توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 22286
سه شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۰۰:۳۸
آقای روحانی! فرمایش حضرت امیر(ع) چه شد؟
حسین علوی
آقای روحانی! فرمایش حضرت امیر(ع) چه شد؟
 در ایام تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری، آقای روحانی از نامه حضرت‌علی(ع) به مالک اشتر درباره حقوق رعیت، جمله‌ای را نقل کرد تا نگاه خود به موضوع آزادی بیان و آرا در جامعه را تبیین کند. روحانی به آن بخش از فرمایش حضرت امیر به مالک که سخن رسول‌الله(ص) را یادآوری می‌کرد؛ اشاره کرد که می‌گفت: «پاك و آراسته نيست امتي كه در آن امت، زيردست نتواند بدون‌ لكنت زبان حق خود را از قوي‌دست‌ بستاند.» آقای روحانی در سلک روحانیت است. قاعدتا همانطور که ریاست‌جمهوری یک مکلا، دردسر‌های خاص خود را دارد؛ ریاست‌جمهوری یک معمم هم محذوریت‌ها و حساسیت‌های ویژه‌ای دارد که عمدتا ناشی از زی‌ طلبگی است. اشاره آقای روحانی به حدیث نبوی و توصیه موکد علوی، تنها یک درس اخلاقی نیست. او یک روحانی است که اکنون رئیس‌جمهور است و قطعا مراعات دقیق آن توصیه نبوی و علوی بر ایشان فرض است و حساسیت‌ها برای مراعات آن دوچندان.

در برنامه زنده گزارش ۱۰۰ روزه رئیس‌جمهور، ما رفتار موجه و موقری بویژه از مجریان صدا و سیما ندیدیم. بنابراین انتقادات متوجه این سازمان بود که در تنظیم گفت‌وگوی رئیس‌جمهور برخی بدیهی‌ترین آداب دینی و بومی مورد خدشه قرار گرفته بود. اکنون خبرهایی منتشر شده که می‌گوید کل آن گفت‌وگو توسط نهاد ریاست‌جمهوری تدارک و تدبیر شده بود. به عبارتی انتخاب مجری، گزینش سوالات، طرح موضوعات و حتی تصویربرداری با اراده دفتر رئیس‌جمهور صورت گرفته است. باور این موضوع نگران‌کننده است. آیا واقعا چنین اتفاقی افتاده است؟ چرا؟ آیا آزادی‌بیان که در مقابل لکنت‌زبان قرار می‌گرفت؛ دارای چنین ویژگی‌هایی است؟

اگر در کنار رئیس‌جمهور روحانی ما دلسوز یا دلسوزانی باشند؛ باید نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند. این سرآغاز یک اتفاق ناگوار و خطرناک است. تنگ‌نظری افراط‌گونه در نحوه مواجهه با مردم زیبنده مسؤولان دفتر یک رئیس‌جمهور روحانی نیست. این قبیل اقدامات برای رئیس‌جمهور روحانی نظام اسلامی بسیار هزینه‌ساز است. خود آقای روحانی چندی پس از انتخابات در جمع روحانیون کشور تصریح کرد که رای به او، رای به روحانیت است. حتی شنیده شده یکی از مراجع تقلید نیز با استناد به همین موضوع، توصیه‌هایی به آقای رئیس‌جمهور داشته‌اند. لذا مراعات برخی مباحث از سوی رئیس‌جمهور روحانی می‌تواند از اوجب واجبات باشد. بایدها و نبایدهای رفتاری حکام اسلامی در نسخ و متون دینی به مراتب تشریح و توصیه شده است. در این زمینه‌ها انتظار از یک رئیس‌جمهور روحانی بسیار بیشتر از دیگران است. گشاده‌رویی با مردم، سهل‌الوصول بودن رئیس‌جمهور، احساس نزدیکی و قرابت مردم و از همه مهم‌تر صداقت و راستگویی از ابتدایی‌ترین ویژگی‌های رئیس‌جمهور روحانی است. انتظار از آقای روحانی و نزدیکان ایشان این است که توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند و در کنار حفظ ظرافت‌های طلبگی، بایسته‌های یک رئیس‌جمهور حکومت دینی را نیز مورد توجه جدی قرار دهند.
Share/Save/Bookmark
مرجع : روزنامه وطن امروز