توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 21339
چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۵۲
سرمقاله آفرینش
مخالفان خارجی کاهش تنش ایران و غرب
سومین مخالف عمده کاهش تنش ایران و امریکا اسرائیل است. لذا اسرائیل همواره تلاش میکند تا موانعی در راه کاهش تنش بین ایران و امریکا ایجاد کند.
مخالفان خارجی کاهش تنش ایران و غرب
هر چند در چند دهه گذشته روابط ایران و امریکا با چالشهای فراوانی روبرو بوده است و عملا امریکایی ها خسارات و مشکلات بسیاری را بر ملت ایران از کمک به عراق در جنگ تحمیلی تا سرنگونی هواپیماهای مسافربری و.. داشته و در سالهای اخیر نیز تحریم های ناجوانمردانه ای را بر ضد ایران به کار بسته اند اما در ماه های اخیر با طرح مساله کاهش تنش بین ایران و غرب و همچنین تمایل ها و رویکردهایی در سایت خارجی ابران و امریکا در مورد کاهش تنش و امید به حل پاره ای از مسائل و اختلافات دو کشور اینک بیش از هر زمانی مخالفان منطقه ای و بین المللی کاهش تنش در روابط ایران و امریکا دست به کار شده اند تا عملا تنش ها و اختلاف بین دو کشور همچنان باقی بماند.

در این حال اگر به سه سطح خارجی مخالفان کاهش تنش بین ایران و امریکا نگاهی داشته باشیم باید گفت در سطح داخلی امریکا لابی های صهیونیستی و برخی از جمهوری خواهان و تندروها بر این نظرند که کاهش تنش با ایران و حل برخی از مسائل چون پرونده هسته ای ایران به نوعی موجب افزایش قدرت ایران شده و بر کاهش قدرت و پرستیژ امریکا اثر می گذارد. این گروه خواهان تداوم فشارها بر ایران است.

چنانچه با طرح احتمال دیدار رؤسای جمهور ایران و امریکا در حاشیه اجلاس عمومی سالانه سازمان ملل متحد در نیویورک حتی دیدار را زودهنگام می دانند و رفع خصومت، کاهش تنش، عادی سازی مناسبات و همکاری ایران و امریکا را به نفع ایران میدانند. این گروه معتقدند که آن زمان که نیروهای آمریکایی در عراق حضور داشتند، واشنگتن به ایران نیاز داشت اما اکنون چنین نیازی نیست. لذا مخالف همکاری دیپلماتیک با ایران هستند. همچنین این دسته معتقدند که کاهش تنش ایران و ایالات متحده موازنه قدرت در خاورمیانه را بر هم می زند و به نفع روابط ایالات متحده با متحدینش نیست و امتیاز دهی به ایران منجر به نگرانی شدید در عربستان سعودی و اسرائیل خواهد شد.

در بعد دوم اعراب می باشد و نگران آن هستند که کاهش تنش بین ایران و آمریکا منجر به تقویت موضع ایران شده و به ضرر آنها تمام شود. در این سطح در واقع کاهش تنش ایران و آمریکا به ملت های عرب منطقه این پیام را خواهد داد که می شود با وجودی که زیر فشار آمریکا قرار داری از موضع قدرت وارد فرایند مذاکرات شوی. لذا چشم انداز کاهش تنش بین ایران و امریکا برای رهبران عرب منطقه ناخوشایند است.

در این تحلیل در واقع دولت های عرب منطقه بر این باورند مادامی که امریکا و ایران با هم درگیرند واشنگتن مزاحم حکومت های محافظه کار عربی نخواهد شد و به آنها فشاری وارد نخواهد کرد. بنابر این اعراب و شورای همکاری خلیج فارس در واقع خواستار حل و فصل اختلافات بین ایران و آمریکا نبوده و بر تداوم وضعیت کنونی " نه جنگ و نه صلح " بین ایران وآمریکا نظر دارند.

سومین مخالف عمده کاهش تنش ایران و امریکا اسرائیل است. لذا اسرائیل همواره تلاش میکند تا موانعی در راه کاهش تنش بین ایران و امریکا ایجاد کند.
Share/Save/Bookmark