توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 67194
دوشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۰۲
در حاشیه رخداد مجدد یک پدیده؛
آقای رئیس جمهور! به دستور مهم کرونایی شما عمل نمی‌شود/ تدبیری کنید
درباره زمان پیک این ویروس، میزان مرگ و میر و زمان قرنطینه بیماران کرونایی، شاهد اظهارنظرهای گوناگون توسط کارشناسان متفاوت در رسانه‌های محتلف بودیم. از طرفی صحبت‌ها درباره فاصله زمانی تزریق واکسن‌ها هم یکسان نیست.
آقای رئیس جمهور! به دستور مهم کرونایی شما عمل نمی‌شود/ تدبیری کنید
به گزارش خط نیوز به نقل از جهان نيوز: شاید در روزهای ابتدایی ورود کرونا در کشور مطالب و گزارش‌های ضد و نقیض درباره این ویروس طبیعی به نظر می‌رسید، اما پس از گذشت دو سال از شیوع آن در کشور انتظار می‌رود اطلاع رسانی در این زمینه دقیق‌تر، یکدست و جدی‌تر باشد.

چندی پیش هم آیت الله رئیسی، رئیس جمهور در سخنانی تاکید کردند که اطلاع‌رسانی در زمینه مسائل مربوط به کرونا فقط از طریق سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا باید انجام شود و کسی نباید به‌عنوان عضو ستاد ملی و یا متخصص در رسانه ملی با طرح نظرات شخصی، موجب تشویش در جامعه شود.

اما دوباره در روزهای اوج گیری امیکرون در فضای رسانه‌ای کشور شاهد اظهارنظرهای متفاوت درباره راه‌ها و روش‌های پیشگیری و درمان این بیماری هستیم که تنها باعث سردرگمی مردم می‌شود. نکته جالب توجه اظهارات افرادی است که تخصصشان در این حوزه نمی‌باشد.

درباره زمان پیک این ویروس، میزان مرگ و میر، زمان قرنطینه بیماران کرونایی و... شاهد اظهارنظرهای گوناگون توسط کارشناسان متفاوت در رسانه‌های محتلف بودیم. از طرفی صحبت‌ها درباره فاصله زمانی تزریق واکسن‌ها هم یکسان نیست.

به عنوان نمونه در ابتدا در برخی از رسانه‌ها مطرح شد که میزان کشندگی امیکرون مانند سویه‌های قبلی کرونا نیست، اما این روزها باردیگر آمار فوتی‌های کرونا به نزدیک 200 نفر رسیده و احتمالا در روزهای پیک این بیماری این تعداد بسیار بیشتر خواهد شد.

این اظهارنظرهای متفاوت علاوه بر اینکه مخاطب را گیج می‌کند، موجب بی اعتمادی و حتی بی اعتباری متخصصان در نگاه آنان می‌شود تا جایی که رعایت برخی پروتکل‌ها را هم در این زمینه جدی نگیرند.

باتوجه با تاکید رئیس جمهور درباره اطلاع رسانی یکدست و جدی در حوزه کرونا، در اینجا لازم است که ستاد کرونا یک ورود جدی و مقتدرانه داشته باشد تا هر رسانه اعم از روزنامه، خبرگزاری، سایت و حتی برخی افراد در صفحات مجازی خودشان اقدام به مصاحبه و تولید محتوای متناقض در این باره نکنند. به کرات دیده شده است که یک رسانه با معاون درمان فلان دانشگاه مصاحبه می کند و یک ادعای جدید مطرح می کند، رسانه دیگر با رئیس بخش ای سی یو مصاحبه می‌کند، رسانه دیگر با رئیس یک بیمارستان مصاحبه می‌کند، فلان رئیس بخش از خودش فیلم پر می‌کند و منتشر می‌کند. اظهارنظرهایی که آسیب زاست و شاید تشدید آمار مبتلایان و مرگ و میرها را به دنبال داشته باشد.

متاسفانه این تناقض گویی بعضا حتی در بین شبکه‌های رسانه ملی هم دیده می‌شود. باید ترتیبی داده شود تا ستاد کرونا مقتدرانه به اجرای دستور رئیس جمهور از اطلاع رسانی واحد اهتمام بورزد و رسانه ملی هم با جلوگیری از تناقض گویی، به عنوان مرجع افکار عمومی در اعلام موضع واحد درمانی تبدیل شود.
Share/Save/Bookmark