توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 36378
چهارشنبه ۳ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۲
لایه‌های پنهانی که خانیکی با پاشایی دید و با شهدای غواص ندید!
فارس: هادی خانیکی، فعال اصلاح‌طلب و مشاور رئیس دولت اصلاحات اخیراً در بخشی از سخنان خود در یک همایش تحت عنوان «جامعه و پساتحریم» گفته است: جامعه دارای لایه‌های آشکار و پنهان بسیاری است که ما معمولاً لایه‌های رویی را می‌بینیم و لایه‌های پنهان، پس از وقوع، تازه کشف می‌شوند.

به گزارش شرق او افزوده است: نمونه بارز این موضوع، ماجرای تراژیک مرتضی پاشایی بود که پس از آمار خیره‌کننده ۶ ‌میلیون‌ و ٨٠٠ هزار آهنگ پیشواز موبایل با صدای او که توسط مردم انتخاب شده بود، تازه متوجه آن لایه‌های پنهان شدیم. حتی جامعه‌شناسان هم چنین لایه‌های پنهانی را پیش از آشکارسازی از سوی خود، نمی‌بینند.

صحبت‌های خانیکی در شماره سه‌شنبه ۲۶ خرداد (مصادف با روز تشییع شهدای غواص در تهران) روزنامه شرق منتشر شده است.



*جریان سیاسی خاص پس از درگذشت یک خواننده جوان و تجمعات چند صد نفره سوگواران طرفدار وی، با هیجانی تعجب‌برانگیز و جوانانه به میدان آمد و توسط چهره‌های خود تا می‌توانست ضمن بزرگنمایی تجمعات مذکور، آنها را اعتراضی و اقدامی در مقابله با نظام اسلامی قلمداد و معرفی کرد.

کار این مسئله تا آنجا بالا گرفت که سعید حجاریان در یک گفت‌وگوی مطبوعاتی فرمان حمله! را هم صادر کرد و با اشاره به همین تجمعات گفت: «همین مردم برای پاشایی به خیابان آمدند و حمایت کردند. باید برای دیگر خواسته‌ها هم فشار اجتماعی وارد کنند»!

آنها حتی صریحاً از این گفتند که «نمایش، نمایش پاشایی نبود» و «ماجرای پاشایی یک تست! بود»

با این وجود اما همین جریان و چهره‌هایش، پس از تشییع میلیونی شهدای غواص در تهران با مشایعت‌کنندگانی عمدتاً جوان، سکوت پیشه کرده و خود را به تجاهل زده‌اند.

تشییعی میلیونی که همچون عصای موسی(ع) باطل‌السحر ادعای جریان خاص شد و نشان داد که اولاً آنها در تشخیص محتوا و مصداق دچار اشتباه و پارادوکس هستند و ثانیاً در مواجهه با واقعیت‌ها عملکردی دوگانه دارند و تعاریفشان از چیستی رخدادها من‌درآوردی و متوهّمانه است نه منطبق بر فَکت و استدلال.

همچنین در اشاره به صحبت‌های غلط خانیکی مبنی بر اینکه ۶ ‌میلیون‌ و ٨٠٠ هزار آهنگ پیشواز موبایل با صدای خواننده درگذشته، نشانگر برخی لایه‌های پنهان جامعه است! باید اینطور بیان کرد که اگر چنین استدلالی پذیرفته باشد پس باید هر استقبالی از هر خواننده و آهنگ و رقابت ورزشی و غیره‌ای نیز نشانگر لایه‌های پنهان عمیق‌تری در جامعه باشد.

ضمن اینکه مشخص نیست خانیکی به تعداد آهنگ پیشواز متعلق به سایر خوانندگان و آهنگسازان و یا مداحان نیز سری زده است یا خیر؟!

و اینجاست که باید افسوس خورد از اینکه چنین استدلال‌های غلطی تحت عنوان بیانات علمی و کارشناسی! در ساحت افکار عمومی جامعه پمپاژ می‌شود و در تریبون‌های جریان خاص نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

انتظار این است که آقای خانیکی بعنوان یک استاد دانشگاه و کسی که از نمایه‌های فکری جریان اصلاح‌طلب محسوب می‌شود تحلیل خود درباره تشییع شهدای غواص و برگزاری یک تجمع سوگوارانه را نیز در ساحت افکار عمومی ارائه می‌کرد.

خانیکی چندی قبل نیز با اشاره به ماجرای تشییع خواننده جوان گفته بود:‌بخش مهمی از جامعه ما در قالب مراسم آیینی امثال آقای پاشایی حرف خود را می‌زنند!
Share/Save/Bookmark