توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 34640
يکشنبه ۲ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۳۱
طراح موتور جستجوی «یوز»:
رتبه ۱۱۹ الکسا به «یوز» ایرانی رسید
۱۵ برابر شدن تصاویر در فروردین ۹۴
طراح موتور جستجوی «یوز» با اشاره به رتبه ۱۱۹ این موتور جستجو در الکسا، گفت: علاوه بر اینکه چند لوگوی خاص برای نوروز طراحی شده است، در فروردین ماه ۹۴ تعداد عکس‌های موجود در «یوز» به ۱۵ برابر خواهد رسید.
رتبه ۱۱۹ الکسا به «یوز» ایرانی رسید
به گزارش خط نیوز ، مهدی نقوی، طراح موتور جستجوی «یوز» در گفتگو با خبرگزاری دانشجو،‌ به ارائه توضیحاتی در مورد آخرین وضعیت موتور جستجوی «یوز» پرداخت و در خصوص بازخورد کاربران در استفاده از این موتور جستجو خاطرنشان کرد: خوشبختانه با توجه به اینکه کمتر از یک ماه از رونمایی موتور جستجوی یوز گذشته است، استقبال خیلی خوبی از این موتور جستجو شده است؛ ضمن آنکه بازدید و استفاده از yooz.ir روز به روز در حال رشد است به نحوی که در حال حاضر رتبه ۱۱۹ را طبق گزارش الکسا دارا بوده و این رتبه در حال ارتقا‌ء است.

وی به تعداد صفحات فارسی تحت پوشش این موتور جستجو اشاره کرد و یادآور شد: هم‌اکنون یک میلیارد صفحه را پوشش داده‌ایم و البته خزشگر ما به ۴ میلیارد آدرس منحصر به فرد صفحات فارسی دست پیدا کرده‌ است که برآورد می‌کنیم حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد آن معتبر باشد.

نقوی با اشاره به اینکه کی از چالش‌های اساسی موتورهای جستجو در بخش به‌روز نگهداری صفحات موجود و کشف صفحات جدید است، اظهار داشت: خزشگر «یوز» روزانه تا ۵۰ میلیون صفحه را نیز خزش و به روزرسانی می‌کند.

طراح موتور جستجوی «یوز» در خصوص برنامه‌های آینده «یوز» نیز توضیح داد: برنامه‌های توسعه «یوز» در ۳ بخش کوتاه مدت، میان‌مدت و بلند مدت تعریف شده است. در کوتاه مدت سرویس‌هایی نظیر جستجوی خاص منظوره در تمامی انواع اسناد مانند PDF و مجموعه Office، غنی‌سازی مجموعه عکس، بهبود رتبه‌بندی و جذاب‌تر کردن رابط کاربری وب و موبایل و سرویس پیشنهاد دهنده پرس و جو را راه‌اندازی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: برنامه‌های میان مدت یوز شامل توسعه سرویس جستجوی ویدئو، نزدیک‌سازی زبان پرس و جو به زبان صفحات وب شاخص‌گذاری شده به منظور بهبود نتایج، صفحه ورزشی، صفحه اخبار داغ، گسترش جستجوی پیشرفته مانند جستجو در بازه زمانی خاص، جستجوی پیشرفته عکس است. البته ارتقاء تعداد صفحات فارسی، انگلیسی و عربی به ۶ میلیارد صفحه از برنامه‌های اساسی میان مدت «یوز» است. برای پوشش این برنامه‌ها در حال ارتقاء مرکز پردازش موتور جستجو و خرید تجهیرات لازم هستیم.

نقوی در خصوص برنامه‌های بلند مدت نیز گفت: از برنامه‌های بلند مدت نیز می‌توان به سرویس‌های نقشه، ترجمه ۲ سویه فارسی و انگلیسی، گراف دانش وسرویس ایمیل اشاره کرد. مهم‌ترین برنامه بلند مدت یوز پوشش ۲۴ میلیارد صفحه فارسی، انگلیسی و عربی است.

وی افزود: جستجوی وابسته به مکان نیز از دیگر برنامه‌های آتی «یوز» بوده و فراهم کردن اطلاعات خاص که بر روی پایگاه‌های داخل کشور موجود است و برای سایر موتورهای جستجو قابل دسترسی نیست از دیگر برنامه‌های خاص «یوز» است.

طراح موتور جستجوی «یوز» با اشاره به مزیت‌های رقابتی این موتور جستجو نسبت به سایر مدل‌های مشابه نیز تاکید کرد: سرویس‌های پاسخ مستقیم فارسی مانند سرویس فیلم شناسی، سینما، اطلاعات ورزشی، آب و هوا، مشاهیر و تمرکز بر پایگاه‌های تخصصی نظیر شعر، حدیث و قرآن از مزیت‌های رقابتی این موتور جستجو هستند.

نقوی در خصوص اقدامات عیدانه این موتور جستجو نیز یادآور شد: برای عید نوروز چند لوگوی خاص طراحی شده که به زودی در سایت قرار خواهند گرفت؛ ضمن آنکه در فروردین ماه ۹۴ تعداد عکس‌های موجود در «یوز» به ۱۵ برابر خواهد رسید.

وی افزود: در نوروز امسال سرویس جستجو در اسناد PDF بهره‌برداری خواهد شد و سرویس پیشنهاد دهنده پرس و جو نیز راه‌اندازی شده و به‌روزرسانی رابط کاربری موبایل انجام خواهد شد.
Share/Save/Bookmark