توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 68655
سه شنبه ۸ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۵
محیط زیست اعلام کرد: بررسی دقیق اثرات محیط زیستی سد چم‌شیر
محیط زیست اعلام کرد: بررسی دقیق اثرات محیط زیستی سد چم‌شیر
معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: بررسی دقیق پروژه سد چم‌شیر از دیدگاه محیط زیستی با همکاری دستگاه‌های مسئول، دستگاه‌های نظارتی و با لحاظ کردن گزارش تدوین شده توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در حال انجام است..

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، در پی بروز برخی از ابهام ها در خصوص تبعات زیست محیطی آبگیری سد چم‌شیر در استان کهگیلویه و بویراحمد، معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست توضیحاتی به شرح ذیل ارایه کرد:

رودخانه زهره از رودخانه‌های مهم جنوب کشور است که سرچشمه آن در غرب استان فارس و شرق استان کهگلویه بویر احمد واقع شده است. این رودخانه در طی مسیر ۵۲۰ کیلومتری خود به خلیج فارس می‌ریزد و حوضه آبریز آن، محدوده‌ای از استان‌های فارس، بوشهر، کهگلویه و بویراحمد و خوزستان را شامل می‌شود. سد مخزنی چم‌شیر در محل تنگ چم‌شیر بر رودخانه زهره در دست احداث است.

ماهیت کیفیت رودخانه زهره نوسانی است، به‌طوری‌که در ماه‌های تر دارای کیفیت مناسب و حتی قابل شرب است اما در سایر ماه‌های سال به دلیل کاهش آبدهی رودخانه، غلظت املاح به‌حدی افزایش می‌یابد که برای کشاورزی زراعی نیز مناسب نخواهد بود.

نقش اصلی سد چم‌شیر ایجاد تعادل کیفی در رودخانه پایین‌دست و کاهش نوسانات کیفیت جریان نسبت به شرایط طبیعی است. لذا می‌بایست تضمین تأمین حداقل حق‌آبه محیط زیستی برای تعدیل کیفی رودخانه پایین دست انجام پذیرد. هرگونه انحراف از رهاسازی حداقل حق‌آبه محیط زیستی پایاب سد چم‌شیر، با توجه به وجود زون‌های شور موجود می‌تواند کیفیت رودخانه را با مشکل مواجه کند.

در همین راستا گزارش ارزیابی اثرات محیط زیستی سد چم‌شیر در سال ۱۳۸۸ مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به زمانبر بودن ساخت سد، ملاحظات محیط زیستی به‌صورت شروط ۱۲ گانه از جمله اجرای کامل شیوه‌های پیشگیری، کاهش و کنترل آثار منفی زیست‌محیطی مرتبط با پروژه و برنامه مدیریت و کاهش زیست‌محیطی و ارزیابی ریسک، کسب مجوز از اداره کل حفاظت محیط زیست در اجرای هرگونه ساخت و ساز و یا فعالیت جدید و... در آن مطرح شد.

از این رو با عنایت به اهمیت موضوع و ورود مبادی نظارتی و دغدغه‌های مردمی، بررسی دقیق پروژه از دیدگاه محیط زیستی با همکاری دستگاه‌های مسئول و دستگاه‌های نظارتی همچنین با لحاظ کردن گزارش تدوین شده توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در حال انجام است که اطلاعات تکمیلی آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

انتهای پیام
Share/Save/Bookmark