توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 6632
چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۰۳:۳۶
آقاي خاتمي شما تضمين مي‌دهيد؟!
آقاي خاتمي اين حق شما و طيف همفكر شماست كه وارد رقابت انتخاباتي شويد، اما تضمين مي‌دهيد كه ماجراهاي فتنه ۸۸ تكرار نشود و جر زني نکنید؟
آقاي خاتمي شما تضمين مي‌دهيد؟!
جام جم آنلاين: اين جمله شهيد بزرگوار دكتر بهشتي همواره بايد آويزه گوش همه باشد، به ويژه آنهايي كه مي‌خواهند منصب و مسئوليتي هم داشته باشند؛«ما شيفتگان خدمتيم نه تشنگان قدرت.»اين جمله شهيد بهشتي به آساني تفاوت ميان شيفتگان قدرت و شيفتگان خدمت را آشكار مي‌سازد.شيفته خدمت از فرصت به دست آمده براي خدمت استفاده مي‌كند و شيفته قدرت از آن فرصت براي كسب قدرت سود مي‌برد.

در روند دموكراسي اين مزيت وجود دارد تا با برگزاري انتخابات در عرصه رياست جمهوري يا مجلس اين فرصت به مردم داده شود تا بتوانند فرد مورد نظر و وفاق خود را برگزينند.

پايان چهار سال رياست جمهوري رقابت ديگري را در پي دارد كه در صورت اقبال مردم به رئيس جمهور براي چهار سال ديگر برگزيده مي‌شود و در پايان چهار سال دوم هم بايد از عرصه رقابت انتخاباتي كنار برود و جاي خود را به منتخب ديگر بسپارد.

اين رسم انتخابات و دموكراسي و بهتر بگوييم مردم سالاري ديني در كشورمان است كه در هر دوره از انتخابات به خوبي انجام شده است اما دوره پيشين به خاطر برخي مسائلي كه پيش آورده شد، رنگ و بوي سابق را نداشت.

در دوره‌اي كه اقاي خاتمي به عنوان رئيس جمهور كشورمان انتخاب شد رقابت بين ناطق نوري و سيد محمد خاتمي بود،اخلاق سياسي و انتخاباتي پس از اعلام نتايج به خوبي در اين دوره پياده شد و ناطق پس از پذيرش شكست پيام تبريك هم به خاتمي فرستاد.

اصلاح طلبان ۸ سال دولت را در دست داشتند و به اداره امور كشور پرداختند، هر چند هر دولتي داراي نقاط قوت و ضعف است كه البته بيان اين نقاط قوت و ضعف از زبان افرادي كه رئيس جمهور بوده‌اند خوشايندتر خواهد بود.

اكنون كه به زمان برگزاري انتخابات رياست جمهوري دوره يازدهم نزديكتر مي‌شويم ديده مي‌شود كه گروه‌‌ها و طيف‌هاي گوناگون و افراد، با ديدگاه‌هاي متفاوت درباره انتخابات آينده اظهار نظر مي‌كنند و اين اظهار نظر بيشتر براي ورود به عرصه رقابت انتخاباتي صورت مي گيرد.

در بيشتر كشورها ديده مي‌شود كه جايگاه رياست جمهوري بين دو حزب بزرگ آن كشور در چرخش است و اين چرخش قدرت هم با برگزاري انتخابات انجام مي‌شود.در ايران نيز همينگونه است.اصولگرايان و اصلاح طلبان.و شايد طيف تازه هم وارد شود.

اين پيش درآمد براي نقدي بر سخنان آقاي خاتمي نوشته شد كه روز گذشته در ديدار با جمعي از آزادگان دوران دفاع مقدس و تعدادي از جوانان عضو كانون فرهنگي ياران امام موسي صدر بيان شد.

سيدمحمد خاتمي در اين ديدار گفته بود؛ بعضی تندروی‌ها در دوران ما توقعاتی ایجاد كرد که در جریان اصلاحات نبود و عملی هم نبود،اما طرف مقابل را جری کرد که با جریان اصلاحات برخورد کنند. یعنی که طرف مقابل را عصبانی کرد در اتفاقات بعدی اثر گذاشت. الان هم ما می‌گوییم بیایید فضا را باز کنید؛ ما می‌خواهیم جریان اصلاحات را نقد کنیم.

آقاي خاتمي از نقد جريان اصلاحات مي‌گويد و ايجاد فضاي باز سياسي؛فضاي باز سياسي براي فعاليت‌ همه طيف‌ها و جرياناتي كه در چارچوب نظام گام بر مي‌دارند باز است و تنها براي آنهايي كه خارج از اين چارچوب عمل مي‌كنند بسته است و گرنه طيف اصلاح طلب در فرازو نشيب سياست داخلي كشور ظهور بروز داشته و افول و سقوط هم داشته است.عملكرد هر طيف نشان دهنده مقبوليت و عدم مقبوليت آن است.

هر چند خاتمي از نقد جريان اصلاحات سخن مي‌گويد اما در همين ديدار هيچ نقدي بر عملكرد اصلاحات در دوران ۸ سال رياست جمهوري و از همه مهمتر عملكرد اين طيف سياسي در جريان انتخابات رياست جمهوري دوره دهم ارائه نمي‌دهد.

انتخاباتي كه با عملكرد طيف تند رو اصلاح طلبان به فتنه تبديل شد و زمينه سوء استفاده‌هاي بسياري را براي دشمنان ايجاد كرد.

تاكنون و پس از گذشت بيش از ۳ سال از انتخابات رياست جمهوري دوره دهم هيچ يك از شخيصت‌هاي اصلاح طلب از عملكرد راديكال‌هاي اين طيف كه در جريان انتخابات رياست جمهوري دهم باعث اغتشاشات و آشوب‌هاي بسياري شد، اعلام برائت نكرده‌اند و حتي عذرخواهي هم ننموده‌اند.

اكنون اگر به ظن آنها فضاي سياسي كشور بسته است، به خاطر عملكرد ناصوات آنهاست وگر نه نظام جمهوري اسلامي براي گروه‌ها و طيف‌هاي گوناگون سياسي كه خط قرمزها را رعايت مي‌كنند هيچ محدوديتي ايجاد نمي‌كند كه حتي نقد منصفانه و عالمانه را هم مي‌پذيرد.همانطور كه رهبر انقلاب بارها بر اين موضوع تأكيد داشته‌اند.

خاتمي در ادامه با بيان اينكه "شما آزادگان و همه ما برای انقلاب هزینه داده‌ایم و اگر این انقلاب از بین برود مملکت از هم می پاشد" گفت : با این وصف ما هم باید این وضع را حفظ کنیم و هم اینکه منتقد باشیم. ما می گوییم شما بمانید، اما بگذارید انتقاد کنیم. ما اعلام کرده ایم و نمی خواهیم نظام از بین برود زیرا به آن دلبسته‌ایم؛ دلمان می خواهد نظاممان الگو باشد؛ انسان در آن آزاد باشد و وضع پیشرفت هم مناسب باشد.

وي در ادامه اظهار كرد: یکی از دوستان گفت وقتی شما را به انتخابات راه نمی دهند، چرا حرف از انتخابات می زنید؟ بله؛ انتخابات حق مسلم یکایک مردم است، ولی مهم این است که راه برای حضور همگان طبق قانون باز باشد و از یاد نبریم که دشمنانی داریم که "اصل" را نمی خواهند؛ نه اینکه این جناح و آن جناح را نخواهند، اصلا جمهوری اسلامی را نمی خواهند. ولی بالاخره این حکومت است که باید شرایطی را فراهم آورد که اولا همه جناح ها و جریان ها امکان حضور در عرصه انتخابات را داشته باشند و ثانیا مردم دوباره اشتیاق به حضور پیدا کنند.

اين حرف آقاي خاتمي را مي‌پذيرم كه دشمنان، اصل نظام را نمي‌خواهند نه اين كه اين جناح و آن جناح را نخواهند.

اما آيا نبايد طوري رفتار كرد و گام برداشت كه همين،اين جناح و آن جناح، آب به آسياب همان دشمناني كه آقاي خاتمي به آن اشاره كرد نريزند؟!

آقاي خاتمي! اگر طيف اصلاح طلب قصد ورود به عرصه سياسي كشور را دارد و خواهان ورود به رقابت‌هاي انتخاباتي رياست جمهوري دوره يازدهم است، اين كار ملزوماتي دارد.اگر قرار است رفتاري مشابه رفتار انتخابات رياست جمهوري ۸۸ از خود نشان دهيد دوباره خودسوزي سياسي كرده‌ايد.

اگر اصلاح طلبان به نصايح و پندهاي رهبر انقلاب گوش فرا مي‌دادند، اكنون به راحتي و پس از گذشت چهار سال مي‌توانستند به آساني وارد عرصه انتخابات شوند و خود را محك بزنند و مردم را به سوي خود جلب كنند.

قانون فصل لخطاب است و در همين چارچوب بايد گام برداشت.چه تضميني وجود دارد كه اصلاح طلبان باز هم وارد عرصه سياسي شوند و آن آشوب را به پا نكنند؟!آقاي خاتمي اين حق شماست و طيف همفكر شماست كه وارد رقابت انتخاباتي شويد، آما شما تضمين مي‌دهيد كه ماجراهاي فتنه ۸۸ دوباره تكرار نشود و جر زني سياسي نكنيد؟!

محمد صفري- جام جم آنلاين
Share/Save/Bookmark