توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 36479
شنبه ۶ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۳
یادداشت ویژه مقام‌های سرشناس آمریکایی در اندیشکده خاورمیانه واشنگتن
تاسیسات نظامی سپاه باید بازدید شوند!
برخی صاحب منصبان اسبق آمریکا و کارشناسان کنونی این کشور در یادداشتی خاطر نشان ساختند که دولت آمریکا تا رسیدن به یک توافق خوب با ایران و کسب امتیازهای لازم باید در مذاکرات حاضر باشد.
جمعی از کارشناسان‌ و مقام‌های اسبق آمریکا دریادداشتی پیرامون چگونگی رسیدن توافق خوب به ایران مدعی شدند که توافق باید محدودیتی شدید را بر سانتریفیوژهای طرح توسعه و تحقیق ایران ایجاد کند و مانع از ارتقا فنی سریع و گسترش آن‌ها در بازه زمانی ۱۰ ساله شود.

«پاتریک کلاسون»،«رابرت اینهورن»،«نورمن ایسون»،«استفان هادلی»،«اولی هینونن»،جیمز جفری»، «جوزف لیبرمن‌»، «دنیس راس» و برخی دیگر از جمله چهره‌های مطرح و سرشناسی بودند که این یادداشت را نوشته‌اند.

به زعم نویسندگان این یادداشت، موارد ذیل از جمله موضوعاتی هستند که یک توافق خوب هسته‌ای با ایران را باید شامل شوند و عبارتند از:

نظارت و راستی آزمایی: بازرسان آژانس بین‌المللی هسته‌ای باید به موقع و به طور موثری به هر مکان در ایران دسترسی داشته باشند تا قادر باشند متابعت ایران از توافق را تایید کنند. ضرورت دارد از تاسیسات نظامی سپاه پاسداران ایران و دیگر تاسیسات حساس این کشور بازدید صورت گیرد. ایران در نقطه مقابل، نباید قادر به سنگ اندازی در ارائه امکان دسترسی به مکان‌هایی که مورد نیاز بازرسی ناظران آژانس بین‌المللی هسته‌ای برای اجرای مسئولیتشان است، باشند.

ابعاد احتمالی نظامی: بازرسان آژانس بین‌المللی هسته‌ای باید بتوانند در وضعیتی مناسب و به موقع از مکان‌های مورد نظر نمونه برداری کرده و با دانشمندان و مقام دولتی این کشور مصاحبه و بازجویی انجام داده و از اسناد موجود نسخه برداری کنند تا بتوانند درباره فعالیت‌های گذشته هسته‌ای این کشور و فعالیت‌های کنونی در مسیر ساخت سلاح هسته‌ای فعالیت کنند. لازم است این اعمال قبل از معافیت‌های تحریمی به ایران انجام گیرد.

سانتریفیوژهای پیشرفته: توافق باید محدودیتی شدید را بر سانتریفیوژهای طرح توسعه و تحقیق ایران ایجاد کند و مانع از ارتقا فنی سریع و گسترش آن‌ها در بازه زمانی ده ساله شود. هدف البته عقب راندن ایران در طرح توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته تا حد ممکن است و این‌که اطمینان حاصل شود تعداد و سرعت افزایش آن‌‌ها همخوان با برنامه صلح آمیز هسته‌ای است.

معافیت‌های تحریم‌ها: این مورد باید بر اساس پایبندی ایران به تعهداتش باشد. تعلیق یا برداشتن تحریم‌های برجسته اعمال شده نباید تا تایید آژانس بین‌المللی هسته‌ای صورت گیرد. تحریم‌های غیر هسته‌ای چون تحریم‌ها در امور مشارکت این کشور در تروریسم باید کماکان پابرجا بوده و حتی شدت یابند.

عواقب تخلف‌های ایران: ساز و کار اجرای به موقع و موضوع بازگشت تحریم‌ها در این توافق باید به طور خودکار باشند البته در صورتی که ایران توافق را نقض کند. آمریکا ضرورت دارد به طور یک طرفه تبعات جدی را برای ایران در این زمینه فراهم آورد.

در انتهای این گزارش، نویسندگان بر مشکل بودن توافق هسته‌ای بر ایران تاکید کرده و عنوان داشتند: «ما به دولت آمریکا سفارش می‌کنیم به مهلت سی‌ام ژوئن به عنوان مهلت خدشه ناپذیر نگاه نکند و تا رسیدن به یک توافق خوب در مذاکرات حاضر بوده تا به امتیازهای لازم برسد.»
Share/Save/Bookmark