توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 11376
پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۱۴
نکاتی پیرامون یک پیام تسلیت
سید مهدی طباطبایی
نکاتی پیرامون یک پیام تسلیت
 در پیام تسلیت آقای محمود احمدی‌نژاد پیرامون درگذشت رییس‌جمهور ونزوئلا، نکاتی وجود داشت که انتقادات برخی علما در خصوص دلایل پافشاری رییس‌جمهور در زمینه مسایل مذهبی و باورهای اعتقادی را وارد فاز تازه‌ای کرد.

او در فرازی از این پیام آورده است: «تردید ندارم که او بازخواهد گشت و به همراه همه صالحان و حضرت مسیح(ع) و تنها باقیمانده از نسل پاکان، انسان کامل، خواهد آمد و جامعه بشری را در استقرار صلح و عدالت کامل و مهربانی و کمال یاری خواهد کرد».

بر اساس مبانی اعتقادی شیعه، درخصوص اینکه یک فرد کامل - حضرت بقیه‌الله(عج) - ظهور خواهند کرد و یارانی در کنار ایشان قرار خواهند داشت، هیچ‌گونه تردید و شائبه‌ای وجود ندارد. اساسا اعتقاد به منجی آخرالزمان، در ادیان الهی به اشکال مختلف مورد اشاره قرار گرفته است.

همچنین در خصوص تعداد یاران ایشان نیز، روایاتی آمده که بر اساس نوع سند و راوی، در مجموعه‌هایی که پیرامون حضرت حجت گردآوری شده است، ذکر شده‌اند. اما اتفاق‌نظر وجود دارد که تشخیص و انتساب افراد به عنوان فردی که همراه با حضرت مهدی، به این جهان باز خواهد گشت نه تنها در حد آدم‌های معمولی نیست که حتی علمای بزرگ و مراجع عظام هم از اظهارنظر درباره آن پرهیز می‌کنند.

آنان جملگی معتقد بودند که نباید چنین مساله‌ای مطرح شود چرا که حضور در دایره یاران حضرت، همانند نردبانی است برای رسیدن به حقیقت انسان و همگان می‌توانند تلاش کنند تا در این مسیر قرار گیرند. این یک مشوق برای رفتار انسانی، اخلاقی و دینی است و ادله شرعی ما نیز بر این موضوع قرار گرفته است.

۲-در قانون اساسی ما آمده است که رییس‌جمهور باید یک رجل سیاسی باشد. البته دیده شده که رییس دولت تلاش می‌کند از کلماتی در نامه‌ها و سخنان خود استفاده کند که دو پهلو باشد که بعدا اگر شرایط طور دیگری شد بتواند در خصوص آن دست به تفسیر بزند و بگوید مقصود من این نبوده است.

به نظر من این پیام هم یک ژست سیاسی است و دیری نمی‌گذرد که ناگزیر از توجیه خواهند شد. من احتمال می‌دهم بگوید منظور وی از بازگشت آقای چاوز به این عالم، بازگشت روش وی یعنی سوسیالیزم در مقابله با امپریالیسم جهانی باشد. احتمالا در مجموعه نهاد ریاست‌جمهوری این دیدگاه بوده که کشورهای خارج به دلیل ناتوانی در درک مهدویت، از این پیام به عنوان بازگشت روش سوسیالیسم برداشت می‌کنند.

به هر حال، باز هم تاکید می‌کنم بحث شرعی و مذهبی این مساله از تخصص او خارج است اما از منظر سیاسی و دیپلماتیک نیز می‌توانست یک پیام رسمی مشخص که دارای چارچوب‌های رسمی و رعایت عرف دیپلماتیک است بدهد و نیازی به این‌گونه واژه‌پردازی نیست چه اینکه در سخنان خود در هیات دولت نیز، از ادبیات خاصی استفاده کرده است که مشخص نیست دلیل آن چیست؟

*استاد اخلاق و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی
Share/Save/Bookmark