توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 18839
دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۲۳:۵۶
چرا آمریکا قابل اعتماد نیست؟
گروه سیاسی خط
چرا آمریکا قابل اعتماد نیست؟
درست در زمانى که دولت جدید ایران در حال پا گرفتن بود، آمریکا با اتخاذ شدیدترین تحریم‏ها علیه ایران، پیام تازه‏اى به دولت جدید داد و به این ترتیب مجدداً دروغ بودن اراده رهبران کاخ سفید براى مذاکره با ایران را اثبات کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، چندى پیش رهبر معظم انقلاب در دیدار خود با مسوولین نظام در خصوص مذاکره با آمریکا و کشورهاى غربى مانند انگلیس تأکید کردند که «باید طرف مقابل را شناخت اما آمریکایى‏ها، هم غیرقابل اعتمادند، هم غیر منطقى و هم این‏که در برخوردشان صادق نیستند». سخنان رهبر انقلاب در حالى مطرح شد که با روى کار آمدن دولت جدید در ایران چه در داخل کشور و چه در خارج از آن عده‏اى تصور مى‏کردند که بحث مذاکره با آمریکا بار دیگر قوت خواهد گرفت و تنش میان دو کشور کاهش خواهد یافت اما درست در زمانى که دولت جدید ایران در حال پا گرفتن بود، آمریکا با اتخاذ شدیدترین تحریم‏ها علیه ایران، پیام تازه‏اى به دولت جدید داد و به این ترتیب مجدداً دروغ بودن اراده رهبران کاخ سفید براى مذاکره با ایران را اثبات کرد. رفتار آمریکا نه در هنگام روى کار آمدن روحانى بلکه در طول سالیان متمادى و حتى قبل از پیروزى انقلاب اسلامى در ایران نشان داده است که این کشور در روابط خود با ایران صداقت نداشته و همواره در این مسیر از در دشمنى وارد شده است و هیچ‏گاه نیز حاضر به عذرخواهى و پذیرفتن اشتباهات گذشته خود در برابر ملت ایران نبوده و نیست.

سؤال: آیا سیاستهاى آمریکا با آمدن و رفتن دولتها در ایران تفاوت مى‏کند؟
پاسخ: تشدید تحریمها، اعمال سیاست چماق و هویج، پیگیرى بحث براندازى از درون و تغییر رژیم، حمایت از تروریستها، حمایت بى‏قید و شرط از اسرائیل و تهدید مکرر به حمله نظامى، در زمره اصلى‏ترین برنامه‏هاى اوباما در قبال ایران قرار داشت. او هنگام انتخاب دوباره خود در کاخ سفید، موضوع گفت‏وگوهاى دوجانبه با ایران را مطرح کرد اما همزمان با این ادعا، تحریم‏هاى شدیدترى را علیه ایران در نظر گرفت. به هر روى بیشترین تحریم‏هاى ایران در دولتى اتفاق افتاد که از قضاى روزگار بیشترین ادعاى تلاش براى رابطه با ایران را داشت. آخرین سیاست تحریمى آمریکا در قبال ایران همزمان با روى کار آمدن دولت جدید در ایران اتخاذ شد و آمریکا نشان داد که سیاستهایش با آمدن و رفتن دولت‏ها در ایران تفاوت چندانى نمى‏کند و براى او تنها یک هدف و آن نیز سقوط جمهورى اسلامى ایران اهمیت دارد. آمریکا کشورى است که طرح‏هاى زیادى را در خصوص منطقه خاورمیانه در سر مى‏پروراند و در تلاش است تا به هر شکل ممکن بر کشورهاى منطقه سلطه و سیطره پیدا و ثروت‏هاى این بخش از کره زمین را به‏نفع خود مصادره کند. آمریکا تمام تلاش خود را به کار بسته است بلکه بتواند بر تمام کشورهاى جهان سلطه و سیطره پیدا کند اما این کشور استکبارى باید بداند که ملت‏هاى جهان بیدار شده، به این قدرت استکبارى حتى اجازه رؤیاپردازى نخواهند داد. ملت‏هاى مسلمان مدتى است که یک‏پارچه از خواب غفلت بیدار شده‏اند و تا زمانى‏که به ریسمان وحدت الهى چنگ بزنند و در راستاى برپایى احکام الهى و اسلامى گام بردارند، هیچ نیرویى قادر نخواهد بود به این کشورها و ملت‏هاى‏شان گزندى وارد سازد. جمهورى اسلامى ایران تمام تلاش خود را به‏کار گرفته است تا کشورهاى اسلامى را متحد ساخته، نسبت به تشکیل خاورمیانه اسلامى اقدام کند. تحقق اهداف جمهورى اسلامى ایران را باید در حمایت بى‏دریغ ملت این کشور از نظام و دولتمردان خلاصه کرد؛ چرا که ملت ایران به‏خوبى مى‏داند تا زمانى‏که در همه صحنه‏هاى کشور حضور فعال داشته باشد، هیچ‏یک از قدرت‏هاى منطقه‏اى و فرامنطقه‏اى قادر نخواهند بود به آرمان‏ها و اهداف این کشور گزندى وارد سازند. ملت ایران سى‏وچهار سال است که به همه قدرت‏هاى استکبارى ثابت کرده است که با وجود همه فشارها و توطئه‏ها ایستادگى کرده، خواهان یک حکومت اسلامى به رهبرى یک رهبر دینى است و تاکنون حتى یک ذره هم از این خواسته خود عقب‏نشینى نکرده است.

سؤال: تعطیلى سفارت‏خانه‏هاى آمریکا با کدام رویکرد؟!
پاسخ: آمریکا تعطیلى بیست‏ودو سفارت‏خانه و کنسولگرى‏اش را به‏مدت یک هفته تمدید کرد. محل این سفارت‏خانه‏ها و کنسولگرى‏ها، شمال آفریقا و غرب آسیا در کشورهایى مانند عربستان، عراق، یمن، مصر، کویت، بحرین، عمان، امارات، اردن، جیبوتى، بنگلادش، قطر و افغانستان است. علت این اقدام، ابتدا نگرانى از آغاز حملات القاعده در این مناطق بیان شد و پس از تمدید این زمان یک‏روزه به یک هفته، اطلاعات بیشترى در این باره منتشر شد. بر اساس اطلاعات جدید، این تعطیلى‏ها بیشتر جنبه نمایشى دارند و چنانچه خبر حملات القاعده صحت داشته باشد، این تعطیلى نمى‏تواند بازدارنده باشد. اطلاعات جدیدى که مقامات آمریکایى افشا کرده‏اند و آن‏را علت اصلى نگرانى‏ها مى‏دانند، بیانگر آن است که القاعده روش‏هاى جدیدى را براى حمله‏هاى انتحارى ابداع کرده و بدین‏وسیله مى‏تواند نیروهاى انتحارى خودش را از سیر تجسسى امنیتى آمریکا عبور دهد. یکى از این روش‏هاى جدید، آزمایش‏هایى‏است که به‏تازگى القاعده براى کاشت بمب در بدن انسان انجام داده است. در صورت صحت این خبر، دیگر فقط سفارت‏خانه‏ها و کنسول‏گرى‏هاى آمریکا در معرض خطر نیستند، بلکه تمام حوزه منافع آمریکا حتى در داخل این کشور در معرض تهدید فزاینده و دائمى قرار دارند. علت دیگرى که براى این تعطیلى‏ها بیان شده و آن‏را هم مقامات آمریکایى اعلام کرده‏اند، شنود مکالمه محرمانه ایمن الظواهرى، سرکرده القاعده با ناصر الوحیشى، سرکرده القاعده در یمن و عربستان است که چند روز پیش انجام شد و الظواهرى از الوحیشى خواست که علیه اهداف آمریکا عملیات کند.
با وجود خبرهاى متعددى که خود آمریکایى‏ها در این باره منتشر کردند و سروصداى زیادى که به‏راه انداختند، به‏نظر مى‏رسد این نمایش، همه ماجرا نیست و براى فهم دقیق‏تر موضوع لازم است نیم‏نگاهى نیز به داخل آمریکا داشت. بررسى برنامه‏هاى مختلفى که مراکز گوناگون آمریکا براى اداره جامعه چندملیتى آمریکا به‏کار مى‏گیرند، نشان مى‏دهد فعالیت این مراکز براى شکل و جهت‏دادن به افکار عمومى شهروندان آمریکایى بسیار بیشتر از هزینه‏اى است که آمریکا در خارج از کشور براى تأثیرگذارى بر سایر ملل مى‏پردازد. آمریکایى‏ها هر از گاهى براى اطمینان از منحرف‏نشدن افکار عمومى آمریکا از چارچوب‏هایى که آن‏ها برایشان مى‏سازند، غیرمستقیم حساس‏ترین نقطه این مردم بى‏خبر یعنى امنیت آن‏ها را هدف مى‏گیرند تا حس امنیت‏خواهى ذاتى و افراطى آن‏ها را به نفع خودشان زنده و به‏روز نگه دارند. اگرچه این روش پیش از حادثه ۱۱ سپتامبر در اشکال دیگر به‏کار گرفته مى‏شد؛ اما پس از حادثه ۱۱ سپتامبر نظر دولتمردان آمریکایى بیشتر به آن جلب شد.

سؤال: تحلیل شما از تلاش مذبوحانه BBCبراى توجیه تحریم‏هاى ضد ایرانى چه مى‏باشد؟
پاسخ: شبکه‏ها ماهواره‏اى فارسى زبان و رسانه‏هاى ضد انقلاب که نام شبکه عنکبوت را بر روى آنان گذاشته‏اند، به‏عنوان بوق‏هاى تبلیغاتى دشمن دائم در حال سخن‏پراکنى علیه مردم ایران اسلامى هستند. این به‏اصطلاح رسانه‏ها تلاش کرده‏اند تا به هر نوعى که مى‏توانند بر سیاست داخلى، سیاست خارجى، فرهنگ و اقتصاد کشور تأثیر مخرب بگذارند. دروغ‏پردازى و شایعه‏پراکنى از جمله کارهاى مرسوم در این رسانه‏نماهاست که با هدف جنگ روانى علیه نظام اسلامى و مردم ایران صورت مى‏گیرد.
در همین راستا این شبکه‏ها پس از تنفیذ و تحلیف رئیس جمهور منتخب و ارائه لیست کابینه براى دریافت رأى اعتماد به مجلس شوراى اسلامى تلاش مى‏کنند تا در برنامه‏ها و اقدامات دولت جدید اخلال به‏وجود آورده یا به‏نوعى بتوانند آن اقدامات را در جهت اهداف خود قرار دهند. اخیراً شبکه‏هاى ماهواره‏اى با محوریت بى.بى.سى فارسى که نقش هدایت‏کننده شبکه جنگ روانى علیه جمهورى اسلامى را بر عهده دارد، با پخش گزارش‏ها، تحلیل‏ها و مصاحبه‏هایى‏کوشش مى‏کند تا در سیاست خارجى جمهورى اسلامى تغییرى ایجاد کند و خصوصا در پیشبرد برنامه صلح‏آمیز هسته‏اى جمهورى اسلامى اخلال ایجاد نماید. این شبکه با ترتیب‏دادن مصاحبه‏اى با مایکل مان سخنگوى‏کاترین اشتون در حالى از شک و تردید درباره برنامه هسته‏اى ایران سخن گفته که ۱۶ نهاد اطلاعاتى و امنیتى‏در آمریکا به صلح‏آمیزبودن فعالیت‏هاى هسته‏اى ایران اسلامى صحه گذاشته‏اند. مان در مصاحبه با بى.بى.سى‏اذعان کرده که در صورتى تحریم‏ها برداشته خواهد شد که نگرانى‏هاى غربى‏ها برطرف شود و ادامه داده که در صورتى مشکلات حل مى‏شود که جمهورى اسلامى بسته پیشنهادى ما را تمام و کمال بپذیرد و آن همان تعلیق فعالیت‏هاى هسته‏اى در جمهورى اسلامى است.
این رفتار غربى‏ها به‏خوبى مشخص مى‏کند که از سوى دشمنان هیچ‏چیز عوض نشده و آنان بر طبل دشمنى با مردم ایران کما فى السابق مى‏کوبند. همچنین بارها و بارها ایران براى رسوایى غربى‏ها طى همکارى با آژانس درباره برنامه هسته‏اى خود شفافیت کامل به خرج داده که این‏کار تا کنون از سوى هیچ کشور غربى و آمریکایى صورت نگرفته است.
این نوع خبرپراکنى و انتشار این قبیل گزارش‏ها به‏خوبى هر انسان هوشمندى را به این نتیجه مى‏رساند که شبکه‏هاى‏ماهواره‏اى فارسى زبان و به‏خصوص سردسته آنان بى.بى.سى فارسى هدفى جز شکستن خط مقاومت و تردید ایجاد کردن در دل مردم و مسئولین ندارد. آنان به خیال خام خود گمان مى‏کنند که با این جنگ روانى مى‏توانند مردم و مسئولین را به عقب‏نشینى از خواسته‏ها و حقوق اساسى خود وادار نمایند. این در حالى است که مردم معتقد و ایمانى ایران اسلامى مى‏دانند که بر طبق فرمایش خداوند در قرآن کریم، دشمنان دست از سر شما بر نمى‏دارند تا شما را از دینتان خارج نمایند و رهبر معظم انقلاب اسلامى نیز به این موضوع اشاره کرده بودند که آن‏ها از ایران هسته‏اى‏نمى ترسند بلکه از خطر ایران اسلامى مى‏ترسند و باید هم بترسند.
خاطرنشان مى‏شود، مقام معظم رهبرى در مراسم حکم تنفیذ رئیس‏جمهور منتخب درباره دشمنانى که زبان عقلائى‏سرشان نمى‏شود، این‏چنین فرمودند: «من تأیید مى‏کنم نظرى را که رئیس‏جمهور محترم ابراز کردند در زمینه برخورد حکمت‏آمیز با مسائل گوناگون بین‏المللى و مسائل سیاسى و مسائل ارتباطات بین‏المللى و این‏ها. حتماً باید برخوردِ حکمت‏آمیز و عاقلانه باشد. البته ما دشمنانى داریم که این‏ها زبان عقلائى هم خیلى سرشان نمى‏شود؛ لیکن آنچه که ما وظیفه داریم، این است که با استحکام، با توجه به اهداف والاى جمهورى اسلامى، بدانیم چه‏کار داریم مى‏کنیم؛ اهداف خودمان را بشناسیم، آن اهداف را هم در نظر داشته باشیم و آن‏ها را با جدیت دنبال کنیم.»
Share/Save/Bookmark