توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 14186
دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۲۳:۲۸
غریبه ای قریب به نام دکتر جلیلی
مجدالدین معلمی
غریبه ای قریب به نام دکتر جلیلی
نمی دانم این چه تقدیری بود که در روز میلاد امام اول، امیرمومنین(علیه السلام) در اولین همایش و جلسه انتخاباتی شرکت کنم! خبر آمد عصر جمعه دکتر سعید جلیلی اولین گردهمایی خود را در سالن مجموعه ی شهید شیرودی برگزار می کند. نه با شوق و رغبت تمام، که از سر کنجکاوی در همایش شرکت کردم. می خواستم این پدیده ی کم حرف انتخابات را کشف و ارزیابی کنم!

این دکتر جلیلی برای من چهره ی غریب و قریبی داشت!

دکتر جلیلی غریب بود چرا که هر چه تلاش کردم تصور کنم دکتر جلیلی شبیه کدام یک از روسای جمهور پیشین یا اشخاص مطرح سیاسی خواهد شد به نتیجه نرسیدم. دکتر جلیلی برای خود یک تیپ منحصر به فرد است. او برایم جدی، مومن، انقلابی، محکم، سرد، کم ارتباط، کم حرف، پاک و ساده زیست، بی حاشیه، قاطع، آرام، بدون پشتیبان از جریانات اجرایی_مدیریتی این سی ساله و با یاران فکری-اندیشه ای و نیز کاملا ایدئولوژیک جلوه کرد.

مومنانه دم از تکلیف و وظیفه می زد و هیچ تلاشی برای هیجان افزایی یا سخنان مهیج و انتخاباتی نداشت. شعار نداد. هیچ قول و وعده ای هم نداد. آن قدر رسمی و دیپلماتیک حرف زد که مردم عوام را که برای تکبیر و شعار دادن آمدن بودند خسته کرد!

به فرض رای آوری او رییس جمهوری کاملا متفاوت خواهد بود. یک انقلابی تکلیف مدار که دکان کلاغ نیوزها و رسانه ها را در وهله ی اول تعطیل خواهد کرد. مقاوم و دورن گرا و خویشتن دار است. به زحمت حرف می زند و زیاد رابطه ی خوبی با دوربین و تریبون و شعار ندارد.

نه مثل بعضی ها وامدار جریانات و افراد خواهد بود؛ نه مثل بعضی ها به تشکل ها و افراد و احزاب حمله می کند. زود عصبانی نمی شود ولی وقتی عصبانی بشود کن فیکن می کند! هنوز هم نمی دانم با چه گروه و قماش و یارانی می خواهد کشور را اداره کند ولی می توان با ایمان انتظار داشت با همفکران تئوریکش تصمیماتی عاقلانه و دین مدارانه بگیرد.

دکتر جلیلی قریب بود چرا که بدون دلیل خاصی دوستش داشتم. با اینکه برای اولین بار بود از نزدیک می دیدمش، احساس آشنایی با او را داشتم. انگار با این شخصیت زندگی کرده ام و می شناسمش! شاید به این دلیل که شخصیتش قرابت نزدیکی با پدر بزرگوارم داشت! گویی پدرم بود است که کاندیدای ریاست جمهوری شده است!

این تیپ اعتقادی را به خوبی می شناسم. کشور با دکتر جلیلی کاملا متفاوت اداره خواهد شد. او تعریف و جلوه ی جدیدی از انقلابیون ایدئولوژیک دهه ی ۵۰ است.مردان تکلیف مداری که ده ها سال دیگر هم همین خواهند بود!
Share/Save/Bookmark