توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 67662
چهارشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۷
ویدئوی ستاره‌شناس ایرانی درباره اکتشاف بزرگ "تلسکوپ فضایی جیمز وب"
ویدئوی ستاره‌شناس ایرانی درباره اکتشاف بزرگ "تلسکوپ فضایی جیمز وب"
ویدئویی که "بابک تفرشی"، ستاره‌شناس ایرانی تهیه کرده است، یک خوشه کهکشانی را به نمایش می‌گذارد که توسط "تلسکوپ فضایی جیمز وب" آشکار شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از "نشنال جئوگرافیک" (National Geographic)، ویدئویی که "بابک تفرشی"(Babak Tafreshi)، ستاره‌شناس ایرانی تهیه کرده، یک خوشه کهکشانی را نشان می‌دهد که توسط "تلسکوپ فضایی جیمز وب"(JWST) آشکار شده است و در فاصله ۴.۶ میلیارد سال نوری از زمین قرار دارد.

تفرشی گفت: این ویدئو با یک زاویه دید گسترده از آسمان آغاز می‌شود که من تصویر آن را در جنوب کنیا ثبت کردم و میدان دید مشابهی با میدان دید چشمان ما دارد.

تصویری که جیمز وب ارائه داده است، آن طور که ناسا توصیف کرده، چندین هزار برابر کوچکتر و تقریبا به اندازه یک دانه شن است که در دست نگه داشته می‌شود.

تفرشی ادامه داد: در تصویر دوم که با استفاده از یک لنز تله فوتو ثبت شده است، میدان عمیقی در جنوب صورت فلکی "ماهی پرنده"(Volans) دیده می‌شود که هنوز بسیار کوچک است و با زوم کردن، یک پس‌زمینه خالی را نشان می‌دهد. اشیا در اینجا به سختی محسوس و آنقدر دور هستند که میدان دید یک تلسکوپ حرفه‌ای هم خالی می‌ماند.

هزاران کهکشان از جمله کم‌رنگ‌ترین اجرامی که تاکنون در پرتو مادون قرمز دیده شده‌اند، در تصویر ثبت‌شده با جیمز وب ظاهر می‌شوند. این خوشه کهکشانی، "SMACKS 0723" نام دارد. نور آن به ۴.۶ میلیارد سال پیش بازمی‌گردد؛ یعنی هنگامی که زمین در آغاز تشکیل شدن بود. جرم ترکیب‌ شده این خوشه کهکشانی مانند یک لنز گرانشی عمل می‌کند و کهکشان‌های بسیار دورتر ورای آن را بزرگ‌نمایی می‌کند و به اعوجاج تصویر می‌انجامد و قوس‌های بزرگی را پدید می‌آورد.
Share/Save/Bookmark