توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 16614
چهارشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۵۳
تشکیل کابینه فراجناحی عبور از سهم‌طلبی‌ها
سید محمد اکرمی*
تشکیل کابینه فراجناحی عبور از سهم‌طلبی‌ها
همگن بودن کابینه نکته بسیار مهمی است. بی‌تردید کابینه شاداب، با انگیزه و فعال که ۱۴ شاخص مورد نظر آقای دکتر روحانی را داشته باشند ، تحقق شعارهای ایشان را شتاب بیشتری می‌بخشند.
 

تکاپوی نمایندگان جریان‌ها و گروه‌های مختلف سیاسی برای ارائه لیست ، برگزاری جلسه مشورتی و .... برای «دولت تدبیر و امید» بسیار قابل توجه و البته قابل تامل است. جالب‌تر آن که اگرچه تاکنون گمانه‌زنی‌ها درباره ترکیب احتمالی کابینه دولت یازدهم توسط رئیس جمهور منتخب و دفتر ایشان قویا رد شده اما سیر رسانه‌ای همچنان بر مدار «منبع آگاه» و «گفته می شود» می‌چرخد و اصحاب جراید مشغول خبرسازی هستند.

اما دراین‌باره گفتنی‌هایی است:

۱- اذعان می فرمایید که تمام کارگروه ها فقط نقش مشورتی دارند و این شخص رئیس جمهور منتخب است که بایستی تیم همراه خویش را برگزیند و فعلا نیز این امر مهم، به‌همین ترتیب پیش می رود. البته مشورت ورای فشار، توقع و یا سهم خواهی است و بایستی از پیشنهاد های سازنده استقبال نمود.

۲- عجله و شتاب در رسانه ای کردن اسامی احتمالی پیشنهادی به مجلس، از یک‌سو خطر جو سازی و تخریب فرد منتخب و از دیگر‌سو نگرانی از سرخوردگی و دل زدگی افراد و گروه‌های دیگر را در پی خواهد داشت.

۳- همگن بودن کابینه نکته بسیار مهمی است. بی‌تردید کابینه شاداب، با انگیزه و فعال که ۱۴ شاخص مورد نظر آقای دکتر روحانی را داشته باشند ، تحقق شعارهای ایشان را شتاب بیشتری می‌بخشند.

۴- اینکه نام برخی افراد برای چندین وزارتخانه بطور همزمان مطرح می شود نیز از عجایب روزگار است. این امر نشانگر آن است که برخی افراد چقدر پتانسیل و به قول معروف "ظرفیت" دارند. نگاه به برخی لیست ها، بر این امر صحه می گذارد. این انتقادی دیگری است که گمانه زنی بودن این لیست ها را قطعی می نماید.

۵- اسناد بالا دستی چون سند چشم انداز بیست ساله، قانون برنامه پنجم توسعه و لایحه بودجه ۱۳۹۲ همه مصوب و در اختیار اند. بی‌تردید هریک از افراد نامزد حضور در کابینه باشد بایستی بدانها عمل نماید. لذا وعده‌های فوق‌العاده و غیر عادی مبنی بر ارائه برنامه‌ای جدید و فارغ از وضعیت موجود در حال حاضر چندان عاقلانه بنظر نمی رسد.

۶- برخی از جریان ها و گروه‌ها شخصیت دکتر حسن روحانی را فراجناحی تعریف می‌کنند، این نکته می‌تواند زمینه تعامل و هماهنگی بیشتر با سایر گروه‌ها را فراهم کند.

۷- شایسته است که کابینه از چهره های جدید اما موفق در سایر مناصب تشکیل شود. در این راستا، اقدام مبارک آقایان اکبر ترکان و رضا ملک زاده در مصاحبه و اعلام قبول مشورت و نه وزارت، قابل تحسین است. وزرای قبلی می توانند در جایگاه مشورتی یا اطاق فکر، نقشی ارزشمند ایفا نمایند و برای اولین بار در تاریخ سیاسی کشور عزیزمان "مشاور" جایگاه واقعی خویش را بیابد.

*دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران
Share/Save/Bookmark
مرجع : تسنیم