توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 9321
يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۰۷:۱۴
تصمیم گیری درباره ی رابطه با آمریکا تنها با تصمیم رهبری امکانپذیر است؛/فقط همین؟!
ترجیع بند سخنان برخی مسئولان داخلی که همواره توسط رسانه های دشمن بلد می شود جمله ی فوق است. جمله ای که بنگاه خبرپراکنی بی بی سی در تازه ترین خبر خود در خصوص مذاکره ی ایران و آمریکا در آن مورد بحث قرار گرفته شده است.
تصمیم گیری درباره ی رابطه با آمریکا تنها با تصمیم رهبری امکانپذیر است؛/فقط همین؟!
سرویس سیاسی خط نیوز؛
«مقام های ایران می گویند تصمیم‌گیری درباره مسائل کلان سیاست خارجی از جمله مذاکره با آمریکا، صرفا با تصمیم رهبر ایران امکان‌پذیر است.»
ترجیع بند سخنان برخی مسئولان داخلی که همواره توسط رسانه های دشمن بلد می شود جمله ی فوق است. جمله ای که بنگاه خبرپراکنی بی بی سی در تازه ترین خبر خود در خصوص مذاکره ی ایران و آمریکا در آن مورد بحث قرار گرفته شده است.
این سخن هر چند در ذات خود درست بوده و براساس اصل 110 قانون اساسی « تعیین سیاستهای کلی نظام جمهوری اسلامی ایران پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام.» بر عهده ی رهبری قرار داده شده است اما بدیهی است که این سخن بدان معنا نیست که در عرصه ی حکومت وقتی ولی فقیه در عرصه ای اظهار نظر نمی فرمایند آنها که دستی در سیاست دارند نسبت به برداشت های عقلی مبتنی بر اصول اسلامی اقدام نکنند.
چه بسا در بسیاری از موارد اظهارنظرهای نخبگان بیدار و بصیر موجب شود الزامی به هزینه شدن ولی فقیه در موارد نبوده و یا اینکه این میزان هزینه به حداقل برسد.
حتی در مواردی که تصمیم گیری ها به امور کلان مرتبط است ایجاد فضای پرسمانی و به قول رهبری انقلاب ایجاد کرسی های آزاد اندیشی بتواند از بار سنگین مسئولیت ها بر دوش ولی فقیه بکاهد و جامعه با روند عقل گرایانه ی متدینانه در اتخاذ تصمیم گیری ولی فقیه ایجاد تسهیل کند.
ذکر خاطره ای کوچک در سطحی پایین تر می تواند روشن کننده ی نکته ی مورد اشاره باشد.
وزیر خارجه اسبق کشورمان- سید کمال خرازی - نقل می کند در زمانی که وزرای کشورهای اروپایی در مورد بحث انرژی هسته ای به ایران مسافرت کرده بودند و در حالیکه از موضع قدرت علیه منافع ملی ایران سخنرانی می کردند، در سخنان خود به صراحت گفتند مردم شما که دغدغه ی انرژی هسته ای ندارند و در سکوت هستند شما هم به راحتی از این قضیه بگذرید و آن را در سطح ملی و به قولی حیثیتی ندانید.
خرازی در ادامه از منفعل شدن گروه دیپلماتیک کشورمان سخن می گوید تا جایی که به یکباره صدای فریادهای دانشجویان در بیرون محوطه به گوش می رسد که خواهان به رسمیت شناختن حقوق هسته ای ملت می شوند. در این زمان هیئت دیپلماتیک ایرانی انگار جانه تازه ای می گیرد و معادلات تغییر می کند.
غرض آنکه در بسیاری از موارد می توان با تدبیر و تعمق در مواضع و اندیشه های عقلانی و اعتقادی ولی فقیه می توان برای مشکلات و بحران های کشور نسخه پیچید و از مسئولیت های رهبری کاست.
یکی از مسائل پیش رو که از دیرباز مورد بحث جوامع سیاسی ما بوده است بحث گفتگو با آمریکاست.
متاسفانه در برخی از موارد برخی از مسئولین کشوری تمام این بحث را معطوف به رهبری دانسته و از اظهارنظرهایی مبتنی بر روحیه ی انقلابی و اعتقادی طفره می روند. این طفره رفتن چه به دلیل رخوت سیاسی در بین این مسئولین باشد و چه از عمق ارادتشان به رهبری و فصل الخطاب دانستن حضرتشان باشد در هر دو صورت یک نتیجه بیشتر ندارد و آن هم به زحمت انداختن رهبری برای تحلیل یک مسئله ی بسیار روشن برای چندمین بار است.
در همین مسئله اگر تدقیق شود می بینیم که رهبر انقلاب بارها در سخنانشان نسبت به مشکلات و موانع موجود بر سر مذاکره با آمریکا سخن رانده اند، فلذا از نخبگان سیاسی انتظار نمی رود به محض وزیدن باد موافقتی از غرب، به قول معروف در دیگ بیفتند و یا این موضع تکراری را اتخاذ کنند که رهبری باید بگوید؛ تصمیم دست رهبری است و ...
نخبگان سیاسی باید با تحلیل واقع بینانه ی مسائل و با روحیه ی انقلابی نسبت به پاسداشت آرمانهای نظام و انقلاب اقدام نموده و ضمن رعایت اصول مصرح در سخنان رهبری انقلاب در موقعیت های مختلف از بار وظایف بکاهند وگرنه این سخن که حرف آخر را در مسئله ای همچون مذاکره با آمریکا را رهبری می زنند، سخنی است که از همه من جمله BBC ، VOA و رادیو اسرائیل هم بر می آید!!
Share/Save/Bookmark