توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 67383
دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۳۲
منفعت گرایی اردوغان و پشت پا به آرمان ملت فلسطین؛
واکنش رسانه‌های بین المللی به دیدار هرتزوگ و اردوغان/ نشانه‌های ضعف دولت ترکیه آشکار شده
الجزیره دیدار اخیر اردوغان با رئیس رژیم صهیونیستی را نتیجه انزوای منطقه ای ترکیه و بحران شدید اقتصادی ترکیه در ماه‌های اخیر دانسته است.
واکنش رسانه‌های بین المللی به دیدار هرتزوگ و اردوغان/ نشانه‌های ضعف دولت ترکیه آشکار شده
گروه بین الملل خط نيوز: همزمان با سفر اخیر "اسحاق هرتزوگ" رئیس رژیم صهیونیستی(و هیات همراه) به ترکیه و ملاقات وی با "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور ترکیه، تحلیل ها و گمانه زنی های مختلفی در مورد ماهیت و ابعاد مختلف این سفر از سوی رسانه های ترکیه ای، منطقه ای و بین المللی مطرح شده است. در این راستا، اغلب جریان های رسانه ای، ضمن برجسته سازی این نکته که سفر رئیس رژیم صهیونیستی به ترکیه در نوع خود نخستین سفر از سال 2008 میلادی از سوی یک مقام ارشد صهیونیست به ترکیه محسوب می‌شود، به طور خاص بر منافعی که آنکارا و تل آویو از انجام این سفر در پی آن ها هستند، اشاره داشته اند.

در این راستا، "رجب سویلو" تحلیلگر ترکیه ای در مقاله ای برای پایگاه خبری "میدل ایست آی" می نویسد: "ترکیه به طور خاص بر توسعه روابط تجاری با اسرائیل و منافعی که از قِبل این مساله می برد متمرکز شده است. سال گذشته، حجم روابط تجاری میان دو طرف به رقم بی سابقه 8.4 میلیارد دلار رسید که در نوع خود حاکی از افزایش 35 درصدی بوده است. اکنون نیز دولت ترکیه سعی دارد بواسطه توسعه مراودات اقتصادی خود با رژیم اسرائیل، در بحبوحه بحران اقتصادی اش تا حدی شرایط را تلطیف کند و خسارات اقتصادی خود را ترمیم کند."

رجب سویلو همچنین تاکید دارد که "ادوغان سعی دارد در شرایطی که نیروهای آمریکایی در حال خروج از منطقه خاورمیانه هستند، از طریق جلب حمایت لابی های اسرائیلی در آمریکا، نقش بیشتری در عرصه معادلات منطقه‌ای به عهده بگیرد و به نوعی روابط خود را با واشنگتن نیز بهبود بخشد. جدای از این ها، مذاکرات میان رژیم اسرائیل و ترکیه می تواند زمینه را برای همکاری های گازی دو طرف در آب های مدیترانه و ابتکار انتقال گاز از سوی اسرائیل و از طریق خاک ترکیه به اروپا هم هموار سازد."



*میدل ایست آی در گزارشی، به توسعه همکاری های اقتصادی و امنیتی میان رژیم صهیونیستی و ترکیه در جریان سفر رئیس این رژیم به ترکیه اشاره کرده و به طور خاص تاکید نموده که ترکیه بنا دارد تا از قدرت لابی صهیونیستی در عرصه سیاست داخلی آمریکا نیز استفاده کند و موقعیت منطقه ای خود را ارتقا بخشد. جای از این ها، اسرائیلی ها نیز سعی دارند تا بواسطه اتحاد با ترکیه، سیاست مهار ایران را وارد مرحله ای جدید کنند.

تحلیلگر ترکیه ای(رجب سویلو) به طور خاص "مساله ایران" را نیز یکی از محورهای اصلی دیدار اخیر روسای اسرائیل و ترکیه ارزیابی کرده و می نویسد: "تل آویو به این نتیحه رسیده که برای مهار ایران، باید به اتحادهای منطقه ای جدید دست بزند و از این رو، ترکیه را برگزیده است. نباید فراموش کرد که تل آویو در سال های اخیر تنش های گسترده ای را با ترکیه در مورد موضوعات مختلف تجربه کرده است و اکنون با هراس از قدرت‌گیری روزافزونِ منطقه ای ایران، بر آن است تا با ترکیه تنش زدایی کرده و زمینه را جهت اتحاد خود با آنکارا جهت مهار ایران هموار سازد. درواقع، اسرائیل به این دلیل اکنون به تنش زدایی با ترکیه روی آورده زیرا مهار ایران برای آن یک هدف راهبردی است. همکاری که مخصوصا در جریان جنگ اخیر میان آذربایجان و ارمنستان خود را به وضوح نشان داد و عملا اسرائیل و ترکیه در یک جبهه با حمایت از آذربایجان، جدای از اینکه آن را در نبرد با ارمنستان تقویت کردند، به نوعی زمینه را جهت کسب جایِ پا و نفوذ در جوار مرزهای شمالی ایران نیز هموار کردند." با این حال، رجب سویلو در مقاله خود تاکید می کند که ترکیه و اردوغان به هیچ عنوان سعی ندارند که موجب حساسیت ایران شوند زیرا آن ها از قِبل روابط خود با ایران نیز منافع قابل توجهی کسب می کنند و قصد ندارند دشمنی ایران را به سمت خود جلب کنند.

روزنامه "دیلی صباح" ترکیه نیز در مقاله ای به قلم "دیلارا اصلان اوزِر" با عنوانِ "اسرائیل و ترکیه می توانند در مدیترانه شرقی همکاری های زیادی داشته باشند"، ضمن اشاره به اینکه روی هواپیمای حامل رئیس رژیم صهیوینستی در جریان سفر به ترکیه به زبان های ترکی، عبری و انگلیسی نوشته شده بود: "صلح، آینده و مشارکت و همکاری"، به طور خاص همکاری های اقتصادی میان دو طرف در بحبوحه بحران اقتصادی ترکیه را برجسته کرده و تاکید نموده که "ترکیه می تواند در مورد همکاری در بحث انرژی و میادین گازی و به طور خاص انتقال گاز به اروپا، با اسرائیل همکاری های زیادی داشته باشد". با این حال، نویسنده این مقاله به نحوی عجیب تاکید کرده که این ملاقاتِ اردوغان با رئیس رژیم صهیونیستی، به دنبال تضعیف مقاومت فلسطین و یا بازیگران منطقه‌ای نطیر ایران نیست. مساله ای که در نوع خود می تواند نمودی عینی از محافظه کاری دولت و تحلیلگران ترکیه‌ای باشد و عملا به این موضوع اشاره داشته باشد که در شرایط کنونی صرفا منافع اقتصادی و نَه بنیادهای عقیدتی هستند که سیاست خارجی ترکیه و جهت گیری های آن را مشخص می کنند. شاید به همین دلیل باشد که دولت ترکیه زمانی از قتل "جمال خاشقچی" روزنامه نگار سرشناس عربستانی در کنسولگری عربستان در خاک ترکیه با هدف برجسته سازی موقعیت جهانی خود و در عین حال تضعیف عربستان و جایگاه آن(بویژه در جهان اسلام) استفاده می کند و زمانی نیز در راستای منافع خود، به آرمان ملت فلسطین پشت پا می زند و کسب منافع اقتصادی را بر حمایت از ملت فلسطین ارجح می داند.



*روزنامه دیلی صباح ترکیه در گزارشی بر فرصت های اقتصادی سفر رئیس رژیم صهیونیستی به ترکیه بویژه در حوزه همکاری های گازی اشاره کرده و در عین حال تاکید نموده که ترکیه در چهارچوب این رویداد(دیدار روسای دو طرف) به دنبال تضعیف ایران و مقاومت فلسطین نیز نمی باشد.

"خبرگزاری رویترز" نیز در مقاله ای با عنوان: "ترکیه و اسرائیل تصمیم به عبور از دوران تنش در روابط خود دارند"، ضمنا ارائه جدولی تاریخی از روابط پُر فراز و نشیب دو طرف، به طور خاص منافع اقتصادی را اصل راهنمای ترکیه در توسعه روابط با رژیم اسرائیل دانسته و بر ماهیت منفعت گرای دولت اردوغان در این رابطه اشاره کرده است.

الجزیره نیز در گزارشی مفصل، ضمن اشاره به سفر اسحاق هرتزوگ به ترکیه، به طور خاص به مواضع اردوغان که این رویداد را واقعه ای تاریخی ارزیابی کرده اشاره نموده و محور اصلی این سفر را رایزنی های دو طرف جهت توسعه همکاری ها در بحث انرژی و مسائل اقتصادی دانسته و در عین حال، به طور ضمنی رویکرد دوگانه ترکیه را که تاکید دارد این سفر و ماهیت آن هیچ تناقضی با به اصطلاح حمایت های این کشور از حماس و مقامت فلسطین ندارد را محل تردید دانسته است. الجزیره در مقاله خود سیاست های عملگرایانه(کسب دستاورد به هر قیمت) اردوغان را مورد اشاره قرار داده و دیدار اخیر وی با رئیس رژیم صهیونیستی را نیز نتیجه انزوای منطقه ای ترکیه و در عین حال بحران شدید اقتصادی ترکیه در ماه های اخیر دانسته که عملا دولت ترکیه را وادار ساخته تا از تمامی ظرفیت های خود جهت التیام بخشی به مشکلات اقتصادی این کشور استفاده کند. مساله ای که اگر در دستورکار قرار نگیرد می تواند موقعیت انتخاباتی اردوغان را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال 2023 ترکیه کاملا متزلزل سازد.



*الجزیره نیز در گزارشی، سفر اخیر رئیس رژیم صهیونیستی به ترکیه را نمودی از فرصت طلبی های اقتصادی اردوغان(بویژه در بحث انرژی) در بحبوحه بحران اقصادی کشورش ارزیابی کرده و به طور خاص تاکید دارد که این سفر قادر نخواهد بود شکاف های عمیق میان دو طرف را ترمیم کند.
Share/Save/Bookmark