توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 47999
يکشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۱
تلاش حامیان دولت برای وارد ساختن آیت الله رئیسی به دوقطبی سیاسی
از زمانیکه آیت الله رئیسی عزم خود را برای ورود به پاستور جدی ساخته، بازی های سیاسی رقیب نیز برای خدشه وارد ساختن بر چهره و سابقه وی آغاز شده است.
تلاش حامیان دولت برای وارد ساختن آیت الله رئیسی به دوقطبی سیاسی
به گزارش خط نیوز به نقل از جهان نيوز: با ورود آیت الله رئیسی به رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری، حامیان دولت احساس ترس شدیدی کرده اند و هرگز فکر نمی کردند اصولگرایان یکی از گزینه های مورد وثوق شان را در این دوره رو کنند؛ از اين رو دوقطبي سازي سياسي را در پيش رو گرفته اند تا رئيسي را در دام اين دوقطبي گرفتار سازند.

به گزارش جهان نيوز، عملکرد ضعیف حسن روحانی در 4 سال دوره تصدی گري اش بر امور اجرایی کشور، این فرصت استثنایی را برای رقبای سیاسی ایجاد کرده که بخت پیروزی در 29 اردیبهشت را بیش از پیش پررنگ تر ببینند. برهمین اساس در پی کش و قوس های فراوان و در یک اقدام دموکراتیک و تقریبا بی سابقه در جمهوری اسلامی ایران، اصولگرایان موفق شدند تا سازماندهی مناسبی را برای رقابت های ریاست جمهوری فراهم آورند.

در پی این فرآیند که نام جبهه مردمی نیروهای انقلاب را برای خود برگزیده بود، نام 5 نامزد احتمالی ریاست جمهوری مطرح شد که یکی از شاخص ترین آنها آیت الله رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی است. ايجاد اين سازوكار بديع در ميان اصولگرايان كه در ابتداي كار خود قرار دارد،‌ نيازمند انسجام بيشتري است ولي با اين وجود هم اصلاح طلبان و حاميان اعتدالگراي دولت به روش هاي مختلفي سعي در ايجاد تفرقه در ميان نامزدهاي معرفي شده توسط تشكل جمنا را دارند.

اما بدون شک یکی از اصلی ترین قطب های انتخابات پیش رو آیت الله رئیسی خواهد بود مگر اینکه توليت آستان قدس رضوي از انتخابات انصراف ندهد يا به نفع يكي ديگر از نامزدهاي اصولگرا كناره گيري نكند. با اين حال رئیسی، گزینه ای است که تا بحال توانسته نظر سایر گروه های اصولگرا را نیز به خود جذب کند و زمینه را برای ایجاد یک اجماع مناسب در اصولگرایان ایجاد کند.

همین شاخصه، فرصت استثنایی پیروزی را مهیا ساخته و از سوی دیگر ترس و وحشت فزآینده ای را در اردوگاه اصلاح طلبان و حامیان دولت ایجاد کرده است. آنها هرگز تصور نمی کردند فردی مانند رئیسی که تنها یک سال پس از حکم رهبر معظم انقلاب، تولیت آستان قدس رضوی را برعهده گرفته، به ناگهان وارد جرگه رقابت های انتخابات حساس ریاست جمهوری شود. ولی برخلاف سناریوهای رقیب این موضوع به سرانجام رسیده و روحانی مانند سال 92 دیگر از فرصت تشتت و ناهماهنگی رقبا برخوردار نیست.

از زمانیکه آیت الله رئیسی عزم خود را برای ورود به پاستور جدی ساخته، بازی های سیاسی رقیب نیز برای خدشه وارد ساختن بر چهره و سابقه وی آغاز شده است. اما ورای این بازی ها، ایجاد دوقطبی سیاسی به جای دوقطبی کارآمدی- ناکارآمدی در دستور کار حامیان و رسانه های دولت قرار گرفته است.



از آنجاییکه نقاط ضعف دولت در حیطه های اقتصادی، معیشتی و معضلات اجتماعی نمود یافته، تمام سعی خود را به کار انداخته تا زمین بازی را از این محدوده عوض کند و دوگانگی سیاسی به راه اندازد. در این دوگانه سید- شیخ، روحانی به عنوان نماد تفکرات مردمسالارانه، حقوق شهروندی و مدنی در نظر گرفته شده و آیت الله رئیسی نماینده اقشار افراطی و ضددموکراسی و نیروهای نظامی- امنيتي معرفی می شود.

پس از انتقادات صریحی که از سوی مقامات بلندپایه نظام از ضعف دستگاه اجرایی در عمل به سیاست های اقتصاد مقاومتی و رفع مشکلات معیشتی صورت گرفت، برخی حامیان دولت، ناجوانمردانه و مغرضانه نامزدی رئیسی را هدف نظام برای جایگزینی روحانی معرفی می کنند.

حربه ایجاد دوقطبی سیاسی براساس تجربه سال 76 و انتخابات حساس میان ناطق نوری و محمد خاتمی صورت پذیرفته است. استراتژیست های حامی دولت به جای ناطق نوری، رئیسی را نشانده اند و تمام توان خود را به کار بسته اند تا حسن روحانی به عنوان نماینده اقشار مختلف مردم، مدافع آزادی های اجتماعی و فرهنگی، دموکراسی خواه و دارای افکار ترقی خواه معرفی شود. دامن زدن به اختلافات سیاسی، ایراد اتهامات ضدمردمی، مدافع شکنجه و اعدام جلوه دادن، پیگیر محدودیت برای زنان و جوانان و مخالف آزادی های اجتماعی و فرهنگی بر علیه آیت الله رئیسی به شدت دنبال می شود.

كار حاميان دولت در داخل و آن سوي مرزها به حدي در سير اتهام زني ها شنيع شده كه اقدامات صورت گرفته در تابستان67 براي اعدام منافقين و با حكم تاريخي امام خميني (ره) را به منجلاب بازي هاي سياسي كشانده اند. آنها با آوردن نام آيت الله رئيسي به عنوان يكي از اعضاي هيات سه نفره، سعي دارند تا مشروعيت و مقبوليت وي را خدشه دار سازند.

اين در حاليست كه در آن اقدام انقلابي و قاطع بسياري از شخصيت هاي بلند پايه و انقلابي هاي پشيمان شده امروزي حضور داشتند كه در نهايت بايد عنوان داشت، لكه ننگ منافقين خائن را از دامان كشور پاك كردند.

از این رو حامیان دولت با پیگیری این حربه ها و ایجاد دوقطبی سیاسی قصد دارند از زیر بار ناکارآمدی خود در حوزه های اقتصادی،‌ معيشتي و اجتماعي خلاصی یابند و افکار عمومی را با انحراف واقعیت های تلخی که ماحصل عملکرد دولت است، به سمت روحانی جذب کنند.

این در حالیست که تلاش های خطرناک اینچنینی برخلاف منافع ملی و بیانات رهبر معظم انقلاب برای عدم دوقطبی سازی انتخابات است. از سوی دیگر در میان بطن جامعه واقعیت های تلخ اقتصادی به خوبی لمس می شوند و مسبب اصلی آن را نیز دولت مستقر می دانند، چنگ زدن به حربه های فریبنده ای مانند دوقطبی سازی مصنوعی سیاسی علیه نامزدهای مردمی جای حقایق را نخواهد گرفت و برخلاف سال 76، مردم با گسترش ارتباطات و دسترسی به اطلاعات به سطح بالایی از آگاهی رسیده اند تا کمتر اسیر بازی های سخیف سیاسی شوند
Share/Save/Bookmark