کنید؛ صریحا [بگویید] این اشتباه شده، از مردم عذرخواهی کنید. مردمی بودن جهات مختلف دارد. گزارش خدمات خودتان را هم به مردم بدهید؛ گزارش صادقانه، بدون مبالغه، بدون بزرگ‌نمایی؛ صادقانه [بگویید] این کارها را انجام داده‌اید. مردمی بودن این‌ها ست؛ این‌ها جهات مختلف مردمی بودن است.» با مردم حرف زدن روی دیگر سکه، از بالا به پایین به مردم نگاه نکردن است یعنی اگر مسئولی نگاه بالا به پایین نداشته باشد حتماً تصمیمات را با مردم در میان می‌گذارد تا حادثه تلخ بنزینی ۹۸ تکرار نشود. این در حالی است ما تجربه افزایش قیمت بنزین در پایان دهه هشتاد را داشتیم که به دلیل سخن گفتن مسئولان با مردم، فارغ از کارشناسی بودن یا نبودن آن، با موفقیت انجام شد.
رهبر حکیم انقلاب که پیش‌تر در اولین دیدار عمومی سید ابراهیم رئیسی در قامت رئیس دستگاه قضا، توصیه کرده بودند مسئولان دستگاه قضا «فرمان امیر مؤمنان به مالک اشتر» را ملاک عمل قرار دهند و حتی تأکید کرده بودند که برخلاف برداشت رایج، امیر مؤمنان به مالک فرمان دادند نه اینکه صرفا نامه نوشته باشند، در اولین دیدار عمومی سید ابراهیم رئیسی در قامت رئیس قوه مجریه نیز مجدد به این فرمان اشاره داشتند و فرمودند «امیرالمؤمنین (سلام‌الله‌علیه) در این فرمان بسیار مهم حکومتی‌شان به مالک اشتر به همه‌ این چیزها پرداخته‌اند؛ توصیه می‌کنم که دوستان مراجعه کنید، نگاه کنید، این فرمان را ببینید. در همین زمینه عبارت ایشان [این است:] فَلا تُطَوِّلَنَّ -یک احتمال هم فَلا تَطولَنَّ، یا فَلا یَطولَنَّ- اِحتِجابَکَ عَن رَعِیَّتِک؛ از مردم در مدّت‌زمان طولانی غایب نباش. البتّه مسئول نمی‌تواند دائم بین مردم باشد اما در برهه‌هایی باید حتماً در میان مردم حاضر باشید. لا تُطَوِّلَنَّ، طول نده احتجاب از مردم را. بعد در این مورد چند جمله بیان می‌فرمایند، بعد می‌فرمایند: وَ اِن ظَنَّتِ الرَّعِیَّةُ بِکَ حَیفاً فَاَصحِر لَهُم بِعُذرِک؛ اگر چنانچه یک گرهی در ذهن مردم پیدا شد، یک شبهه‌ای در ذهنشان نسبت به تو پیدا شد، بیا عذر خودت را با مردم درمیان بگذار، صریحا با مردم حرف بزن، صحبت کن. ببینید، اصلا رابطه‌ حاکم و مردم یک رابطه‌ این‌جوری است؛ رابطه‌ برادرانه است، رابطه‌ دوستانه است. وَ اَعدِل عَنکَ ظُنونَهُم بِاِصحارِک؛ (۲) اگر شبهه‌ای دارند، با این سخن گفتن خودت و حرف زدن خودت، و بیان خودت، شبهه را از ذهنشان برطرف کن. این توضیحی [بود] در مورد مردمی بودن. بنابراین سعی کنید این‌ها را واقعا داشته باشید؛ همه‌ بخش‌های مختلف، این خصوصیت را داشته باشند.».به‌هرروی، بعد نظری «مردمی بودن» مشخص است و باید در عمل شاهد اجرای آن باشیم.
Share/Save/Bookmark