توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 66971
يکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۰۲
ارابه های مرگ همچنان می تازند !
ارابه های مرگ همچنان می تازند !
در یکی از آخرین موارد تصادفات جاده ای مرگبار در ایران که تعدادی از هموطنان عزیزمان جان خود را از دست دادند شاید برای اولین بار رییس پلیس راهور علاوه بر عامل انسانی دخیل در بروز تصادف ، ناایمنی بسیار وحشتناک خودروهای داخلی را هم از جمله دلایل مهم حادثه غمبار در بهبهان اعلام نمود.

اتفاق تاسف باری که رییس راهور به آن اشاره کرده مربوط به باز نشدن کیسه هوای خودروهای سانحه دیده است که دست بر قضا همگی هم داخلی بوده اند .

واقعیت این است که داشتن و خوب کار کردن کیسه هوا در خودرها یکی از ابتدایی ترین موارد ایمنی می باشد که همه خودروسازان دنیا توجه خاصی به آن دارند .

در ایران و تنها چند سال است که با کلی فشارو خواهش و تمنا از سوی ارگان های مختلف بالاخره خودروسازان محترم رضایت دادند تا کیسه هوا بر روی خودروهای تولیدی خود قرار دهند آن هم ابتدا فقط برای راننده و پس از کلی امتیاز گیری و گرفتن چند برابر ارزش کیسه هوا از مشتری داخلی کیسه هوا سرنشین را هم به آپشن های خود افزودند ، البته کیفیت ایمنی بخشی آن هم که در تصادف اخیر به اثبات رسید!

این در حالی است که بحث ایمنی در خودروسازی جهانی به یکی از مهمترین مولفه های ساخت خودرو تبدیل شده و در حالی که خودروسازان توجه بسیار ویژه ای به این مباحث دارند بسیاری از کشورها بویژه کشورهای پیشرفته دنیا نیز با تدوین استانداردهای ایمنی بسیار سخت گیرانه خودروسازان را موظف به پاس کردن همه آنها می کنند.

در حالی که تقریبا تمامی خودروسازان بزرگ جهانی خصوصی بوده و وابستگی به دولتها ندارند اما حداقل در 2 مبحث مهم این دولتها هستند که با وضع قوانین مختلف خودروسازان را موظف به پیروی از آنها می کنند.

اولین مورد در بحث ایمنی خودرو چه برا ی سرنشینان و چه برای عابران پیاده می باشد.

دومین مورد هم مربوط به بحث آلایندگی زیست محیطی خودرها می باشد که خودروسازان موظف می شوند که میزان آلایندگی خودرهای تولیدی را به میزان استاندارد کشور مطبوع خود کاهش دهند.

جالب این که این قوانین سخت گیرانه در کشورهای سرمایه داری که معمولا گفته می شود دولتها نفوذی بر صنایع خصوصی نداشته و همه چیز تابع بازار است در حال اعمال شدن می باشد .

این در حالی است که در ایران 2 خودروساز بزرگ کشور حدود 90 درصد تولید خودرو را در دست داشته و کاملا وابسته به دولت بوده و مدیران عامل آنها را دولت تعیین می کند به هیچ قانون و استانداردی تن نمی دهند و نه تنها کسی نمی تواند قانونی بر آنها تحمیل کند بلکه آنها همواره تعیین کننده همه چیز از کیفیت و ایمنی خودرو گرفته تا تیراژ تولید و حتی قیمت آن بوده و هستند.

هر ساله حدود 30 هزار نفر از مردم ایران بر اثر کیفیت و ایمنی پایین خودروهای داخلی در جاده ها و خیابان ها جان عزیز خود را از دست می دهند ، دهها هزار نفر دیگر مصدوم و معلول شده و صدها هزار نیز دچار گرفتاری های ناشی از این مصیبتها می شوند و در مجموع بسیاری از خانواده ها ی ایرانی دچار مشکلات حاد روحی ، روانی ، اجتماعی و اقتصادی ناشی از این حوادث می شوند.

علاوه بر اینها هزاران میلیارد ریال زیان ناشی از تصادفات و کشته شدن سرنشینان از ضرر وزیان بیمه ها گرفته تا هزینه های سرسام آور خدمات درمانی و پزشکی برای مصدومان این حوادث که اگر دولت محترم مردمی و انقلابی همت نموده و با کمک مجلس و پلیس راهور و دیگر ارگان ها و وزارت خانه های دخیل در این امر ، یک بار و برای همیشه به وضع نابسامان و مافیایی صنعت خودرو سر وسامان درستی بدهد ؛

علاوه بر تمامی مزایای صنعتی و اقتصادی ، باعث کاهش شدید تلفات جاده ای که این خود بزرگ ترین فایده بهبود وضع خودروسای کشور می باشد و در کنار آن باعث صرفه جویی هزاران میلیاردی در هزینه های ناشی از تصادفات و تلفات ناشی از آن می شود.

به هر حال در اینجا جان انسان ها در میان است و هر گونه کوتاهی از جانب هر کسی که باشد کاملا غیر قابل بخشش بوده و هیچ کوتاهی و مماشاتی از جانب دولت و مجلس در این مورد خاص و حاد به هیچ عنوان قابل توجیه نمی باشد.
Share/Save/Bookmark