توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 66040
سه شنبه ۸ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۵۸
سندروم ستاد و بيماري اختلال قوا
سندروم ستاد و بيماري اختلال قوا
به گزارش خط نیوز ـ بعد از انتخاب رياست جمهوري سندروم ستاد سازي و ستاد بازي به پايان رسيد گرچه برخي ستادها هنوز در روياي تأثيرند و سهم خواه پنهان و منتظر فردايي كه ناني به كف آورند و به غفلت بخورند!
سهم خواهي از دكتر رئيسي گزاره ي نا مفهوم فردي و اجتماعي است.
رئيس جمهوري از جنس مردم كه براي يك جهاد بي انتهاي الهي خويش را آماده و براي ( ساختن هايي ) در خور شأن مردم ايران اسلامي كمر همت بسته است.
بدون تعارف و بدون اغراق، برخورد اخلاقي و محوريت اخلاق اسلامي و انساني در رفتار سياسي كه نمونه بارز آن در مناظرات سال هاي 96 و 1400 عليرغم رفتارهاي سخيف برخي رقبا شاهد بوديم، نگاه كلان به معضلات، جاري بودن در متن جامعه و عدم اشرافي گري سياسي در برخورد با مردم و نيز ژرف انديشي در بهبود شرايط و ارتقاي خدمات سازماني از خصوصيات مهم رئيس دولت سيزدهم است.
اما از مهم ترين نكات، استقلال در روش اداره ي كشور و تلاش براي مبارزه با سندرم زيانبار و فساد برانگير ارادت سالاري و عدم بها بخشيدن به پدرخواندگي زرسالاران زورمداري است كه سالهاست مافياگونه ضربات فراواني را به مردم تحميل كرده اند.
يكي از مهلك ترين آفات و چالش ها در همين زمينه مداخله ي قوه در قوه بوده كه از سال ها قبل آسيب ها و ضررهاي آن از طريق دلسوزان مكرراً بيان شده است.
به طور مثال، نماينده محترم مجلس به جاي وظيفه اصلي خود كه تقنين و نظارت است به سهم خواهي هاي غير شرعي و غير اخلاقي در جهت عزل و نصب وزير و استاندار و بخشدار تا سرايدار مدرسه روي آورده و از اين طريق براي آينده ي خود ستادسازي پنهان و آشكار را انجام دهد. اتفاقي كه در دوره گذشته باعث شد تعداد قابل توجهي از نمايندگان سابق در نقاط مختلف كشور، توسط شوراي نگهبان رد صلاحيت شوند.
البته اين به معناي سكوت مطلق نمايندگان مجلس در قبال عزل و نصب ها نيست و يكي از ابعاد وظيفه ي نظارت نمايندگان در همين گردنه ي مهم تعريف مي شود. يعني نماينده ي مردم در مجلس شوراي اسلامي بايد راه را براي برگزيده شدن افراد ناكارآمد ، ناصالح و غير مردمي سد كند و از حقوق مردم در مقابل كارتلهاي قدرت و ثروت و باندهاي پرمدعاي مردم ستيز دفاع كرده و شجاعانه به ميدان مبارزه براي استيفاي حقوق ملت برود.
حتي تلاش براي برگزيده شدن نخبگان متعهد در مناصب در صورتي كه فاقد مقاصد و منافع شخصي توسط نمايندگان باشد هم امري پسنديده و بي تفاوتي نسبت به آن به شدت نكوهيده است.
اما در مقطعي اين رويكرد دقيقاً برعكس شد و برخي نمايندگان به جاي پاسداري از حقوق مردم، در پي توسعه ي قلمرو منافع خويش و بيمه كردن آتيه ي خود و خانواده و اطرافيانشان شدند. كاشتن نيروها در ساختارهاي مختلف دولت براي برداشتن منافع آن در انتخاب هاي بعدي بيماري لاعلاجي بود كه در برخي مقاطع ، مجلس و دولت را به فاصله اي بسيار زياد با مجلس و دولتي در شأن مردمي تبديل كرد. اين رويكرد تباهي برانگيز را كنار وقايع عجيب و غريب ديگر بگذاريم قلب انسان به درد مي آيد. فلان نماينده مجلس در دوره ي گذشته عامل و دلال خريد و فروش خودرو شد، ديگري از دزدي چند صد هزار يوروي انبار شده از خانه اش خبرداد، آن يكي در موج برج سازي غرق شد و ...
اما از مجلس انقلابي اي كه اخيراً با رأي مردم به كار مشغول شده است،‌ انتظارات بسيار فراتر از اين دغل بازي هاي دنيا طلبانه و چرك است. انشاء الله بروز چنان فجايعي در اين مجلس حتي به اندازه ي گفتن سخنش هم رخ نخواهد داد.
نمايندگان ملت حتماً بايد مرز شناسي قوا را ارج نهاده و بدانند كه تداخل وظايف و مداخله هاي آشوب زا و خداي ناكرده منفعت طلبانه حق عرض اندام را خصوصاً در وضعيتي كه كشور درگير مشكلات فراوان حاصل از بي تدبيرهاي نا اميد كننده ي دولت و مجلس قبل است نبايد داشته باشد.
از سوي ديگر ستادها و انتصاب هاي فراواني در اين دوره مشاهده شده است كه انشاء الله اغلب آن ها از سر حب و بغض الهي بوده است.
مهم اين است كه كار ستادها را تمام شده بدانيم و در هر استان عقلاي قوم به هم انديشي و همسويي براي آن استان پرداخته و با شناسايي چهره هاي امتحان داده، هم هدف و هم آرمان، آن ها را به شخص رئيس جمهور معرفي كنند تا وي بتواند با دست پر در انتخاب ها اقدام نمايد.
لازم است از فرصت طلبان ستاد بازي كه بر برج منافع مي نشينند بايد به شدت احتراز شود كه اين افراد نه درد دين دارند و نه درد مردم. آنچه برايشان مهم است ميز مديريت است و آنچه در قلبشان جايي ندارد، انگيزه ي خدمت!
در اين ميان براي پيشبرد امور به نفع جامعه ، اصول متعالي و رشد دهنده ي انقلابي بودن، پاكدستي ، مردمي بودن، نخبه‌گي و ولايي عمل كردن ملاك باشد.
رسانه ها و شخصيت هاي رسانه اي بايد اين معيارهاي مهم را مستمر رصد كنند و يادشان باشد كه در سالهاي ماضي چه ترفندهايي توسط برخي افراد براي بالا رفتن از نردبان اعتماد مردم و رسيدن به پشت بام آرزوهاي شخصي انديشيده شد.
به هر حال تقويم زمان به ايام دولت كريمه نزديك مي شود. از نفوذي ها، فرصت طلبان و سهم خواهان در گروه هاي مختلف و پدرخوانده هاي لابي گر بايد اجتناب عقلي شود و دولت دكتر رئيسي بايد دولت شايستگان و پاكدستان باشد .
مقوله اي كه نبايد مغفول بماند اين است كه در دولت گذشته چهره هاي خوشنام، نخبه، كارآمد و ولايت محور وجود داشته و دارند كه تكيه گاه نيروهاي مومن و خدمتگزاراني صديق براي مردم در اقصي نقاط كشور بوده اند. اين مهم بايد مدنظر باشد و تر و خشك باهم نسوزند و نسوزانيم.
مراقبت از اين نيروهاي خوشنام و پاكدست كه عليرغم همه ي فشارها و عسرتها توانستند درست عمل كنند را از وظايف خود ببينيم.
هفتم تيرماه هزار و چهارصد - محمد حسين تركمن
Share/Save/Bookmark