توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 21492
دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۵۷
سرمقاله سیاست روز
دغدغه مواجهه با آمریکا!
یقینا اقدام عملی غرب در به رسمیت شناختن حق قانونی ایران در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و لغو تحریم‌های غیرقانونی، گام مثبتی در راستی آزمایی و اعتماد‌سازی اتحادیه اروپا و آمریکا در پیشگاه ملت بزرگ ایران خواهد بود.
دغدغه مواجهه با آمریکا!
حضور عزتمندانه هیات بلندپایه دیپلماتیک ایران در شصت و ششمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد و سخنرانی رئیس‌جمهور محترم در این اجلاس و تبیین دیدگاه‌های اصولی و منطقی جمهوری اسلامی در رابطه با مسائل مهم بین‌المللی یا گفتمانی متفاوت یکبار دیگر اقتدار و صلابت ایران اسلامی را به جهانیان نشان داد.واقع مطلب، استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا ـ کدخدای خود خوانده دهکده جهانی ـ در طول بیش از سه دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، با تسلط بر کارتل‌ها و غول‌های رسانه‌ای و تبلیغی دنیا تلاش کرده است که چهره خشنی از اسلام، انقلاب و ایران را به افکار عمومی بقبولاند و تحت لوای اسلام هراسی، ایران هراسی و شیعه هراسی و مبارزه با تروریسم به حضور غیرقانونی خود در منطقه مشروعیت بخشیده به بهانه توسعه دموکراسی در امور داخلی کشورهای مستقل دخالت کند. حال آنکه حکام و سلاطین غیر دموکراتیک‌ترین کشورها ـ که تاکنون رنگ و بویی از انتخابات و دموکراسی به خود ندیده‌اند ـ مورد حمایت و پشتیبانی ایالات متحده قرار داشته و هنوز هم دارند.

بهتر است گفته شود دموکراسی و مردم‌سالاری از نظر آمریکا یعنی روی کار بودن دولت‌هایی که منافع نامشروع آنان را تامین کنند آنکه به وسیله مردم انتخاب شده باشند.بیانات منطقی، و مستند به قوانین بین‌المللی رئیس‌جمهور محترم که در سخنرانی‌ها، ملاقات‌ها و نشستهای خبری، روسا و هیات‌های شرکت کننده در مجمع عمومی و همچنین رسانه‌ها را تحت تاثیر و تحسین قرار داد. تنها رژیم جعلی اسرائیل بود که در انزوا قرار گرفته و تاب تحمل مجد و عظمت ایران اسلامی را نداشت.لذا تلاش‌های مذبوحانه‌ای را برای تخریب چهره رئیس‌جمهور محترم و هیات همراه انجام داد که خوشبختانه ناکام ماند. باراک اوباما در سخنرانی اجلاس مجمع و موضع‌گیری‌های بعدی خود به صراحت اعلام کرد که دولت آمریکا قصد براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران را ندارد. به حقوق ملت ایران احترام می‌گذارد و خواهان برقراری ارتباط می‌باشد. اعتراف رئیس دولت آمریکا به عجز در مقابل تغییر نظام جمهوری اسلامی چیزی نیست که یک شبه و یا به محض برگزاری انتخابات در ایران و انتقال قدرت اجرایی به جناب آقای دکتر حسن روحانی حاصل شده باشد.

بلکه ایستادگی مردم در طول دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و تحمل سختیها و مرارت‌ها و مساعی دولتهای گذشته به ویژه مقاومت دولت‌های نهم و دهم در مقابل زیاده‌خواهی‌های استکبار و فشار روی نقاط ضعف آنها به دست آمده است. بنابراین با تمام انتقاداتی که به شخص آقای دکتر محمود احمدی‌نژاد و عملکرد وی در دوران تصدی ریاست جمهوری وارد می‌دانم اما معتقدم از آنجایی که رئیس جمهور منتخب اکثریت مردم ایران است خدمات او نیز در پازل کلی نظام قابل ارزیابی است که یقینا در عقب‌نشینی دولت آمریکا از مواضع گذشته خود و مغتنم شمردن فرصتی که با انتخاب دولت تدبیر و امید به پیش آمده است بی‌تاثیر نمی‌تواندباشد. گرچه تیم او از نظر دیپلماسی بین‌المللی قابل مقایسه با تیم دولت یازدهم نبوده‌اند.مشهور است می‌گویند در عالم رانندگی دوکس را احتمال تصادف و خروج از جاده و واژگونی بیشتر است یکی راننده ناشی و دیگری راننده حرفه‌ای، که اولی از عدم تسلط و احتیاط بیش از حد و دومی از اعتماد بیش از حد به خود و بی‌احتیاطی و عظمت باعث واژگونی می‌گردند.

در عالم سیاست و مواجهه با غرب نیز بی‌شباهت به تمثیل رانندگی نیست عده‌ای نگاه کاملا بدبینانه به دول غربی به ویژه آمریکا دارند و همچون دولتهای مهرورزی در تعامل با آنها جانب احتیاط و در مقابل آنان کاملا گارد می‌گیرند. ولو آنکه این انسداد در روابط به صدور قطعنامه‌های پی‌درپی در سازمان ملل منتهی شود. جمعی نیز نگاهی خوش‌بینانه به غرب داشته و کعبه آمال خود را در جامعه مدنی آنان جستجو می‌کنند آنچه که در دولتهای دوران اصلاحات شاهد بودیم. حال باید منتظر بود که دولت تدبیر و امید که تجربه هر دو دیپلماسی را در انبان تجربه خود دارد. برای تعامل با غرب چه نوع سیاستی را عملی خواهد کرد.یقینا اقدام عملی غرب در به رسمیت شناختن حق قانونی ایران در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و لغو تحریم‌های غیرقانونی، گام مثبتی در راستی آزمایی و اعتماد‌سازی اتحادیه اروپا و آمریکا در پیشگاه ملت بزرگ ایران خواهد بود.
Share/Save/Bookmark