توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 29726
دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۷
رفتارشناسی ایران و روسیه در برابر تحریم غرب
علی بختیاری زاده
روس ها در مواجهه با تحریم غرب نه تحریم ها را کاغذ پاره دانستند و نه از در عجز و لابه درآمدند بلکه از یک سو تحریم ها را جدی گرفتند و از سوی دیگر اقداماتی را برای مقابله به مثل انجام دادند.
رفتارشناسی ایران و روسیه در برابر تحریم غرب
رفتارشناسی روسیه در برابر تحریم های غرب درس های خوبی برای ایران دارد. دنیای غرب با سرگروهی آمریکا پس از آن که به زعم خود سیاست تحریم علیه ایران را موفق دید در صدد پیاده کردن چنین سیاستی در برابر رقیب سنتی اش شوروی دیروز و روسیه امروز برآمده است. دولت قبل ایران تحریم ها را به سخره گرفت و از آن به کاغذ پاره یاد کرد و با روی کار آمدن دولت جدید این رویکرد ۱۸۰ درجه تغییر کرد و همه مصائب کشور ناشی از تحریم دانسته شد تا جایی که لغو تحریم به اولویت اول دولت تبدیل شد.

در این حال طرف مقابل انگار که به اهمیت و تاثیر اقدامات خود پی برده باشد حلقه تحریم را محکم تر گرفت و شرط و شروط بیشتری برای ایران در مذاکرات گذاشت و شاید هم به این فکر افتاده باشد که با ادامه تحریم به اهداف بلندتری به غیر از توقف فعالیت های هسته ای ایران دست یابد. اما روس ها با مرور و دقت نظر در تجربه تحریم ایران نه تحریم را کاغذ پاره دانستند و نه از در عجز و لابه درآمدند بلکه از یک سو تحریم را جدی گرفتند و از سوی دیگر اقداماتی را برای مقابله به مثل انجام دادند. به موازات گنجانده شدن نام مقامات روس در فهرست تحریم غرب افراد و مقامات آمریکایی هدف تحریم روسیه قرار گرفتند. وقتی هم که تحریم ها جدی شد و اقتصاد روسیه هدف قرار گرفت اقدامات تنبیهی جدی روس ها آغاز شد و در مهمترین مورد، واردات مواد غذایی روسیه از اروپا محدود یا ممنوع شد. این اقدام فشار زیادی به اقتصاد کشاورزی اروپا وارد می آورد که بخش مهمی از نیازهای جمعیت حدود ۲۰۰ میلیونی روسیه را به میوه و سبزی و سایر محصولات کشاورزی تامین می کند.

علاوه بر مقابله به مثل، اقداماتی نیز برای کاهش اثر تحریم غرب انجام شده است و حتی روس ها در این زمینه پیش دستی هم کرده اند و با پیش بینی تحریم های بعدی اقداماتی را انجام داده اند. از جمله این که وزیر اقتصاد روسیه اخیرا گفته است کشورش برای قطع ارتباط روسیه با شبکه بین المللی ارتباطات بانکی(سوئیفت) آماده می شود. الکسی اولیوکایف گفت: «من فکر می‌کنم که در واقع، این اتفاق نخواهد افتاد ولی ما البته باید برای حتی این سناریوی غیرمحتمل آماده باشیم». تشکیل صندوق ضد بحران نیز از دیگر اقدامات روس هاست. این کشور تلاش هایی را برای تاسیس صندوقی با سرمایه بیش از ۱۰ میلیارد دلاری انجام داده است که هدف آن کمک به شرکت های آسیب دیده از تحریم هاست. اعتبار این صندوق از صندوق بازنشستگی و مازاد بودجه سال ۲۰۱۴ تامین می‌شود.

به هر ترتیب روس ها با جدی گرفتن تحریم های غرب و شاید با این نگاه که حس رقابت و خصومت سنتی غرب علیه روسیه و نه بحران اوکراین عامل اصلی وضع این تحریم ها بوده است از یک سو سعی کرده اند هزینه های طرف مقابل را بالا ببرند و از سوی دیگر زیان های تحریم را بر اقتصاد خود کاهش دهند. البته نباید از نظر دور داشت که ظرفیت های روسیه در مقابله با تحریم غرب بسیار بیشتر از ایران است و غرب بازی راحتی را در میدان روسیه شروع نکرده است.
Share/Save/Bookmark