توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 66341
چهارشنبه ۷ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۰۱
دادستان تهران:
بیش از ۵ هزار زندانی از ابتدای سال ۱۴۰۰ آزاد شده‌اند
بیش از ۵ هزار زندانی از ابتدای سال ۱۴۰۰ آزاد شده‌اند
۲۷۵ زندانی در دیدار دادستان تهران و ۱۶۵ قاضی با زندانیان زندان تهران بزرگ آزاد شدند.

به گزارش ایسنا به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، دادستان تهران به همراه یک تیم ١٦٥ نفره قضایی متشکل از معاونان و سرپرستان دادسراهای تهران، دادستان‌های شهرستان‌های تابعه تهران و برخی از معاونان، قضات اجرای احکام و دادیاران ناظر زندان روز گذشته به زندان تهران بزرگ رفتند تا در دیدار چهره به چهره با زندانیان و بررسی پرونده هایشان، زمینه آزادی تعدادی از آن‌ها فراهم کنند.

در این بازدید که تا بعد از نماز مغرب و عشا به طول انجامید، دادستان تهران و هیات قضایی همراه، با تک تک زندانیان ملاقات چهره به چهره داشتند و به درخواست‌ها و مشکلات آن‌ها رسیدگی کردند.

القاصی مهر از آزادی ٢٧٥ نفر از محکومان به حبس در راستای ماده ١٤ دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری خبر داد و گفت: در این بازدید ٦٨ نفر از محکومان مالی و ردمال و دیه از محل اعتبارات اداره کل اوقاف استان تهران، ستاد دیه و خیرین با بدهی یک میلیارد و٥٠٠ میلیون تومان شناسایی و اقدامات لازم برای آزادی آن‌ها انجام شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری ۵۳۴۸نفر از زندان‌های استان تهران آزاد شدند، افزود: همچنین در این بازه زمانی شاهد کمک ۱۳میلیاردی خیرین برای آزادی زندانیان بوده ایم.

وی از شناسایی و معرفی ٩٢٥ زندانی به کمیسیون عفو اشاره کرد و بیان داشت: علاوه بر این ٨٧٥ محکوم مالی از جمله محکومان دیه و ردمال شناسایی و با دادخواست اعسار آن‌ها موافقت شد.

از دیگر دستاوردهای این بازدید می‌توان به شناسایی ١٦٥٠ زندانی برای استفاده از نهادهای ارفاقی اعم از آزادی مشروط، تعلیق، نظام نیمه آزادی تحت نظارت سامانه الکترونیکی (پابند) اشاره کرد.

دادستان تهران خاطرنشان کرد: علاوه بر این در این دیدار ٥٥٠ نفر از محکومان مالی شناسایی و به واحد صلح و سازش شوراهای حل اختلاف مستقر در زندان که تحت نظارت دادیاران ناظر است، معرفی شدند.

وی در ادامه با بیان اینکه اگر جامعه و بدنه جامعه درست شود زندان خود به خود درست می‌شود گفت: زندان و محیط زندان و جمعیت کیفری آن، معلول کارکردهای اجتماعی است بنابراین اگر مشکل اشتغال و بیکاری را رفع کنیم، همچنین فقر جامعه و مشکلات معیشتی مردم مرتفع شود شاهد جرم نخواهیم بود.

وی در ادامه گفت: دو جرم مواد مخدر و سرقت اکثریت زندانی‌ها را شامل می‌شود. نزدیک به ۹۰درصد کسانی که به دلیل مواد مخدر یا سرقت روانه زندان می‌شوند بیکار هستند، بنابراین اگر مشکل این افراد حل شود ما شاهد این همه گرفتاری و زندانی نخواهیم بود و اگر فرد شغل داشته باشد قطعا سر از زندان در نمی‌آورد.

دادستان عمومی و انقلاب تهران با بیان اینکه وقتی فردی بیکار است، شغلی و درآمدی ندارد به مشاغل کاذب روی می‌آورد و ممکن است در این حالت مرتکب جرائم خشن و جرائم سنگینی هم شود اظهار داشت: بنابراین اگر زمینه جرائم و آسیب‌های اجتماعی، همچنین فقر، بیکاری و مشکلات اقتصادی حل شود موضوع زندان هم درست می‌شود. باید تلاش کنیم سرمنشأ درست شود؛ اما اگر زندانی‌آزاد و در جامعه رها شود باز هم ممکن است به زندان بازگردد.

القاصی مهر با بیان اینکه نیاز امروز کشور مساله تولید، اشتغال و حمایت از چرخه اقتصادی کشور است تاکید کرد: باید از تمام ظرفیت‌های دولت و نهادهای تأثیرگذار در جهت فعال‌سازی واحدهای صنعتی تولیدی، حمایت از مقوله تولید، حمایت از اشتغال استفاده شود و قطعا اگر این مسایل حل شود بسیاری از مشکلات مرتفع و شاهد آسیب‌های اجتماعی نخواهیم بود.

انتهای پیام
Share/Save/Bookmark