توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 67356
سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۵
حاشیه‌های اجلاس رسمی خبرگان رهبری؛
رئیسی و روحانی در یک قاب
رئیسی و روحانی در یک قاب
نهمین اجلاسیه رسمی دوروزه مجلس خبرگان رهبری دوره پنجم با تاخیری یکساله در حالی آغاز به کار کرد که در این مدت دوتن از نمایندگانش درگذشته‌اند و شش عضو جدید به ترکیب اعضا اضافه شده است.

به گزارش ایسنا، از ساعت ۸ و ۲۰ دقیقه صبح سه‌شنبه ۱۷ اسفندماه اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری با صدای زنگ شروع جلسه از سوی هئیت رئیسه رسماً آغاز شد و آیت‌الله سیداحمد خاتمی به‌عنوان منشی، مهمترین برنامه‌های این اجلاس دوروزه را اعلام کرد.

تحلیف ۶ نفر از اعضای جدید خبرگان شامل آیت‌الله اعرافی، آیت‌الله پیش‌نمازی، آیت‌الله دانش‌زاده، حجت‌الاسلام سعدی و حجت‌الاسلام سعیدی گلپایگانی و آیت‌الله مدرسی یزدی، با توجه به اینکه از زمان انتخاب این منتخبان میاندوره‌ای، اجلاسی برگزار نشده، اولین دستور کار اعلام شد.

بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری دیگر دستور کار این نشست است. سخنرانی برخی از نمایندگان درباره مسائل روز داخلی و ارائه گزارش آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی درباره تحولات اقتصادی و برنامه‌های دولت برای بهبود وضعیت معیشتی مردم نیز بخش‌های دیگر این اجلاس دوروزه را تشکیل می‌دهد.

پس از اعلام دستور کار و قرائت قرآن، جلسه با حضور نزدیک به ۶۰ نفر از نمایندگان آغاز شد. در ترکیب اعضای حاضر در صحن حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی بیش از سایر نمایندگان توجه عکاسان و خبرنگاران را به خود جلب کرد. او بر صندلی شماره ۷۲ نشست که آخرین جایگاه در ردیف سوم است. نزدیکترین چهره به وی دیگر نماینده تهران در این مجلس و وزیر اطلاعات دولت او، حجت الاسلام سیدمحمود علوی بود که با فاصله پنج صندلی در جایگاه ۶۶ نشست و از آغاز حضور به یادداشت‌برداری مشغول شد.

در ردیف ابتدایی تصاویر حجت‌الاسلام فخرالدین موسوی ننه‌کرانی و حجت‌الاسلام محسن مجتهد شبستری نمایندگان درگذشته استانهای اردبیل و آذربایجان شرقی قرار داشت اما بیشتر صندلی‌های این ردیف که مرسوم است اعضای باسابقه مجلس بر آن بنشینند خالی مانده بود.

غیبت آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی در ترکیب هیئت رئیسه که مدتی است به دلیل کسالت‌ کمتر در جلسات حاضر می‌شود از دیگر حواشی آغاز این اجلاس بود.

پس از پایان قرائت قرآن، آیت‌الله احمد جنتی در سخنرانی افتتاحیه با تاکید بر این‌که «من نگران اقشار ضعیف جامعه و محرومان هستم»، اظهار کرد: شرایط اقشار ضعیف جامعه مناسب نیست و باید فکری برای آنان کرد. مبادا در پایان سال کسانی پیدا شوند که غذای مناسب نداشته باشند. خدا کمیته امداد را خیر دهد که به این اقشار کمک می‌کند اما این خیلی کم است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: حکومت علوی که دنبال آن هستیم باید نشانه‌های آن را هم داشته باشد. علی (ع) طاقت نداشت که در حکومت او یک شکم گرسنه باشد یا کسی باشد که آب نوشیدن نداشته باشد یا سرپناهی به او متعلق نباشد. این معنای حکومت علوی است. امیدوارم ما هم بتوانیم راه علی (ع) را طی کنیم که راه سختی است و ریاضت می‌خواهد. این آرزوی ماست که در این مسیر حرکت کنیم. من خجالت می‌کشم از این حرفی که می‌زنم. گوینده باید خودش در این مسیر حرکت کند ولی در هر صورت این آرزو است و نمی‌توان جلوی آن را گرفت.

وی با بیان این‌که «ما اگر بتوانیم شکم گرسنه را سیر کنیم معجزه کرده‌ایم»، ادامه داد: این جزو وظایف ماست که آنان را سیر کنیم و این حداقل کار است. ما باید پوشاک، درمان و بهداشت آنان را هم تامین کنیم اما لااقل در پایان سال که همه شادی می‌کنند و سفره‌های رنگین می‌اندازند ما یا شکم گرسنه‌ای نداشته باشیم یا آن را به حداقل برسانیم.

پس از پایان سخنان رییس مجلس خبرگان جلسه محرمانه اعلام شد و خبرنگاران و عکاسان صحن را ترک کردند.

این اجلاسیه عصر فردا با قرائت بیانیه به کار خود پایان می‌دهد و پس از آن اعضا با رهبری انقلاب دیدار می‌کنند.

انتهای پیام
Share/Save/Bookmark