توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 70632
دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۱۱
مردم هنوز عملکرد اصلاح طلبان را فراموش نکرده‌اند
پنهان شدن بانیان مشکلات کشور پشت تیترهای تخریبی/ وقتی فراموشی دولت روحانی؛ خاموشی تابستانی آورد
اصلاح طلبان درحالی که بانی مشکلات امروز کشور هستند، سعی می کنند پشت تیترهای تخریبی قرار بگیرند.
پنهان شدن بانیان مشکلات کشور پشت تیترهای تخریبی/ وقتی فراموشی دولت روحانی؛ خاموشی تابستانی آورد
به گزارش خط نیوز به نقل از جهان نیوز؛ جریان اصلاحات هنوز در حالی که انتخابات بسیار نزدیک است نسبت به حضور در این رویداد مهم سیاسی که سرنوشت کشور را رقم می‌زند با ابهام وارد شده است. بسیاری از ناظران سیاسی این رفتار ترس آلود اصلاح طلبان را مربوط به گذشته سیاسی این جریان دانسته و وصل می کنند. درواقع اصلاح طلبان در 8 سال دولت روحانی که حمایت تام و تمامی از این دولت کردند و نیروهای کلیدی آنان از معاون اولی تا لایه های مختلف مدیریتی این دولت را تشکیل می‌دادند آنقدر با ریزش بدنه روبرو شده‌اند که زمان زیادی می برد که این جریان بتواند در فضای سیاسی کشور قامت راست کند.

اصلاح طلبان برای اینکه بتوانند خود را در سپهر سیاسی کشور بازیابی کنند نیاز به دو موضوع دارند. یک فراموشی مردم که به نظر نمی رسد به همین سادگی ها ایجاد شود و دومی عملکرد بد دولت بعدی آنان که در این راستا دولت سیزدهم نشان داده که بسیاری از مشکلاتی که از دوران دولتداری این جریان گذشته را نیز کم کم در حال رفع کردن است. حالا این جریان برای اینکه این نقیصه را برطرف کند به فکر راه‌های میانبر می‌گردد و در این راستا تخریب دولت آیت الله رئیسی را هر روزه در دستور کار رسانه‌ای خود قرار می‌دهد و در این راستا از هر موقعیتی حتی شرایط جوی و آب و هوایی کشور و درواقع از ابر و باد و مه و ... نیز استفاده می‌کند.


در همین زمینه اخیرا وزیر نیرو در اظهار نظری درباره کمبود بارش‌های جوی هشداری مدیریتی داده است که دو قسمت داشته است. «علی اکبر محرابیان» در این راستا بیان کرده است: «تابستان سختی را در پیش داریم اما می‌توانیم از آن بدون خاموشی عبور کنیم به شرط آنکه این برنامه‌ها را رعایت کنیم. » اما برخی از رسانه‌های جریان اصلاحات از جمله روزنامه سازندگی با تقطیع اصل سخنان وزیر تنها بخش اول را بزرگ نمایی کردند؛ این درحالی است که محرابیان در کلیت سخنان خود بیشتر به برنامه ریزی این وزارتخانه برای آینده تاکید کرده اما اصلاح طلبان آنرا وارونه نمایی کرده‌اند.

نگاهی به اقدامات دولت خصوصا وزارت نیرو در بخش مدیریت برق کشور که وابسته به موضوع خشکسالی و آب پشت سدهاست به خوبی نشان می‌دهد که در این حوزه مدیریت قابل قبولی صورت گرفته است. این درحالی است که اگر این مدیریت انجام نمی شد عواقب بیش از یک دهه بی توجهی به سرمایه گذاری در صنعت برق کشور گریبان بسیاری از مردم را می گرفت؛ چه اینکه مردم خاموشی های تابستان‌های دولت‌های روحانی که بعضا مشکل و بحران در صنعت برق کشور از این زمان آغاز شد را فراموش نمی کنند.

به گفته کارشناسان صنعت برق، سرمایه‌گذاری اندک در صنعت برق در طول یک دهه اخیر موجب ناترازی تولید نسبت به مصرف شده است و مردم به یاد دارند که موضوع خاموشی های عجیب و غریب از دولت روحانی آغاز شد. درواقع فراموشی در سرمایه گذاری در صنعت برق باعث خاموشی تابستانی شد.

در همین رابطه در سال گذشته و سال جاری روند مدیریت خاموشی‌ها بهتر و بهتر شد. در سال 1401، 100 برنامه عملیاتی شامل 38 برنامه مربوط به تولید برق و واحدهای نیروگاهی، 31 برنامه مدیریت مصرف و تقاضای مؤثر، 16 برنامه برای آمادگی مطلوب شبکه برق و 15 برنامه برای مدیریت هماهنگی با استان‌ها اجرایی شد.

در سال جاری نیز وزارت نیرو 140 برنامه را تدوین و اجرا کرد. درواقع در دو سال گذشته حدود ۷ هزار و ۷۴۵ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شده که شامل ۵ هزار و ۷۸۴ مگاوات نیروگاه حرارتی، یک هزار و ۴۰۰ مگاوات افزایش ظرفیت با ارتقای راندمان نیروگاه‌های قبلی، ۲۰۳ مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر و ۳۵۸ مگاوات نیروگاه‌های تولید پراکنده می‌شود.



با این اوصاف دولت سیزدهم ضمن برشمردن مشکلات پیش رو سعی می کند با برنامه ریزی لازم نه تنها تهدیدها را مرتفع سازد بلکه فرصت های مهمی را برای کشور بوجود بیاورد. موضوعی که در دولت های حسن روحانی نه تنها عزم و اراده ای چندانی برای آن دیده نمی شد بلکه آنقدر مشکلات در طول هشت سال روی هم انباشته شد تا مشکلات به مرز بحران برسد که مشکل خاموشی که خصوصا به صنایع کشور آسیب‌های جدی وارد کرد از جمله این موارد است.

طبق آمارها، در سال اول دولت هاشمی رفسنجانی ظرفیت شبکه نیروگاهی کشور ۱۴ هزار و ۴۴۲ مگاوات بوده که این میزان بعد از ۸ سال و در زمان تحویل دولت به ۲۲ هزار و ۴۲۰ مگاوات رسیده، در دولت خاتمی این ظرفیت در سال اول ۲۳ هزار و ۲۵۷ مگاوات بوده که در زمان تحویل دولت به ۳۷ هزار و ۳۰۰ مگاوات رسیده، در دولت احمدی‌نژاد در سال اول ظرفیت شبکه نیروگاهی ۴۱ هزار و ۳۲ مگاوات بوده که در زمان تحویل دولت به ۶۸ هزار و ۹۴۱ مگاوات رسیده بود اما دولت روحانی با رشد اندک، ظرفیت تولید برق را در هشت سال به ۸۵ هزار مگاوات رساند.

نکته اساسی اینجاست که دولت سیزدهم برنامه های خود را مردم محور تدوین می کند و خصوصا مشکلاتی مثل خاموشی ها را با برنامه ریزی که مشارکت مردمی در آن برجسته بود، مدیریت کرد. بر همین اساس مردم از برنامه ریزی های دولت برای بالا بردن ظرفیت تولید برق بی خبر نیستند. اما در دولت روحانی بیشتر دولتمردان با فاصله گرفتن از مردم و حرف درمانی سعی کردند مشکلات را با پنهانکاری دور بزنند و همین امر باعث شد مشکلات نه تنها مرتفع نشود بلکه در لایه های مختلف مدیریتی مثل یک ویروس منتشر شود.

اینکه یک روزنامه از سخنان دولتمردان سعی می‌کند به اصطلاح بازی‌های عامیانه بُل بگیرد و درواقع نقطه ضعفی بسازد که از آن سوء استفاده کند، قطعا برنامه همیشگی این جریان است اما باید به حقایقی مهم اشاره کرد که همین کم کاری ها میراثی است که به گردن دولت سیزدهم افتاده و این دولت سعی دارد با تلاش بی وقفه و با توجه به تهدیدات آنرا رفع کند. دولت روحانی در 8 سال تنها 23 درصد از ظرفیت برق کشور را بهبود بخشیده که این موضوع با توجه به نیاز کشور نه تنها برآورد کننده احتیاجات نیست بلکه یک کم کاری گسترده را به نمایش می گذارد که روی دوش دولت بعد سنگینی می کند و این دولت باید دو برابر برای رسیدن به حد مطلوب تلاش کند.
Share/Save/Bookmark