توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 13484
شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۲۲
راهبرد سه‌ لایه اصلاح‌طلبان در انتخابات یازدهم/ خاتمی با حزب جدید می‌آید؟
راهبرد سه‌ لایه اصلاح‌طلبان در انتخابات یازدهم/ خاتمی با حزب جدید می‌آید؟
یادداشت/ فریدون حاجی پور
بررسی‌های مستمر جریان رسانه‌ای اصلاح‌طلبان نشان می‌دهد تئوریسین‌های این جریان، راهبردی را تعریف کرده‌اند که لایه‌های مختلفی دارد و ضمن هم‌افزایی، دارای فاز اجرایی زمان‌بندی‌شده نیز هست.

در حالی که امروز تنها فرصت باقی مانده برای ثبت نام کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است، پرسش اساسی آن است که جریان اصلاحات با چه راهبردی در این انتخابات بنای حضور دارد و این راهبرد آیا معطوف به انتخابات است و یا معطوف به یک کنش فوق استراتژیک؟



بررسی های مستمر جریان رسانه ای اصلاح طلبان نشان می دهد که تئوریسین های این جریان، راهبردی را تعریف کرده اند که دارای لایه های مختلف بوده و ضمن هم افزایی، دارای فاز اجرایی زمان بندی شده نیز می باشد.



لایه های این راهبرد عبارتند از :



۱- حضور رقابتی:



جریان اصلاحات طی ماه های گذشته تلاش وسیعی را به لحاظ رسانه ای مصروف ساخته تا ضمن بحران نمایی از وضعیت کشور خود را یگانه آلترنایتوی معرفی کند که توان پاسخ به اقتضائات امروزه را دارد.این کوشش در بطن و متن خود، سفید نمایی فتنه گران را نیز به دلیل آنچه که آنان «پیشگویی حوادث» می خواندند، هدف خود قرارداده است.



از دیگر سو طرح دوگانه «هاشمی – خاتمی» نیز در راستای رقابت در انتخابات مبتنی بر بستر حل بحران مطرح شده و یک کوشش هدفمند برای دستیابی به ۲ هدف عمده است.هدف اول، به تحرک وا داشتن بدنه اجتماعی اصلاح طلبان و هدف دوم نیز ایجاد انگیزه و جسارت در میان طیف نخبه این جریان می باشد.



در صورت حضور هریک از این افراد در عرصه انتخابات، تحرک اجتماعی ایجاد شده با سرمایه هریک از طرفین، قابلیت انباشت بر روی گزینه نهایی دوگانه هاشمی – خاتمی را خواهد داشت و در صورت عدم حضور این افراد، سرمایه ایجاد شده برای لایه بعدی قابل انتقال خواهد بود.



۲- حضور مشروعیتی:



در این لایه بر اساس انتخاب گزینه درجه ۲ اصلاح طلبان، نفس انتخابات به عنوان «یک فرصت بزرگ و غیر قابل گذشت» مورد تاکید قرار گرفته که از منظر آنها اهداف ذیل محقق خواهد شد.



۲-۱- عبور از فضای امنیتی و میل دادن به سمت فضای سیاسی



۲-۲- احیای تشکیلات فروپاشیده اصلاح طلبان



۲-۳- ورود همزمان به عرصه اجتماعی قدرت(شوراهای شهر)



۲-۴- دریافت تسهیلات به عنوان جریانی درون نظام و پذیرش به عنوان یک بازیگر رسمی



۳- ایجاد تشکیلات :



اصلاح طلبان بر این باور هستند که با پیگیری دولایه پیشین، چه در انتخابات پیروز باشند و چه بازنده، پیروزی متعلق به آن ها خواهد بود.چرا که هم دردرون سیستم به عنوان یک بازیگر شناخته شده اند، هم از زیر بار ضربه ۸۸ خلاص شده و هم پایگاه اجتماعی و تشکیلات خود را ساماندهی کرده اند.



اصلاح طلبان با این فرآیند اما، وارد عرصه دیگری می شوند و آن این است که هر پایه رایی را که بدست می آورند آن را پایه یک حرکت دیگر خواهند کرد.



در همین راستا باید تصریح کرد که اصلاح طلبان در لایه آخر، دستاورد انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۲ را اعلام شکل‌گیری یک تشکیلات سراسری برای خود دانسته و با یک حرکت جدی، خاتمی را به عنوان رهبرحزب سراسری اصلاحات رسماً معرفی خواهند کرد.
Share/Save/Bookmark