توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 66358
چهارشنبه ۷ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۰۰
ناشنوایی؛ شایع‌ترین معلولیتی که افراد با آن متولد می‌شوند/۲۵ درصد دلیل ناشنوایی‌ها ناشناخته است
ناشنوایی؛ شایع‌ترین معلولیتی که افراد با آن متولد می‌شوند/۲۵ درصد دلیل ناشنوایی‌ها ناشناخته است
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: در حال حاضر در سازمان بهزیستی بیش از ۲۲۲ هزار فرد دارای معلولیت ناشنوایی تحت پوشش هستند.

به گزارش ایسنا، محمد نفریه در نشستی خبری که در استانه روز جهانی ناشنوایان برگزار شد، با بیان اینکه معلولیت ناشنوایی معلولیت پنهان است که تاثیرات گسترده‌ای بر جنبه‌های مختلف رشد مهارت‌های ارتباطی، اجتماعی و هیجانی فرد و خانواده وی دارد، گفت: شایع‌ترین معلولیتی که افراد با آن به دنیا می‌آیند ناشنوایی است و به تنهایی دو برابر بقیه اختلالات قابل شناسایی را در بر می‌گیرد.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه ناشنوایی اختلالات زیادی در رشد مهارت‌های ارتباطی، اجتماعی و هیجانی فرد ایجاد می‌کند باید هرچه زودتر شناسایی شود و فرد خدمات دریافت کند. اگر این معلولیت قبل از سه ماهگی شناسایی شود و اگر قبل از ۶ ماهگی خدمات توانبخشی و آموزشی دریافت کند، کودک می‌تواند به صورت نرمال در مدارس عادی تحصیل کند و به رشد طبیعی خود ادامه دهد.

۲۵ درصد دلیل ناشنوایی‌ها هنوز شناخته نشده

به گفته نفریه، ۲۵ درصد دلیل ناشنوایی هنوز ناشناخته است، ۵۰ درصد علت ژنتیک و ۲۵ درصد مابقی بیماری‌های مادر یا حین تولد یا بعد از تولد مانند زردی را در بر می‌گیرد. مداخلات توانبخشی در این سن شامل تجویز وسیله کمک شنوایی مناسب نظیر سمعک، تربیت شنوایی، گفتار درمانی و کاشت حلزون است.

وی افزود: در حال حاضر در سازمان بهزیستی بیش از ۲۲۲ هزار فرد دارای معلولیت ناشنوایی تحت پوشش هستند که (۱۲.۷ درصد را شامل می‌شود) و با تقسیم‌بندی‌های مختلف معلولیت خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید تقسیم می‌شوند.

نفریه اظهار کرد: امروز سازمان بهزیستی با اولویت قراردادن برنامه‌هایی همچون غربالگری نوزادان و کودکان، تشخیص به هنگام و ارجاع به موقع، توانبخشی گفتاری و شنیداری در مراکز خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی، ارائه تجهیزات توانبخشی نظیر سمعک و وسایل جانبی، ارائه کمک هزینه کاشت حلزون شنوایی، تعمیر و تعویض قطعات پروتز کاشت حلزون شنوایی، ارائه خدمات توانبخشی بعد از کاشت حلزون شنوایی، آموزش و مشاوره خانواده، آماده‌سازی کودک برای ورود به مهد و مدرسه، افراد دارای معلولیت معلولیت را برای ادامه‌ یک زندگی تقریباً نرمال در سطح جامعه آماده می‌کند.
Share/Save/Bookmark