توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 65421
سه شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۱
سرگردانی مردم در روزهای کرونایی
تعطیل است، تعطیل نیست، محدودیت برقرار است، محدودیت لغو شد. این وضعیت سرگردانی مردمی است که هر دقیقه درگیر تصمیمات خلق‌الساعه مسوولان هستند. در چند هفته اخیر که وضعیت کرونا دوباره در کشور وخیم شده است و روزانه هزاران نفر در کشور به این بیماری مبتلا می‌شوند، برنامه‌ها و سیاست‌هایی برای اجرا معرفی می‌‌شوند که نه‌‌تنها کمکی به کنترل جریان شیوع بیماری نمی‌کنند بلکه موجب هراس و اضطراب بیشتر مردم می‌شوند. در روزهای گذشته اعلام شد که اصناف مختلفی شاهد محدودیت فعالیت بوده و دیگر مجاز نیستند که از ساعت 18 به بعد فعالیت کنند. روز گذشته نیز خبری به نقل از استاندار تهران منتشر شد مبنی بر اینکه پیشنهاد ممنوعیت تردد در شهر از ساعت 21 تا 24 شب به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه شده است که البته باید به تايید وزیر کشور برسد تا اجرایی شود؛ اما چند ساعت بعد این مساله تکذیب شد. از سوی دیگر سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که منع آمد و شد در تهران بررسی می‌شود. در چنین شرایطی همچنان مردم نمی‌دانند که مسوولان برای کنترل کرونا و نیز زندگی آنها چه خوابی دیده‌اند.
«سلام هموطن عزیز! لطفا تا جایی که می‌توانید از منزل خود خارج نشوید و به اماکن شلوغ تردد نکنید. خواهش می‌کنم حتما ماسک (سه‌لایه) بزنید و فاصله فیزیکی (1.5 متر) و شست‌وشوی دست‌ها (20 ثانیه) را رعایت فرمایید. کرونا تعارف ندارد. ارادتمند، نمکی، وزیر بهداشت»؛ این متن پیامک گروهی وزیر بهداشت است که غروب دیروز با سرشماره وزارت بهداشت برای بسیاری از ایرانیان ارسال شد؛ اما هم مردم از بابت تصمیمات خلق‌الساعه و تعدد موارد مطرح‌شده، آن هم در شرایط دشوار اقتصادی که با آن روبه‌رو هستند، سرگردان شده‌اند. این سرگردانی هم با هر اظهارنظر یکی از مقامات مسوول یا مدیران ستاد ملی مقابله با کرونا بیشتر می‌شود.
دکتر علیرضا رییسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ظهر دیروز درباره اعمال محدودیت‌ها که مطرح شده است، گفت: مباحثی که مبنی بر موافقت رییس‌جمهور با تعطیلی دوهفته‌ای تهران و مخالفت استاندار با اجرای آن مطرح شده بود، به‌هیچ‌وجه صحت ندارد. وی در ادامه تاکید کرد: در وهله اول تاکید می‌کنم که ستاد ملی کرونا یک سخنگو دارد و سخنگوی ستاد هم من هستم و درباره مطالبی که در ارتباط با مصوبات ستاد ملی باید ارائه شود، فرایند به گونه‌ای است که از زبان بنده باید اعلام شود. اینکه عزیزان پیشنهادات را
به عنوان مصوبات تلقی می‌کنند، کار درستی نیست.
وی افزود: در شنبه‌ای که گذشت، در ستاد ملی مقابله با کرونا، دو پیشنهاد مطرح شد؛ پیشنهاد اول در زمینه ایجاد محدودیت در مراکز استان‌ها و شهرهای پرجمعیت از ۲۰ آبان بود که مصوب شد و از ساعت ۱۸ به بعد، محدودیت‌هایی اعمال می‌شود. پیشنهاد دوم هم بحث منع رفت‌وآمدهای درون‌شهری توسط خودروهای شخصی بود که مورد بحث قرار گرفت و مقرر که بررسی بیشتری در این زمینه انجام دهیم زیرا هر اقدام و محدودیتی که قرار باشد اعمال شود، باید از جنبه‌های مختلفی مانند تاثیرش بر کنترل بیماری، قابلیت اجرایی آن و... بررسی شده و بعد از جمع‌بندی نظرات، تصمیم‌گیری شود؛ بنابراین اینکه گفته شده از شنبه قرار است این محدودیت اعمال شود، به‌هیچ‌وجه فعلا مصوبه ستاد ملی کرونا را ندارد و بعد از تصویب نهایی به اطلاع مردم می‌رسد.
این در حالی است که روز گذشته معاون درمان ستاد کرونا در استان تهران هم بر لزوم تعطیلی دوهفته‌ای تهران برای کنترل زنجیره انتقال بیماری تاکید کرد. دکتر نادر توکلی درباره پیشنهادات درخصوص تعطیلی دوهفته‌ای تهران به ایسنا گفت: برای انجام برنامه‌ریزی‌های بعدی و اینکه بتوانیم در حوزه بهداشت با تمرکز بر قرارگاه وزارت کشور و اقدامات منسجمی که برای افزایش تست‌ها صورت گرفته است، موفق عمل کنیم، باید یک فاز موقت تعطیلی دوهفته‌ای در تهران را داشته باشیم تا موج بیماری اندکی کنترل شود تا وارد برنامه‌ریزی شویم.

تعطیلی دوهفته‌ای چه شد؟
بحث تعطیلی دوهفته‌ای تهران نیز در روزهای گذشته از سوی برخی اعضای شورای شهر تهران مطرح شد. دکتر محرز، عضو علمی کمیته ملی مقابله با کرونا نیز اظهارنظری درباره این مساله داشت که به شدت مورد توجه قرار گرفت. او در اظهارنظری عجیب گفته بود که شخص رییس‌جمهور با تعطیلی دوهفته‌ای تهران موافقت کرده اما استاندار تهران این مساله را قبول نکرده است.
رییسی دیروز هم به این مساله واکنش نشان داد و گفت: ظاهرا یکی از همکاران به گونه‌ای مطرح کرده بودند که پیشنهادی مبنی بر تعطیلی دوهفته‌ای تهران ارائه شده و حتی فراتر از این گفته شده بود که ظاهرا رییس‌جمهور با تعطیلی دوهفته‌‌ای تهران موافقت کرده، اما استاندار اجرا نمی‌کند. من قاطعا نه می‌‌گویم که این خبر به‌هیچ‌وجه صحت ندارد و این پیشنهاد هم مانند سایر پیشنهادهایی است که مطرح شده.

نظارت پلیس بر اعمال محدودیت‌ها
واقعیت این است که در شرایط فعلی از بابت شیوع کرونا تنها راه چاره رعایت کامل پروتکل‌ها از سوی مردم است؛ البته برخی از موارد محدودیت و ممنوعیت از امروز اجرایی خواهند شد که پلیس هم بر
حسن اجرای آنها نظارت خواهد کرد. معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت تهران بزرگ در این‌باره گفته است: برابر مصوبه ستاد مقابله با کرونا محدودیت و ممنوعیت‌‌‌های جدید فعالیت اصناف از ۲۰ آبان در تهران اجرا خواهد شد. بر اساس این مصوبه، ضمن ادامه تعطیلی مشاغل و صنوفی که قبلا و طی چند هفته اخیر تعطیل اعلام شده بودند، گروهی دیگر از واحدهای صنفی نیز شامل محدودیت زمانی برای فعالیت خواهند بود. سرهنگ نادر مرادی با تاکید بر اینکه تمامی مصوبات ستاد ملی و ستادهای استانی مقابله با کرونا لازم‌الاجرا هستند، گفت: به جز واحدهای صنفی مجاز، تمامی صاحبان مشاغل گروه دوم نیز باید از ساعت ۱۸ کلیه واحدهای خود را تعطیل کنند؛ ضمن اینکه مشاغل و صنوف گروه‌‌‌های شغلی سه و چهار که قبلا اعلام شده بود، همچنان تعطیل هستند. مرادی با بیان اینکه ماموران پلیس با همکاری گشت‌های مشترک وزارت بهداشت و... بر رعایت این موارد از سوی صنوف نظارت خواهند داشت، گفت: تعطیلی این مراکز منجر به کاهش تردد در سطح شهر تهران خواهد شد، تا به یاری خدا و همراهی مردم بتوان زنجیره انتقال این ویروس را کاهش داده و متوقف کرد.
Share/Save/Bookmark