توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 71245
شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۳
ساکنان جدید خانه ملت مراقب اعتماد مردم باشند
مجلس دوازدهم در چهار روز دو نمره منفی گرفت/ از فاجعه شمارش آرای هیات رئیسه تا تائید نماینده اخراجی مجلس قبل!
اتفاقاتی که طی سه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دوازدهم رخ داد دو نمره منفی در کارنامه مدیریت این مجلس ثبت و ضبط کرد.
مجلس دوازدهم در چهار روز دو نمره منفی گرفت/ از فاجعه شمارش آرای هیات رئیسه تا تائید نماینده اخراجی مجلس قبل!
به گزارش خط نیوز به نقل از جهان نيوز: مجلس به عنوان یک شورای قانونگذار و ناظر، باید خود بر رعایت قانون از همه نهادها پیشی گرفته و فرهنگ قانون گرایی را در جامعه نهادینه کند. مجلس دوازدهم اما در بدو شروع خود نتوانسته آنگونه که باید و شاید انتظارات را برآورده کند. تاکنون برگزاری سه جلسه علنی توسط مجلس و بروز دو ماجرای منفی کارنامه خوبی برای خانه ملت نیست!

ماجرای تخلف در شمارش آرای انتخابات هیئت رئیسه

مجلس روز سه شنبه 8 خردادماه انتخابات تعیین رئیس و اعضای هئیت رئیسه را برگزار کرد اما گویی اشکالی در شمارش آرای نواب، ناظرین و دبیران بوجود آمد که اقدام به بازشماری آرا در این حوزه شد. نکته اساسی اینجاست که در بازشماری آرای اعضای هئیت رئیسه به جز رئیس بعضا تا 41 رای اختلاف وجود داشت. به طور مثال آرای «غلامرضا نوری قزلجه» که در بخش ناظرین انتخاب شد 41 رای اختلاف داشت و این تعداد در بازشماری از آرای وی کم شد! جالب است که بیشترین اختلاف رایی که در بازشماری آرای هئیت رئیسه وجود داشته، به این نماینده اختصاص دارد.

در بخش دبیران وقتی شمارش آرا دوباره اتفاق افتاد آرای روح الله متفکر آزاد 16 رای بیشتر شد. همچنین در بخش نواب رئیس همه آرای نامزدها برای نواب دارای اختلاف 21 و 27 رای بود. هر چند در نتیجه آرای نواب رئیس تغییری حاصل نشد اما سئوال این است که چرا در خوش بینانه ترین حالت این سهل انگاری صورت گرفته است؟ همین موضوع باعث شد برخی از نمایندگان روز پنجشنبه نسبت به آرای جا به جا شده به رئیس مجلس انتقاد کنند.

این موضوع سبب شد که «حمید رسایی» نماینده مجلس به طور مستقیم نسبت به جا به جایی آرا به رئیس مجلس اعتراض کند. رسایی مطرح کرد که قالیباف سعی کرده به راحتی از این موضوع مهم رد شود. اینکه چه اتفاقی صورت گرفته که تا به این میزان جابه جایی رای وجود داشته و چرا نمایندگانی که وظیفه نظارت و شمارش آرا را بر عهده داشتند تا به این حد سهل انگاری کردند در هاله ای از ابهام قرار دارد. به هر جهت این موضوع به عنوان یک نقطه منفی در مجلس دوازدهم ثبت و ضبط شد.

تایید اعتبارنامه نماینده اخراجی مجلس یازدهم
ماجرای تایید اعتبارنامه منتخبان مجلس نیز حواشی خاصی را در بر داشت. اعتبارنامه «غلامرضا تاجگردون» نماینده اخراجی مجلس یازدهم در این مجلس تایید شد. در جریان ارائه گزارش شعب در صحن مجلس، «مالک شریعتی نیاسر» نماینده تهران که پیش از این به اعتبارنامه تاج گردون معترض بود، در جایگاه هیئت رییسه حاضر شد و از محمدباقر قالیباف که ریاست صحن مجلس را بر عهده داشت خواست نامه اعتراض جمعی از نمایندگان به این اعتبارنامه را در صحن مطرح کند. این نمایندگان مطرح می کردند بنابر قانون بایستی اعتبارنامه منتخبان در صحنه به رای گذاشته شوند اما گویا رئیس مجلس معتقد بوده که نیازی به این کار نبوده است!

در این رابطه گفته شده که اگر کسی به اعتبارنامه یکی از منتخبان اعتراضی داشته باید در شعبه مورد نظر مطرح می کرده است و در صحن رای گیری صورت نمی گیرد و اعتراضی نیز پذیرفته شده نیست. این درحالی است که گفته می شود رئیس شعبه که این اعتراضات را اخذ می کرده «نوری قزلچه» بوده است.

مالک شریعتی از چند و چون ماجرایی که در مجلس رخ داد در شبکه اجتماعی ایکس توضیحاتی ارائه کرده است که گویا با تهدیداتی نیز از سوی تاجگردون همراه بوده است.

این نماینده مجلس از اعتراض بیش از 100 صفحه‌ای برخی نمایندگان نسبت به تایید اعتبارنامه تاجگردون صحبت کرده و در صفحه شبکه اجتماعی خود با اشاره به عدم اجرای قوانین مربوطه نوشت: «اجرای اصل ۹۳ قانون اساسی و وصیت امام‌(ره) درباره اعتبارنامه‌ها عین متن است. اعتراض بیش از 100 صفحه‌ای ما (با نکات جدید) بدون استعلام کتبی از شورای نگهبان بررسی نشد. رفتم به رئیس تذکر دهم که تاجگردون به سلیمی گفت: «تکه تکه‌ات می‌کنم» و مرا هم تهدید کرد: «‌نمی‌گذارم شب به خانه برسی».

شریعتی همچنین در صفحه خود نوشت: «متاسفانه آقای قالیباف تصمیم خود را گرفته بود و حتی به درخواست ۵۴ نماینده برای رای گیری گزارش شعبه‌ها درباره اعتبارنامه‌ها در صحن اعتنا نکرد».

به گفته شریعتی، ظاهرا تصمیم گرفته بودند تا موضوع زود جمع و جور شود و ماجرایی شبیه تصویب ۲۰ دقیقه‌ای برجام رخ داد و خاطرات مجلس یک نفره زنده شد.

پیش از این مالک شریعتی در صفحه شخصی خود در شبکه مجازی ایکس نامه اعتراض جمعی از منتخبان به «اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون» را منتشر کرده بود. مالک شریعتی، قاسم روانبخش، زهره سادات لاجوردی، کامران غضنفری، امیرحسین ثابتی، ابراهیم رضائی و روح الله نجابت نامه اعتراض به اعتبارنامه تاجگردون را امضا کرده‌اند.
اما با همه این موارد بازهم اعتبارنامه تاجگردون که حرف و حدیث های بسیاری در مورد وی وجود دارد توسط مجلس دوازدهم تایید شد. اینکه چگونه است که تاجگردون در مجلس یازدهم اخراج می شود اما در مجلس دوازدهم مورد تایید قرار می گیرد سئوالی است که افکارعمومی نیز در فضای مجازی بدان اشاره کرده‌اند.

نمایندگانی که رئیس مجلس را وام دار خود می‌دانند!
در کنار این حواشی برخی از اظهارنظرهای نمایندگان اصلاح طلب و نزدیک به اعتدالیون و شخصیت‌های سیاسی نیز قابل تامل است.

«مسعود پزشکیان» نماینده اصلاح طلب در مجلس درباره تاثیرگذاری گروه مستقلین شامل اصلاح طلبان و اعتدالیون و ... در مجلس دوازدهم گفت: «به این فراکسیون دیگر نمی‌توان عنوان فراکسیون اقلیت گفت. گروهی بسیار تعیین‌کننده در مجلس دوازدهم هستند که کنشگری آنها مبتنی بر مطالبات مردم و منافع ملی است. گمان می‌کنم اگر رای مستقلین نبود، قالیباف هرگز یک چنین رایی را نمی‌آورد.»

وی افزوده است: «در صورت عدم مشارکت مستقلین و اصلاح‌طلبان در رای به قالیباف احتمال داشت انتخابات هیات‌رییسه به دور دوم کشیده و مشکلات بسیاری ایجاد شود. اتفاقا رفتار مستقلین و نوع رای دادن آنها نشان داد که در مجلس دوازدهم تعیین‌کننده خواهند بود.»

«غلامرضا نوری قزلچه» که با 140 رای به عنوان ناظر هیات‌رئیسه برگزیده شد و در بازشماری آرای مربوط به وی در این سمت 41 رای اختلاف وجود داشت، نیز بیان کرده است: «دلیل اصلی اینکه فراکسیون مستقلین به ریاست قالیباف رای داد این بود که قالیباف رسماً اعلام کرد در پارلمان می‌ماند و هرگز کاندیدای ریاست‌جمهوری نخواهد شد. فراکسیون مستقلین درحال حاضر قدرتمندترین فراکسیون مجلس دوازدهم محسوب می‌شود و تمایل اعضای او به ریاست قالیباف، او را وارد پنجمین سال ریاستش کرد.»
Share/Save/Bookmark